Лично, универсално, свободно (Откъс от "Руската култура" на Дмитрий Лихачов)

Лично, универсално, свободно (Откъс от "Руската култура" на Дмитрий Лихачов)

Лично, универсално, свободно (Откъс от "Руската култура" на Дмитрий Лихачов)
Издателство "Изток запад"
Последната книга на Дмитрий Лихачов "Руската култура" е издадена от "Изток-Запад" в превод на Мария Петкова. Авторът отстоява хуманистичната концепция за единното културно пространство и развенчава много митове, като обосновава европейската ориентация на руската култура, която е вградила в себе си християнските ценности. Той нееднократно подчертава, че значителна роля в усвояването на християнската писмена култура са играли българите и тяхната писменост, отбелязват от издателството.
Лично, универсално, свободно (Откъс от "Руската култура" на Дмитрий Лихачов)
Издателство "Изток запад"
Дмитрий Сергеевич Лихачов (1906–1999) е руски филолог и културолог, член на Академията на науките на Русия. Той е изследовател на средновековната руска литература, изобразително изкуство, история и фолклор. Обект на негови проучвания са и византийската и славянска литература и изкуство. Изследванията му засягат и старобългарската литература и изкуство, в частност делото на Кирил и Методий, Търновската книжовна школа и нейното влияние върху руската литература, което той определя като "Второ южнославянско влияние".
На 8 февруари 1928 г. е арестуван заради участието си в нелегален студентски кръжок, обвинен в контраревюлюционна дейност и осъден на 5 години лишаване от свобода. През ноември е изпратен в Соловецки лагер със специално предназначение (Соловецкого лагеря особого назначения). Освободен е предсрочно на 8 август 1932 г. и се връща в Ленинград. Работи като литературен редактор и коректор.
От 1963 г. е чуждестранен член на Българската академия на науките. Награден е с орден "Кирил и Методий", I степен. Участва в V Международен конгрес на славистите.
Откъсът, предоставен от издателството "Изток-Запад":
Трите основи на европейската култура и руският исторически опит
Oтдавна ме интересуват от историософска гледна точка главните особености на европейската култура и отношението на Русия към тях.
Кои са главните особености на европейската култура?
Ако трябва да се определят географските граници на Европа, това не представлява особена трудност, защото до голяма степен е нещо условно. Можем да се уговорим Европа да се смята до Урал, до Босфора и до Кавказ.
Много по-трудно обаче е да се определят нейните духовни граници. Географските и духовните граници не съвпадат.
Културата на Северна Америка например без съмнение е европейска, макар да е извън географските предели на Европа.
И наред с това трябва да признаем, че ако географските граници на Европа при цялата им "материалност" са условни, духовните особености на европейската култура са безусловни и определени.
Те могат да бъдат възприети непосредствено. От моя гледна точка съществуването им не изисква доказателства. Те могат да бъдат охарактеризирани и назовани.
Европейската култура е преди всичко личностна култура.
А след това е възприемчива към други личности и култури (в това е нейният универсализъм).
И накрая, това е култура, основана на свободата на творческото самоизразяване на личността.
Да се спрем на възприемчивостта към другите култури. Достоевски в знаменитата си реч на Пушкинските тържества приписва тази възприемчивост единствено на руския човек, докато всъщност "общочовечността", възприемчивостта към чуждите култури е обща основа на цялата европейска култура.
Европеецът е способен да изучава, да включва в сферата си всички културни явления, всички "камъни", всички "гробове". Те са му "близки и родни". Той възприема всичко ценно в културата не само с ума, но и със сърцето си.
Европейската култура от самото начало изучава, разбира и обхваща културите на Античността, на Близкия изток, на Египет, а през последните две столетия – всички култури на света: на Китай, Япония, Индия, Африка и т.н.
Европейската култура е култура на универсализма, при това на лич­ностния по характера си универсализъм. Личността на човека, неговите индивидуални особености и отлики, неговият талант и убежденията му се ценят най-високо в европейската култура.
Личностният характер на европейската култура определя особеното ѝ отношение към всичко "друго", т.е. към всичко извън пределите на дадена култура.
Това е не само търпимост, но донякъде и влечение към другото. Оттук е и принципът за свобода, за вътрешна свобода на човека.
И трите принципа на европейската култура – нейният личностен характер, универсализмът и свободата ѝ – са немислими един без друг. Отнеме ли се едното, разрушават се и двете останали. Отнеме ли се универсализмът и се почита само собствената, национална култура, загива и свободата. И обратно. Тази страшна опасност се прояви при националсоциализма, фашизма и сталинизма.
Основа на личността е свободата на самоизразяване. Само свободата осигурява на човека лично достойнство.
Личността израства само при наличието на "обратна връзка" с други личности. Свободата е реализация на творческата личност.
И така, трите основи на европейската култура са: личностност, универсализъм и свобода. Без една от тях не могат да съществуват и другите две, но и пълното осъществяване на една от тях изисква реализиране на двете други.
Трите основи на европейската култура са ясно свързани с нейната мисия, с висшето ѝ предназначение: да запази в недрата си, в своята наука и в своето емоционално разбиране всички култури на човечеството – както сегашните, така и предишните.
Всяка култура и всеки културен народ има своя мисия в историята, своя идея.
Но тъкмо тази мисия и тази идея се подлага на целенасочените атаки на злото и може да се превърне в "антимисия".
Злото, по мое убеждение, е преди всичко отрицание на доброто, то е неговото отражение със знак минус.
Злото изпълнява своята негативна мисия, като атакува най-характерните черти на културата, свързани с нейната мисия и с нейната идея.
