Подписано е споразумението за Бургас-Александруполис
Споразумението за сътрудничество в строителството и експлоатацията на петролопровода Бургас-Александруполис бе подписано днес в Атина в присъствието на руския президент Владимир Путин и премиерите на Гърция и България - Констатинос Караманлис и Сергей Станишев, предаде ИТАР-ТАСС, цитирана от БТА.
Документът беше подписан от министъра на промишлеността и енергетиката на Русия Виктор Христенко, министъра на развитието на Гърция Димитрис Сюфас и министъра на регионалното развитие на България Асен Гагаузов.
Преговорите по този тристранен проект, който се оценява на един милиард евро, се водиха от 1994 година, припомня агенцията. Той предполага транспортиране на руски нефт към терминалите на Средиземно море: Русия получава възможност от Новоросийск да извозва своя нефт с танкери до Бургас, за да може по новия нефтопровод петролът да достигне до Александруполис на Егейско море и по-нататък за чужди пазари.
Дължината на нефтопровода е около 300 км, пропусквателната му способност - от 35 до 50 милиона тона суров петрол годишно, а маршрутът му заобикаля турските проливи Босфора и Дарданелите, което ще позволи да се разтовари тази транспортна артерия и да се намали цената на доставките.
Споразумението за реализация на проекта предполага създаването на единен тръбопроводен консорциум "Бургас-Александруполис", в който руската страна ще има 51 процента, а по 24,5 на сто ще получат България и Гърция. Руската част ще бъде поделена по равно между компаниите "Роснефт", "Газпромнефт" и "Транснефт", който ще стане единен оператор по експлоатацията на петролопровода.
Христенко съобщи по-рано, че споразумението подлежи на ратификация в трите държави. "От момента на подписването на споразумението то създава всички необходими начални условия за стартиране на проекта", отбеляза той.
Вицепремиерът на Руската федерация Сергей Наришкин смята, че "по оптимистични прогнози строителството на нефтопровода може да започне в началото на 2008 г., за една година той да бъде построен и в началото на 2009 г. да заработи".
Руският вицепремиер Сергей Наришкин отбеляза, че новият нефтопровод ще се конкурира с флота от танкери. "Между тръбата и танкерите ще има конкуренция, цената трябва да бъде конкурентоспособна", посочи той.
Президентът на Русия Владимир Путин заяви вчера в Атина, че "в България и Гърция трябва да бъдат построени големи хранилища с капацитет до 600 хиляди тона петрол". Според него по този начин "при каквито и да е усложнения на световните пазари, с подобни запаси двете страни ще си гарантират стабилност и безопасност на икономиката". Това съобщи агенция ПРАЙМ-ТАСС от гръцката столица.
"С проекта "Бургас - Александруполис" се защитават всякакви интереси - руски, гръцки, корпоративни, може би частни. Но не се защитават интересите на българската държава". Това заяви на пресконференция днес в Бургас д-р Антонио Душепеев, председател на гражданско сдружение "Европейски демократичен път".
По думите му, ако въобще трябва да има петролопровод, по-изгодният вариант бил "Бургас - Вльора", защото в икономически и политически аспект аргументите били повече. "Явно някои хора не са много склонни да се избавим от енергийната зависимост от Русия. Те обичат да са "зависими", така им харесва от едно време", каза Душепеев.
Според него, ако България стане енергиен сектор чрез тръбопроводи, това ще съсипе туризма, риболова и земеделието.
Според Душепеев проектът "Бургас - Александруполис" е опасен. Одобреният от правителството вариант включва използването на метода SPM, при който в Бургаския залив ще бъдат разположени две или повече плаващи платформи-буйове. На първо място при тези буйове са неизбежни разливи при съединяването и разкачването на шланговете за разтоварване.
На второ място, тръбопроводите, по които нефтът ще тече до брега, ще бъдат с дължина няколко хиляди километра и диаметър над 500 мм. Има голяма вероятност от случайна или умишлена повреда на тези тръбопроводи при пускането и вдигането на котвите на корабите или при друг навигационен инцидент.
Разливът на нефт в такъв случай ще бъде много голям. Метеорологичните и хидрографските условия на Бургаския залив са такива, че един разлив ще засегне голяма част от крайбрежието и ще бъде катастрофален за природата и туризма по цялото Южно Черноморие.