Фоторазказ: Пикапът на "Мерцедес"

Георги Пауновски

Фоторазказ: Пикапът на "Мерцедес"

Миналата година от "Мерцедес" решиха да станат първият премиум производител, предлагащ и пикап.

  • Преди двадесетина години от "Мерцедес" усетиха накъде ще задуха вятърът и станаха първият премиум производител, лансирал офроуд автомобил. М-класата и последвалите я кросоувъри, донесоха траен успех на марката, като конкурентите също намериха място за тях в своето портфолио.

    Миналата година от "Мерцедес" решиха отново да са в предните редици, като станат първият премиум производител, предлагащ и пикап.
    Преди двадесетина години от "Мерцедес" усетиха накъде ще задуха вятърът и станаха първият премиум производител, лансирал офроуд автомобил. М-класата и последвалите я кросоувъри, донесоха траен успех на марката, като конкурентите също намериха място за тях в своето портфолио. <br /><br />Миналата година от "Мерцедес" решиха отново да са в предните редици, като станат първият премиум производител, предлагащ и пикап.
  • Навлизането на "Мерцедес" в сегмента става в момент, в който пазарът на пикапи коренно се променя. Приемани доскоро "като работни коне", тези превозни средства стават все по-предпочитани заради своята мултифункционалност, която ги прави подходящи както за бизнес, така и за семейна употреба.
    Навлизането на "Мерцедес" в сегмента става в момент, в който пазарът на пикапи коренно се променя. Приемани доскоро "като работни коне", тези превозни средства стават все по-предпочитани заради своята мултифункционалност, която ги прави подходящи както за бизнес, така и за семейна употреба.
  • В днешно време да създадеш изцяло нов продукт от нулата, особено ако той ще е нишов, е твърде скъпо удоволствие. Затова от "Мерцедес" прилагат подход, вече изпробван от тях при компактните ванове – взимане на вече готов модел, който да бъде променен и адаптиран, така че да отговаря на стандартите на марката.

    В случая донорът е "Нисан Навара". За разлика от оригинала, който се предлага с три варианта на кабината, Х-класата, както е кръстен автомобилът, залага само на двойната.
    В днешно време да създадеш изцяло нов продукт от нулата, особено ако той ще е нишов, е твърде скъпо удоволствие. Затова от "Мерцедес" прилагат подход, вече изпробван от тях при компактните ванове – взимане на вече готов модел, който да бъде променен и адаптиран, така че да отговаря на стандартите на марката.<br /><br />В случая донорът е <a href="https://www.dnevnik.bg/skorost/2016/04/24/2747614_fotogaleriia_s_pikapa_na_godinata_v_kal_i_sniag/" target="_blank">"Нисан Навара"</a>. За разлика от оригинала, който се предлага с три варианта на кабината, Х-класата, както е кръстен автомобилът, залага само на двойната.<br />
  • От самото начало амбицията е това да е истински "Мерцедес". За начало предницата е изцяло променена и има типичната за кросоувърите на марката "физиономия".

    Отстрани и отзад вариантите за промяна не са много, но благодарение на набора от джанти и изобилието на хром в по-високите нива на оборудване типичното за марката луксозно излъчване е постигнато.

    От самото начало амбицията е това да е истински "Мерцедес". За начало предницата е изцяло променена и има типичната за кросоувърите на марката "физиономия".<br /><br />Отстрани и отзад вариантите за промяна не са много, но благодарение на набора от джанти и изобилието на хром в по-високите нива на оборудване типичното за марката луксозно излъчване е постигнато.<br /><br />
  • Арматурното табло и цялостното оформление на кабината са направени наново, като всеки детайл отбелязва, че това е "Мерцедес". Воланът, предните седалките, контролерите, екранът на мултимедията – всичко е познато от други модели на концерна. Качеството на материалите също е една класа над използваните в "Навара".

    Арматурното табло и цялостното оформление на кабината са направени наново, като всеки детайл отбелязва, че това е "Мерцедес". Воланът, предните седалките, контролерите, екранът на мултимедията – всичко е познато от други модели на концерна. Качеството на материалите също е една класа над използваните в "Навара".<br /><br />
  • Ергономията на шофьорското място е без забележки, като всичко е там, където очаквах да бъде. Нямах никакви проблеми с настройките на всичко по пикапа.
    Ергономията на шофьорското място е без забележки, като всичко е там, където очаквах да бъде. Нямах никакви проблеми с настройките на всичко по пикапа.
  • В дългия 5.34 метра пикап на задната седалка има място за трима пасажери, като пространството в областта на краката и над главите е предостатъчно.

    Остава обаче неудобството от малко високо идващите колене в седнало положение, което при дълго пътуване води до умора.
    В дългия 5.34 метра пикап на задната седалка има място за трима пасажери, като пространството в областта на краката и над главите е предостатъчно.<br /><br />Остава обаче неудобството от малко високо идващите колене в седнало положение, което при дълго пътуване води до умора.
  • Никакви изненади няма и при задвижването, като на първо време X-класата разчита на двете версии на дизеловия мотор на "Навара". Той е 2.3-литров, със 163 и 190 конски сили.

