Детската градина, в която нещата са такива, каквито трябва да бъдат навсякъде

Все по-често покрай поредния случай на насилие – вербално или дори физическо, върху деца в детски градини и ясли из страната се надига обществено недоволство. Родителски протести и петиции отново поставиха въпроса за монтиране на камери за контрол в детските градини. Натрупа се недоверие в системата за грижа към най-малките. Има обаче и добри примери, които за съжаление засега са резултат повече на инициативата на ръководителите на съответната детска градина, а не на обща политика.
Поставяне на правата, отговорностите, мнението, личното пространство на децата в центъра, постоянна връзка със семействата им, непрекъсната подкрепа от психолог. Това е типичното за 155-та детска градина "Веселина" в София.
Според нейния директор Нели Кацарска основните проблеми идват от
нарушената комуникация
между родителите и детската градина - родителите не са наясно какво преживяват децата им, след като ги оставят и се затвори вратата зад тях, започват да си представят различни неща, да пренасят страховете си. И за разлика от нейни колеги Нели Кацарска не се е обидила от исканията за контрол и камери след поредния случай на насилие и агресия в детска градина. А е
организирала серия родителски срещи. В разговорите бил включен и психологът на градината Даниел Босилков, който работи постоянно в градината. Едни от първите ми думи към родителите бяха, че те имат право да са притеснени, да се страхуват и това идва най-вече от липсата на информация, коментира Босилков.

Затово директорът на градината направила месец
"Родители в детската градина"
Всеки желаещ е можел да прекара един ден в групата на детето си, да помага, да изнася уроци, да види какво прави детето му през деня. По време на родителските срещи пък не обсъждахме какво трябва да се купи, какво да се носи, а питахме, питахме за техните чувства, страхове, предложения, посочи Кацарска. Родителите били помолени и да оценят в проценти доверието си в градината и персонала.
Предоставянето на информация за децата в 155-та детска градина обаче не се изчерпва само в един месец на отворени врати. Всяка група има Фейсбук страница, на която учителите всеки ден качват информация, снимки, клипове. На входа на градината пък има електронни табла, на които се пускат клипове от заниманията на децата. Имаме например едно злоядо момченце, лелките често го снимат как се храни, какво яде и пращат снимките на майка му да е спокойна, разказва директорът. Всичко това дава огромно спокойствие на родителите и ние проблеми не сме имали, коментира Кацарска.
Грижата за
емоционалното състояние и психологическата подкрепа
за децата и родители е всекидневие в тази детска градина. Тя е една от малкото с постоянно назначен психолог. Има и логопед на пълен работен ден. Двамата първоначално са били наети с подкрепата на УНИЦЕФ, но след изтичане на двегодишния период, директорът е решила да ги задържи и да покрива заплащането им от бюджета на градината.
Първоначално фокусът на работата ни беше върху децата със специални образователни потребности – изготвяне на план за работа с тях и постепенната им социализация. С времето обаче всъщност обхванахме много от децата в градината, които са без някакви конкретни проблеми, посочи Босилков. Той отговаря на всякакви родителски въпроси, притеснения, страхове. При сложни ситуации в семейството, като загуба на близък, развод и други проблеми, се обръща също специално внимание на децата. Босилков познава всяко от тях, влиза в групите, помага на учителите, следи дали някое дете не се нуждае от подкрепа. И консултира родителите при нужда и желание от тяхна страна.
Освен върху социализацията на децата със специални потребности, Босилков се концентрира и върху
адаптацията на новопостъпващите
За тази година планира през юли да се срещне с всяко семейство на новоприетите деца, а децата да прекарат заедно с родителите си поне част от деня в детската градина. Искаме да покажем на децата, че това е място, като всички други – тук има и хубави неща, ще има и конфликти, но това е място, което родителите им харесват и вярват, че е добре за тях да са в него, казва психологът.

