Росен ДИМИТРОВ: Само България отваря пазара за турските фирми

Росен ДИМИТРОВ: Само България отваря пазара за турските фирми

Росен Димитров.
Росен Димитров.
В неделя Българската асоциация на сдруженията за автомобилен транспорт обяви, че подготвя протести заради позицията на транспортното министерство в предстоящите преговори с Турция за нова спогодба за автомобилните превози. Министерството иска пълната им либерализация, а БАСАТ настоява за либерализация на двустранните и въвеждане на разрешителен режим за транзитните превози. Асоциацията във вторник ще внесе декларация в парламента, с която ще поиска защита на българските превозвачи.
Какъв е основният проблем на превозвачите с превозите от Турция?
- Транспортното министерство иска напълно да либерализира превозите с Турция, но така няма гаранции, че турските превозвачи няма да вземат товари от българския пазар, които да превозват за европейския. Затова Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) настоява да бъдат въведени разрешителни за транзитните превози. Така и бюджетът ще получи допълнителни приходи.
Съществуват две възможности за турските превозвачи да достигнат до европейския пазар. Едната е през България, а другата - като ползват ферибота Текердак - Триест. Транспортното министерство твърди, че ако се въведат разрешителни, турските превозвачи ще заобикалят и бюджетът ще се лиши от приходи. Но това не е вярно. Времето за превозите с ферибота е по-голямо и таксите са много по-високи. А и Турция изпитва недостиг от австрийски разрешителни. Според изследване на Италианския централен комитет на превозвачите за едно превозно средство с пет оси, което изминава средно 100 хил. км годишно, разходите на километър в Италия са 1.45 евро, във Франция - 1.34 евро, в Германия - 1.29 евро, а най-ниски са в Румъния и в България - по 70 - 71 евроцента. Затова БАСАТ не се опасява, че потокът от автомобили ще бъде изнесен през ферибота.
А и всички са въвели транзитни разрешителни - Австрия, Сърбия и Унгария, същата е ситуацията и с Германия. В Румъния също са въведени разрешителни по 100 евро за 36 часа в едната посока, има и безплатна квота.
Защо не преговаряте с транспортното министерство, а искате да протестирате?
- Позицията на транспортното министерство в предстоящите преговори с Турция е повече от неясна, не могат с лека ръка да вземат решения за съществуването на бранша. Най-големите проблеми за превозвачите са високите цени на горивата и много ниските цени на превозите. Пълното освобождаване на българския пазар за турските транспортни компании на практика ще им позволи свободен достъп до европейския пазар и цените на превозите ще паднат още повече, защото турските фирми возят на ниски цени. Така българските компании ще пострадат още повече.
Министерството твърди, че БАСАТ защитава интересите на частната компания СОМАТ?
- Ние сме членове на организацията, в която членуват над 60% от компаниите за международни превози. Инсинуация са твърденията, че се защитават интересите само на една компания.
Как ще коментирате твърденията на транспортното министерство, че браншовите организации са разделени в позициите си по този проблем?
- Министерството нека да докаже коя компания не подкрепя едно такова национално отговорно решение, каквото предлагаме. Категорични сме, че докато транспортното министерство не огласи позицията си по предстоящите преговори, няма да изпратим наш представител на срещата в Истанбул, въпреки че има определен. През миналата седмица на среща с министър Петър Мутафчиев беше договорено, че на 23 февруари ще се срещнем, за да се уточни позицията на българската страна в преговорите, но такава среща не беше проведена.
Министър Мутафчиев твърди, че се срещал с БАСАТ три пъти за последните три седмици?
- Имаше една обща среща заедно с другата браншова организация СОАТ, но на нея бяха обсъдени различни въпроси. Беше уточнено да се направят обсъждания с представители на изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Очаквахме, че на годишната среща на БАСТ в събота ще дойде зам.-министър Георги Петърнейчев, за да обсъдим предстоящите преговори и да прецизираме позицията, но той не дойде.
Какви действия ще предприемете?
- Днес в парламента ще се срещнем с комисията по транспорт и ще внесем протестно писмо. Вече сме изпратили писмо до Столичната община, за да ни разреши протести. В зависимост от развоя на събитията ще действаме. Очакваме все пак, че транспортното министерство ще ни покани.
Как смятате да протестирате, след като законът забранява да се блокират пътищата?
- Не става дума за буквално блокиране на пътя. Но ако един тежкотоварен автомобил, който е дълъг 18 метра, се движи с ниска скорост, е в състояние да блокира движението. Ние нямаме политически искания, а отстояваме интересите на бранша.