    Двигателите са съчетани с автоматичната безстепенна трансмисия на "Нисан", която доста сполучливо имитира осем предавки.

    Никакви изненади няма и при задвижването, като на първо време X-класата разчита на двете версии на дизеловия мотор на "Навара". Той е 2.3-литров, със 163 и 190 конски сили.<br /><br />Двигателите са съчетани с автоматичната безстепенна трансмисия на "Нисан", която доста сполучливо имитира осем предавки.<br /><br />
  • Тестовият автомобил с означението 250d 4Matic използваше по-мощната версия на двигателя, който се справя прилично с тегленето на тежащия 2.3 тона пикап.

    По скоростната кутия, изглежда, са правени някакви фини настройки, тъй като работи една идея по прецизно и по-динамично, отколкото в "Навара".
    Тестовият автомобил с означението 250d 4Matic използваше по-мощната версия на двигателя, който се справя прилично с тегленето на тежащия 2.3 тона пикап.<br /><br />По скоростната кутия, изглежда, са правени някакви фини настройки, тъй като работи една идея по прецизно и по-динамично, отколкото в "Навара".
  • Разбира се, с този мотор X-класата е далеч от динамиката на кросоувърите на "Мерцедес", като ускорението от място до 100 км/ч отнема 11.8 секунди.

    Максималната скорост пък е "скромните" 176 км/ч.
    Разбира се, с този мотор X-класата е далеч от динамиката на кросоувърите на "Мерцедес", като ускорението от място до 100 км/ч отнема 11.8 секунди.<br /><br />Максималната скорост пък е "скромните" 176 км/ч.<br />
  • Търсещите нещо повече ще трябва да почакат още няколко месеца до пускането на пазара на версията на пикапа с трилитров V6 дизел със 258 конски сили.

    Всъщност и в изпълнение като тестовия автомобил Х-класата е приятна за каране. Добрият обзор напред заради високата позиция на седене улеснява изпреварванията.
    Търсещите нещо повече ще трябва да почакат още няколко месеца до пускането на пазара на версията на пикапа с трилитров V6 дизел със 258 конски сили.<br /><br />Всъщност и в изпълнение като тестовия автомобил Х-класата е приятна за каране. Добрият обзор напред заради високата позиция на седене улеснява изпреварванията.
  • На магистрала, дори при движение със 130 км/ч, пикапът има запас от мощност, за да се доускори още.

    Приятно ме изненада и разходът около 9 на сто при 7.9 л/100 км по книжка. Заслужава и внимание тишината в салона при тази скорост.

    На магистрала, дори при движение със 130 км/ч, пикапът има запас от мощност, за да се доускори още.<br /><br />Приятно ме изненада и разходът около 9 на сто при 7.9 л/100 км по книжка. Заслужава и внимание тишината в салона при тази скорост.<br /><br />
  • Както подобава на модел на "Мерцедес", новата Х-класа предлага всичко най-съвременно като системи за безопасност. Автомобилът е снабден със система за избягване на сблъсък с предното превозно средство или пешеходец със спирачна функция.

    Не липсваше и предупреждение за автомобил в мъртвата зона на огледалата.
    Както подобава на модел на "Мерцедес", новата Х-класа предлага всичко най-съвременно като системи за безопасност. Автомобилът е снабден със система за избягване на сблъсък с предното превозно средство или пешеходец със спирачна функция.<br /><br />Не липсваше и предупреждение за автомобил в мъртвата зона на огледалата.
  • Камера забелязва всички ограничаващи скоростта знаци и напомня на водача какъв е бил последният, покрай който колата е минала.

    Пряко отношение към безопасността имат и изцяло светодиодните фарове, които осветяват по-далеч от ксеноновите с по-малко натоварваща очите светлина.
    Камера забелязва всички ограничаващи скоростта знаци и напомня на водача какъв е бил последният, покрай който колата е минала.<br /><br />Пряко отношение към безопасността имат и изцяло светодиодните фарове, които осветяват по-далеч от ксеноновите с по-малко натоварваща очите светлина.
  • Превключването между къси и дълги светлини може да става и самостоятелно, като за целта се разчита на камера, която отчита насрещния трафик и застиганите превозни средства.

    Харесаха ми и настройките на волана, които са доста близо до тези в кросоувърите на "Мерцедес", отличаващи се с добра обратна връзка и прецизност в работата.
    Превключването между къси и дълги светлини може да става и самостоятелно, като за целта се разчита на камера, която отчита насрещния трафик и застиганите превозни средства.<br /><br />Харесаха ми и настройките на волана, които са доста близо до тези в кросоувърите на "Мерцедес", отличаващи се с добра обратна връзка и прецизност в работата.
  • Въртящият момент на двигателя на "Мерцедес" Х250 4Matic от 450 Нм, наличен между 1500 – 2500 оборота, е ключов за доброто представяне на Х-класата извън пътя.

