EADS одобри планът на "Еърбъс" за преструктуриране

EADS одобри планът на "Еърбъс" за преструктуриране

Бордът на директорите на най-големия в Европа производител на авиационна техника EADS одобри дългоочакваната програма за преструктуриране на "Еърбъс", съобщи агенция "Дау Джоунс". Планът е съобразен така, че да компенсира слабите позиции на щатския долар, допълнителните производствени разходи, които бяха направени покрай проблемите със суперджъмбото А380, и е съобразен с бъдещите инвестиционни нужди на компанията, посочват от EADS. Програмата, която трябва да изведе компанията от тежката криза, се очаква да генерира икономии от 2.1 млрд. евро до 2010 г., както и да осигури допълнителни парични средства за периода 2007 - 2010 от 5 млрд. долара.
От ръководството на EADS отказват да посочат повече подробности около новия план, който "Еърбъс" ще представи официално в сряда.
Само преди седмица собственикът на "Еърбъс" отложи обявяването на плановете за програмата за преструктуриране поради неразбирателството между политическите поддръжници за изграждането на самолета А350. Изненадващото отлагане допълнително задълбочи и без това обтегнатите отношения между четирите страни, в които се прави "Еърбъс" - Великобритания, Франция, Германия и Испания. Тогава изпълнителният директор на "Еърбъс" Луи Галоа предизвика четирите страни да прекратят споровете и притисна за по-бързо прилагане на мащабната оздравителна програма (т.нар. Power 8).
Галоа посочи, че програмата за преструктуриране ще доведе до съкращението на поне 10 хиляди служители, както и затварянето на два завода - в Испания и Великобритания, припомня Ройтерс. Правителствата и на четирите страни обаче дадоха да се разбере, че съкращенията трябва да се направят равномерно. Направих предложение, което смятам, че е доста балансирано както от индустриална, така и от технологична гледна точка и отговаря на икономическите изисквания за нашата конкурентоспособност, заяви Галоа. Надявам се скоро страните да постигнат споразумение, защото "Еърбъс" не може повече да отлага Power 8. Представянето на програмата крие доста рискове, тъй като засяга жизненоважния въпрос за финансовите нужди на "Еърбъс", коментират анализатори.
Освен неколкократното забавяне на А380, което доведе до анулиране на поръчки, "Еърбъс" беше силно засегнат от нестабилните позиции на долара, който от момента на първата голяма инвестиция в луксозния лайнер се е понижил с 35% спрямо еврото. Макар, че голяма част от разходите на "Еърбъс" са в евро, европейската компания продава своята продукция основно в долари.