Столичната община иска рекламите да слязат от покривите и да влязат в релси

Столичната община иска рекламите да слязат от покривите и да влязат в релси

Столичната община иска рекламите да слязат от покривите и да влязат в релси
С неуспешните си опити да подреди града, въведе правила и да предоставя нови услуги Столичната община от 10 години е поставила рекламния бизнес в непрестанно положение на очакване. Причината - администрацията е твърде бавна, за да въведе ясни регулации, като позволи на бизнеса да излезе "на светло", защото в сегашната ситуация много от рекламните обекти са незаконни.
Преди точно 10 години общинските съветници приеха наредба, с която да въведе ред при поставянето на билбордове и други рекламни обекти и премахването на незаконните. Решение бе обжалвано и десетилетие по-късно резултатът е видим за всички – рекламни пана, билбордове, тотеми и други елементи стърчат от всички тротоари, покриви, стени, витрини и фасадите на много от сградите. Всяка зима двата края на пешеходната част на бул. "Витоша" са преградени от стъклените стени на "градините" на десетките заведения по продължението й.
Тази година опит за премахването на повечето от тези обекти и въвеждане на ред в поставянето им правят главният архитект на Здравков Здравков и общински съветници от ГЕРБ, които внесоха нова наредба в общината. Срокът за общественото й обсъждане приключи на 11 май и видно от сайта на общината редица дружества и професионални организации са изпратили негативни становища за проекта. Според тях той ограничава сериозно бизнеса и няма да реши проблемите.
Най-важните ограничения са, че реклама може да се поставя на 20% от площта витрините, трябва да има разстояние между отделните видове рекламни елементи, те не могат да се поставят навсякъде, а по определена от общината схема. Възможностите за брандиране на сгради са много малко, както и вариантите за поставяне на билбордове в частни имоти. Реклами по покривите в центъра няма да има.
Интересите дебнат отвсякъде
Здравко Здравков очаква дебатът по приемането на наредбата да е тежък и е наясно, че отпорът на бизнеса ще е сериозен, както каза той в началото на миналата седмица. От изпратените негативни становища обаче се вижда, че далеч не всички участници на рекламния пазар в столицата са недоволни от проекта.
Така например Българската асоциация за външна реклама (БАВР) приветстват наредбата, като са на мнение, че е крайно време тя да бъде приета. "Всеки си слага каквото, където и колкото си иска. Има прекалено много незаконни съоръжения, които гълтат една голяма част от пазара", каза пред "Дневник" Ангел Станчев, председател на БАВР.
Недоволните от наредбата са главно търговци, а не фирми, които се занимават с реклама - те са заинтересовани главно от брандирането, което също се ограничава, посочва още Станчев.
Столичната община иска рекламите да слязат от покривите и да влязат в релси
Несъмнено някои от въздържалите се да изпратят негативно становище компании ще участват в подготвяната от общината процедура по отдаване на спирките на градския транспорт на концесия. Тя ще позволява част от тях да се използват за реклама. Преди месец бяха обновени нови условия за търг, което е четвърти опит на общината да пусне процедурата. Всеки път съмненията са, че общината ще даде възможност на частния бизнес да се облагодетелства от дейност, която сама може да изпълнява.
Освен това в края на април Върховния административен съд (ВАС) отмени избора на победител в конкурса на Столичната община за концесията за отдаване на велосипеди под наем. Идеята е върху стоянките и велосипедите да се поставят реклами. Решението на ВАС е по обжалване на свързаното с бизнесмена Красимир Гергов "Вело Арчър София", а за изпълнител беше избрано обединението "София байкс" - "Билборд" АД, "Моушън артс", "Делта карт" и "Долсамекс". Така процедурата трябва да започне отначало.
Общо взето - не
Предлаганите промени ограничават възможностите на бизнеса да се рекламира в столицата, увеличават административната тежест и влошават условията за инвестиции, се казва в становището на Българската асоциация на рекламодателите (БАР). Те посочват, че в проекта липсва оценка и анализ на въздействията от наредбата и ограниченията не са прекомерни.
Макар наредбата да цели ограничаване на незаконната реклама, заложените мерки са насочени срещу "бизнеса, който извършва дейността си, включително рекламна и маркетингова, при спазване на правилата" твърдят от БАР.
Столичната община иска рекламите да слязат от покривите и да влязат в релси
Увеличаващата се плътност на застрояване и намаляване на незастроените площи могат да направят невъзможно спазването на ограниченията за разстояние между рекламни обекти - между 2 до 60 метра. Така би се загубила възможността фирмите да рекламират в собствените си обекти, пишат от асоциацията.
Те са против и двойното намаляване на площта, на която могат да се поставят рекламни елементи - от 4 кв. м на 2 кв. метра. Освен това тя ще важи и за калкани на сгради. От БАТ посочват, че много от калканите са в лошо състояние, като рекламите прикриват тези недостатъци.
От БАР са на мнение, че поставянето на реклами по витрините не влошава облика на града, "особено що се отнася до големите супермаркети и хипермаркети", които са с големи свободни площи около тях. Ограничението само 20% от витрините да могат да се използват за реклама трябва да отпадне, защото е необосновано, пишат от асоциацията. Освен това те виждат и възможност за дискриминиране, защото ограничението няма да важи за магазините на други етажи.
Столичната община иска рекламите да слязат от покривите и да влязат в релси
От Асоциацията на собствениците на бизнес сгради (АСБС) смятат, че предвидената забрана за поставяне на реклами по покривите на сгради в центъра е неприемлива. От там откриват друг пропуск в предложението фирмите да могат да поставят надписи по покривите на нежилищни сгради, само ако осъществяват дейност в 3/4 от тях. "Много рядко някой е наел повече от 3/4 от площта на сграда", пишат от АСБС, като според тях така много фирми няма да могат да поставят своето лого.
Ограничението за реклама върху витрините заедно с другите предложения в наредбата би довело намаляване на "разпознаваемостта на търговските обекти". От асоциацията имат възражение и срещу предложената максимална височина от 12 м за фирмени тотеми, което в определи случаи може да се окаже малко, а в други - много.
Тротоарите в центъра може да се освободят от хладилните витрини, кашоните с плодове и зеленчуци, което не се харесва на Асоциацията на производителите на газирани напитки. Toва, че тази сериозна промяна се подготвя и евентуално ще бъде приета "броени дни преди началото на летния сезон", е поредният негатив срещу наредбата, който изтъкват производителите на газирани напитки.