Колкото по-силно е доброто, толкова по-опасен е неговият "противовес" – злото, носещо в себе си индивидуалните черти на културата, но отново със знак минус.
Така например, ако народът е щедър и щедростта е най-важната негова черта, злото начало в него ще бъде разточителството и прахосничеството. Ако най-характерната черта на народа е точността, злото ще се прояви като инертност и бездействие, доведени до пълно безсърдечие и душевна пустота.
Призрачната индивидуалност на злото е отражение със знак минус на творческата индивидуалност на доброто. Злото е лишено от самостоятелно творческо начало. То е нетворческо отрицание и нетворческо противостояние на доброто.
От казаното от мен за характерните особености на злото става ясно защо в европейската култура то се проявява преди всичко под формата на борба с личностното начало в културата, с търпимостта, със свободата на творчеството, отрича всичко онова, което представляват основните ценности на европейската култура. Злото в Европа – това са преди всичко религиозните противостояния на Средновековието и тоталитаризмът на ХХ век с неговия расизъм, със стремежа да потисне творческото начало, свеждайки го до една оскъдна посока, с унищожаването на цели нации и съсловия.
Изхождайки от казаното, нека се обърнем към чертите на доброто и злото в руската култура, в руския народ.
Славянофилите единодушно посочваха главния признак (особеността) на руската култура – нейната съборност. И това е вярно, ако се ограничим само с положителната страна на руската култура.
Съборността е проява на християнската склонност към общественото и духовното начало. В музиката – това е хоровото начало. И то наистина е твърде характерно за руската църковна музика, за оперната музика (ясно изразено е у Глинка, Мусоргски и др.). В стопанския живот – това е общината (но само в най-добрите ѝ проявления) и т.н.
С това се родее търпимостта в националните отношения. Нека си припомним, че легендарното начало на Русия е ознаменувано от съвместното призоваване на варяжките князе, в което заедно участват и източнославянските, и угрофинските племена, а след това Руската държава винаги е била многонационална. Универсализмът и прякото влечение към другите национални култури са характерни и за Древна Рус, и за Русия от ХVІІІ до ХХ век, в чието създаване освен руси участват немци, татари, поляци, украинци, белоруси, угрофински народи и други.
Това е особено характерно и за руската наука, за нейните многонационални интереси. Руската императорска академия на науките е създала забележително славянознание и изтокознание. В нея са работили велики ки­таисти, арабисти, монголоведи, иранисти, индолози, японисти, угрофиноведи, слависти, тюрколози. Петербург и Москва са били центрове на арменската и грузинската култура.
Струва си да се обърне внимание и на това, че старата столица на Русия, Петербург, е била средище на различни европейски изкуства. Тук са строили италианци, немци, холандци, французи, шотландци... Тук в различни творчески области се изявяват немци, шведи, французи, поляци – инженери, учени, търговци, художници, музиканти, занаятчии, декоратори, специалисти по паркоустройство.
Стремежът на народа към свобода, към "воля" се изразява в постоянно придвижване на населението на север, на изток и на юг. Селяните се стремят да избягат от властта на държавата в казачеството отвъд Урал, в дебрите на северните гори. Следва да се отбележи, че националната вражда с местните племена е относително незначителна. Не подлежи на съмнение и дълбоката привързаност на народа към старината, изразяваща се в спазване на традиционния църковен ред и в движението на староверците, които също се стремят да избягат по-далеч от държавната власт.
Върховете на доброто граничат с най-тъмните усои на злото. И руската култура постоянно е обезсилвана от "противотежестите" на доброто: взаимната вражда, тиранията, национализма, нетърпимостта... Отново ще обърна внимание, че злото се стреми да разруши най-ценното в културата.
Това води в Русия до непрекъснати покушения срещу свободата на лич­ността, до тиранични форми на управление, до закрепостяване на селяните, заточения на "политическите", религиозни преследвания (особено срещу старообрядците), национални преследвания.
Амплитудата на колебанията между доброто и злото сред руския народ е извънредно голяма. Руският народ е народ на крайностите и на бързия и неочакван преход от едното към другото и затова е народ с непредсказуема история.
Показателно е, че в руската култура на атаките на злото са подлагани всички нейни европейски и християнски ценности: съборността, националната търпимост, обществената свобода.
Злото действа особено интензивно в епохата на Грозни (то не е било характерно за руската история). А също и при царуването на Петър, когато евро­пеизацията се съчетава със заробване на народа и засилване на държавната тирания.
Своя апогей атаките на злото в Русия достигат в епохата на Сталин и "сталинщината". Но и след това не отслабват, въпреки нарастващата съпротива.
Характерна е една подробност. Руският народ винаги се е отличавал с трудолюбието си, по-точно със "земеделското си трудолюбие", с добре организирания земеделски бит на селяните. Земеделският труд е бил свят.
А тъкмо селячеството и религиозността на руския народ са усилено унищожавани. От "житница на Европа", както постоянно я наричали, Русия става "вносител на чуждо жито". Злото придобива материализирани форми.
Ще обърна внимание на една поразителна особеност на злото в наши дни.
Както е известно, най-обикновената и най-силната клетка на обществото, на неговата спойка в условията на свобода, е семейството. И в наше време, когато руската култура има възможност да се освободи от мрежите на злото – от нетърпимостта, тиранията, деспотизма, оковите на национализма и прочие, именно семейството сякаш "безпричинно", а всъщност най-ве­роятно целенасочено, става главна мишена на злото. Ние всички трябва да осъзнаем тази опасност, особено в нашата родина.
Злото атакува в гръб!