Той акцентира и на работата с родителите, за да не пренасят върху децата своите собствени страхове и спомени от миналото, от своето детство. Работим и индивидуално с новите семейства, и в групи, така ако родителите не са склонни сами да говорят или да зададат въпроси, пак биха могли да чуят нужните съвети и консултации, казва специалистът.
За разлика от много други градини, където родителите не са добре дошли по време на занаятията, тук при трудна адаптация на дете, родителите биват викани и поощрявани да останат с детето, докато се адаптира. Имало случаи, при които
родител стоял две седмици всеки предиобед с детето
докато свикнало и започнало да ходи на детска градина с желание.
Емоционалното развитие на децата, техните права, са в центъра и на европейски проект за 21 хил. евро, спечелен от детската градина, който приключва през тази година. Проектът е по програма Еразъм + и го осъществяваме с голяма подкрепа на родителите, отбелязва Кацарска. Разработени са специални програми за всяка възрастова група, инициативи и обучения чрез игри и примери, през които децата научават какви са правата им, че имат право на мнение и как да го отстояват, как
да пазят личното си пространство
и да не нарушават това на приятелчетата си.
"Вчера например едно момиченце ме погали по косата. И веднага след това ми се извини, каза, че знае, че няма право да ме пипа без мое съгласие, но просто е харесала косата ми", разказва с усмивка Кацарска. Но така децата още от първа група знаят, че никой не може да ги пипа без тяхно съгласие, например. Имали сме и много случаи, в които те отстояват и защитават мнението си, допълва директорът. В конфликтни ситуации самите деца реагирали и били по-подготвени да решават помежду си противоречията.

Основен акцент в проекта е и приобщаването на деца със специални образователни потребности. В градината има деца с различна степен на проблеми от аутистичния спектър. Както и със синдром на Даун. Психологът и помощник-учител работят както индивидуално с тези деца, с техните семейства, но и много усилено с другите деца от групите и най-вече с техните родители.
Преди години родители на дете със специални потребности, което дойде в градината, се принудиха да напуснат България, огорчени от реакцията на другите родители, от отхвърлянето, припомня си Нели Кацарска. Реакцията била сякаш проблемното дете ще зарази останалите, ще накара и останалите да са буйни, да не спазват правилата, ще има агресия. Сега имаме
много повече деца със специални нужди
но няма нито един родител, който да е реагирал негативно, отбелязва директорът. С родителите от тези групи имаме много по-чести срещи, разговори и винаги посочваме постиженията, напредъка на по-специалните деца, обяснява Кацарска.
Тя подчертава, че и другите децата в такива групи са много подкрепящи и толерантни. "Едното от момченцата с аутизъм не може да говори, всичко разбира, но не може да говори. Това обаче не се отразява на общуването в групата, останалите го разбират съвсем добре по жестове, мимики, знаци. И много му помагат", разказва директорът.

В градината е и първата в България оборудвана
зала за психо-моторика
"През 1995 г. с доайена на българската детска психология Весела Банова поръчахме оборудването от един завод в Русе, изсипаха ни нещата с влак на гарата и от там правихме 10 курса със стария ми "Вартбург", за да ги пренесем и да оборудваме залата", спомня си Кацарска. Сега в залата два пъти седмично идват специалисти и студенти от Нов български университет и работят с децата. Кацарска разказва как деца, които изобщо не можели да общуват, да се социализират и да изразяват емоциите си в групата, се повлиявали много добре от работата си в залата. "Виждаш как с прекрачването на линията на залата, сякаш стават други и започват общуването с приятелите си", казва тя.

Детската градина има и работещ топъл басейн, спортна площадка и нает учител по спорт. Персоналът сам е изработил от естествени материали и специална сензорна пътека, по която децата ходят боси. Само при изключителни обстоятелства децата пропускат да излязат през деня в двора на въздух. Нищо не правим с принуда, имало е случаи, в които сядам да се храня с дете, ако то не иска да яде, казва директорът.

Сегашният проект не е и първият, който печели градината – предишният е бил на екологична тема, след който в една от сградите на градината все още има билкова градина, от която децата берат билки, правят чай и се запознават с растенията. В детската градина наблягат и на обучението чрез изкуство.
Сега Кацарска вече е подала документи за новия проект с европейски пари, който ще е с научна насоченост.
Пари има
по "Еразъм" има много средства, но доколкото знам сме единствената градина, която кандидатства, казва Нели Кацарска.