    Там на помощ идва двойното задвижване, активизиращо се със завъртане на специален превключвател, редукторът, осигуряващ т.нар. бавни предавки и възможностите за блокиране на диференциалите.
    Въртящият момент на двигателя на "Мерцедес" Х250 4Matic от 450 Нм, наличен между 1500 – 2500 оборота, е ключов за доброто представяне на Х-класата извън пътя.<br /><br />Там на помощ идва двойното задвижване, активизиращо се със завъртане на специален превключвател, редукторът, осигуряващ т.нар. бавни предавки и възможностите за блокиране на диференциалите.
  • Така екипиран, пикапът на "Мерцедес" изкачи доста стръмен и разкалян баир, при това обут със стандартни зимни гуми.

    При придвижването на горе, при което в голяма част от времето виждах само небето, полезна е системата от камери, която позволява да се хвърли едно око на препятствията пред и около колата, като има и възможност на целия екран да се изведе картина от една от четирите гледни точки (отпред, отзад, отляво и отдясно).
    Така екипиран, пикапът на "Мерцедес" изкачи доста стръмен и разкалян баир, при това обут със стандартни зимни гуми.<br /><br />При придвижването на горе, при което в голяма част от времето виждах само небето, полезна е системата от камери, която позволява да се хвърли едно око на препятствията пред и около колата, като има и възможност на целия екран да се изведе картина от една от четирите гледни точки (отпред, отзад, отляво и отдясно).
  • Спускането, което при разкалян склон може дори да е по-голямо изпитание от изкачването, се подпомага от електронна програма.

    При активирането й водачът задава скоростта, с която иска пикапът да слиза и се фокусира само върху работата с волана, като електрониката командва спирачките и стабилизиращата програма, за да следва автомобилът зададената с волана траектория.
    Спускането, което при разкалян склон може дори да е по-голямо изпитание от изкачването, се подпомага от електронна програма.<br /><br />При активирането й водачът задава скоростта, с която иска пикапът да слиза и се фокусира само върху работата с волана, като електрониката командва спирачките и стабилизиращата програма, за да следва автомобилът зададената с волана траектория.
  • Все пак трябва да се отбележи, че просветът от 21 сантиметра не е особено впечатляващ, но при прецизно избиране на маршрута Х-класата може да ви отведе на диви и труднодостъпни места.

    Все пак трябва да се отбележи, че просветът от 21 сантиметра не е особено впечатляващ, но при прецизно избиране на маршрута Х-класата може да ви отведе на диви и труднодостъпни места.<br /><br />
  • Най-сериозната пречка пред превръщането на пикапа в мултифункционален автомобил, който да замени кросоувърите, е фактът, че те друсат сериозно, особено когато са празни. Причината е, че използват листови ресори като камионите, вместо пружини.

    "Навара", на чиято основа е X-класата, стана първият пикап, залагащ на конструкция на окачването като леките коли. От Mercedes са поработили още малко по ходовата част и резултатът е пикап, който почти по нищо не отстъпва като возия на кросоувър със същите размери.
    Най-сериозната пречка пред превръщането на пикапа в мултифункционален автомобил, който да замени кросоувърите, е фактът, че те друсат сериозно, особено когато са празни. Причината е, че използват листови ресори като камионите, вместо пружини.<br /><br />"Навара", на чиято основа е X-класата, стана първият пикап, залагащ на конструкция на окачването като леките коли. От Mercedes са поработили още малко по ходовата част и резултатът е пикап, който почти по нищо не отстъпва като возия на кросоувър със същите размери.<br />
  • Любопитното в случая е, че това не пречи X-Class да има стандартната за сегмента товароносимост – до 1.1 тона. В допълнение легенът на пикапа е достатъчно голям в него да се събере стандартен европалет.

    Любопитното в случая е, че това не пречи X-Class да има стандартната за сегмента товароносимост – до 1.1 тона. В допълнение легенът на пикапа е достатъчно голям в него да се събере стандартен европалет.<br /><br />
  • Сериозно е помислено за възможностите за укрепване на товара и дори за монтирането на специална секция в третия стоп на покрива, която да осветява товарния отсек.
    Сериозно е помислено за възможностите за укрепване на товара и дори за монтирането на специална секция в третия стоп на покрива, която да осветява товарния отсек.
  • В заключение мога да кажа, че X-Class има достатъчно качества и класа с гордост да носи емблемата на "Мерцедес". Добрата новина е, че това не е за сметка на цената. При идентично оборудване пикапът е с около 3000 лева по-скъп от "Навара", което е пренебрежимо малка разлика.

    Най-евтината Х-класа е с цена 63 780 лева с ДДС, а най-скъпата струва почти 90 хиляди лева, което е далеч от цените на кросоувърите на "Мерцедес".
    В заключение мога да кажа, че X-Class има достатъчно качества и класа с гордост да носи емблемата на "Мерцедес". Добрата новина е, че това не е за сметка на цената. При идентично оборудване пикапът е с около 3000 лева по-скъп от "Навара", което е пренебрежимо малка разлика.<br /><br />Най-евтината Х-класа е с цена 63 780 лева с ДДС, а най-скъпата струва почти 90 хиляди лева, което е далеч от цените на кросоувърите на "Мерцедес".