Дерипаска продава частните си самолети заради санкциите

Американските санкции срещу руски олигарси засягат толкова дълбоко състоянието им, че в случая с Олег Дерипаска са го принудили да спре да обслужва лизинговите си вноски за 3 бизнес самолета и те са обявени за продан, разказва "Ройтерс".
Те са регистрирани на Остров Ман и информацията кои са собстветниците зад офшорните компании не са публично достъпни.
В разговор с агенцията Алиреса Итихадие, директор на компанията Freestream, която е обявила трите самолета за продан, обяснява, че те са собственост на банките "Креди Суис" (Credit Suisse) и (Raiffeisen). На лизинг ги е взела една от контролираните от Дерипаск компании. Според него бизнесджетовете са използвани и от висшето ръководство негови фирми, най-важната от които е "Русал".
"Той е санкциониран, компаниите му са санкционирани, трябва да върне самолетите. Наложило се е предсрочно да прекрати лизинга заради условията, наложени от санкциите", допълва той без да посочва коя конкретно част от мерките на Вашингтон са приложени в случая.
Според официалното съобщение на министерството на финансите със санкции са заплашени и компании, които не са регистрирани в САЩ, ако участват в значителни транзакции със санкционирани физически или юридически лица. Източници от банковите среди казват за "Ройтерс", че поради това банки в Европа са станали особено предпазливи в сделки, с които е свързан Дерипаска или фирми, свързани с него.
Генадий Тимченко - друг от руските милиардери, близки до президента Владимир Путин, заяви преди време, че компанията "Гълфстрийм" е прекратила обслужването на неговия бизнес самолет, след като името му е попаднало в черния американски списък през 2014г.

Става дума за луксозни модели "Гълфстрийм" G550 (Gulfstream), като на два от тях е поставена цена от по близо 30 млн. долара. В каталога на производителя цената на чисто нова машина е около 50 млн. долара.
Обсегът на G550 е 12 500 км и понеже са на възраст 5 години банките предпочели да ги обявят за продан, вместо да ги предложат отново на лизинг. Два от тях с номера M-ALAY и M-UGIC са произведени през 2012г. Третият с номер M-SAWO е от 2005г. и за него не е обявена първоначална цена.
В деня на обявяване на санкциите единият самолет е бил в швейцарския град Базел, а другият - в Бъфало, щата Ню Йорк. На следващия ден те са били прибрани в Русия, където няколко дни по-късно с единия от тях са обикаляни заводи на Дерипаска в Сибир.