Бъдещето на транспорта е желязно

Бъдещето на транспорта е желязно

Бъдещето на транспорта е желязно
Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Пловдив". Всички текстове по темата може да откриете тук.
"Икономическият разчет от новия вид вагон е, че той възвръща инвестицията за около 4 години."
Гумите са добри, но релсите са бъдещето. На това залага най-голямата автотранспортна фирма в България – пловдивската ПИМК. През 2015 г. в съдружие с DB Schenker фирмата започва да товари ремаркета на специални вагони от русенското пристанище към Централна Европа. Опитът е успешен и от ПИМК решават сами да развият този бизнес.
Чрез дъщерните си компании "Терминали" ЕАД и "ПИМК Рейл" компанията майка инвестира 9 млн. лв. в собствен локомотив и 36 електрифицирани джоб-вагона ELWAG, произведени по специална поръчка във "Вагоноремонтен завод 99" АД – Септември. Целта: около 200 тира седмично с товар от 2800 тона в двете посоки да изминават пътя от интермодалния терминал на гара Тодор Каблешков край Пловдив до терминала в Черкезкьой, Турция. Миналата година "Терминали" ЕАД спечели концесия за оператор за срок от 27 години на интермодалния терминал край Пловдив. Той бе изграден с европейски средства и струваше 12.3 млн. лева.
А от май 2018 г. PIMK Rail тръгва с натоварени вагони два пъти седмично към Велс, Северозападна Австрия. Още едно ново направление за превоз на товари през интермодалния терминал "Тодор Каблешков" е по маршрута Пловдив – Бургас, което значително ще ограничи движението на тежкотоварни камиони по автомагистрала "Тракия". По този начин пловдивската транспортна компания се съобразява с приоритетите на ЕС за "Хоризонт 2050", според които до 2025 г. всички товари, превозвани на разстояние над 300 километра, трябва да се качат от шосето върху релсите. И също така ще спести от влизащата в сила догодина тол-система.
Икономично, ефективно и хладно
"Патентованият електрифициран джоб-вагон ELWAG икономисва минимум 7200 литра гориво на един курс от Източна към Централна и Западна Европа, или около 8200 евро седмично. За пръв път в световната практика нашата фирма успя да използва електричество от мрежата на железниците за охлаждане при превоз на бързо развалящи се стоки вместо дизелово гориво. Икономическото ни послание към транспортните фирми е ясно: работата, която се е вършела досега с 16 камиона, може да се приключи много по-бързо само с 2 камиона, които за 2 дни ще могат да извозят всички бързо разваляеми стоки в радиус от 300 километра от интермодалния терминал", обяснява инж. Емил Йончев, търговски директор на "Вагоноремонтен завод 99" АД.
Другата иновация във вагоните, превозващи ремаркета на тирове, е, че те могат да се разделят на две при товарене и разтоварване, с което се пестят много маневри на железниците. "Икономическият разчет от новия вид вагон е, че той възвръща инвестицията за около 4 години, докато и най-добрите товарни вагони в света се изплащат за около 7 години при пълно натоварване", смята Емил Йончев.
12 часа вместо 2 дни
12 часа отнема пътуването с влак до Черкезкьой вместо 2 дни с камион
От пловдивската компания вече смятат да форсират разширяването на терминала, като се изградят още няколко коловоза на гарата. В офертата си "Терминали" заложи инвестиция от 15.1 млн лева - около 3 пъти повече от средствата, изисквани от държавата. Само през първите две години от старта на концесионния договор сумата на инвестициите ще бъде 2.23 млн. лева. Освен това компанията ще начислява в полза на държавата и 10 на сто от от нетните приходи от всички дейности, свързани с използването на интермодалния терминал. ПИМК трябва да построи втори железопътен коловоз към терминала. Отделно от това са сумите от 60 000 лева годишно, което е концесионната такса.
Пенко Несторов – един от собствениците на ПИМК, е убеден, че интермодалният влак по никакъв начин не променя за клиента транспортния принцип "от врата до врата или от склад до склад". При това се използват всички предимства на железопътния транспорт – по-малко катастрофи, по-евтин транспорт, по-бързо преминаване през границата. До терминала в Черкезкьой например влакът на ПИМК пътува 12-15 часа, а не 2 дни, както е с камион. От друга страна, все по-често западноевропейски фирми изискват доставките им да преминават задължително през влак. Пловдивският транспортен лидер например работи от години с Daimler AG, които имат точно такова изискване.
Транспортният хъб

Индустрията на Пловдивска област предполага превоза на сравнително тежки товари, които тук се преработват и значителна част се изнасят. Затова данните на НСИ от четвъртото тримесечие на миналата година показват, че в областта има натоварени 2 296 600 тона товари с автомобилен транспорт, а разтоварени - 3 045 500 тона. Разликата остава тук – за потребление и последваща обработка.

Две от най-големите транспортни компании в България – ПИМК с 1200 влекача и "Петко Ангелов БГ" с 510 влекача, са позиционирани в Пловдив. Географското разположение на Пловдив привлича и чуждестранни транспортни фирми. Една от най-динамичните – "България роуд тракинг" на белгиеца Герт Бернард, вече има 35 влекача, а общият брой на влекачите му във всички действащи в Пловдив негови компании е 120.