Кой ще пази пазачите, или как нарушители ще защитават авторски права

Повечето местни администрации в България продължават да пренебрегват Закона за авторското право и сродните му права, като не лицензират събитията, които организират или за които представят собствени терени или помещения. Това каза за "Дневник" Иван Димитров, изпълнителен директор на "Музикаутор". Дружеството е основано от композитори, автори и музикални издатели за управление на правата върху ползването на произведенията, които са създали.
Измененията в досега действалия Закон за авторското право и сродните му права бяха спешно гласувани от Народното събрание и влязоха в сила в края на март т.г. Една от ключовите новости в текста на закона предвижда контролът по спазването му да бъде вменен и на кметовете на общини по места.
Дружествата "Музикаутор" и "Профон", които и в момента работят в сферата на защитата на авторските права, обаче продължават да попадат на опити за заобикаляне на регламентите от страна на общините. "Вярваме, че тези опити се дължат единствено на незнание и
манталитет, трупан в продължение на години",
каза Иван Димитров.
Последните случаи, по които работи "Музикаутор", са опитът на общинската администрация в Благоевград да абдикира от задълженията си по закона при организацията фестивала "Франкофоли", както и отказа на кмета на Ямбол Георги Славов да плати авторските права за концерта на рокгрупата "Юрая Хийп" на 2 юли т.г.
Варна - един от най-големите курортни градове в страната, също има проблеми със спазването на закона. Местната администрация организира редица културни събития, сред които е и Международният музикален фестивал "Варненско лято". За него общината е уредила авторските права, като е сключила договор с "Музикаутор" и от 2015 г. до 2017 г. по него са изплатени възнаграждения в размер на над 4 хил. лв. С това единствено изключение информация за концерти и събития, организирани от община Варна извън рамките на Международния музикален фестивал "Варненско лято", не е подадена към сдружението. За тях не са извършвани и плащания. На въпроса на "Дневник" защо се е случило това от общинската дирекция "Култура и духовно развитие" отговориха следното: "Поддържаме връзка с "Музикаутор" и извършваме поетапно плащания за събитията, които пряко община Варна организира".
Подобен отговор обаче показва само, че структурите на местната власт (в случая във Варна) все още
не познават промените в Закона
за авторското право и сродните му права.
"С приетите нови текстове от март т.г. се въвежда солидарна отговорност за фирмите, организациите и местните власти, стопанисващи места, на които се провеждат концерти, каза изпълнителният директор на "Музикаутор". Това означава, че една община носи отговорност не само когато организира дадено събитие, но и когато предоставя свои терени или зали за тази цел".
Справка, предоставена на "Дневник" от дружеството "Профон", създадено за защита и управление на правата на музикалните продуценти и артисти, показва, че към момента Варна няма сключен договор за ползването на защитен репертоар от каталога му. На въпроса каква е причината за това от там отговориха кратко:
"Не сме ползвали музикални записи
с неуредени авторски права". Подобно твърдение обаче едва ли е вярно, ако се има предвид обемът на каталога, представляван от "Профон".Сдружението управлява 90% от звукозаписите на българския и световния музикален репертоар, в това число и трите мейджър музикални компании Universal Music Group, Sony Music Entertainment и Warner Music Group". Дружеството управлява и над 30 хил. чуждестранни музикални лейбъли, както и репертоара на над 180 от най-известните български изпълнители и групи.
Според "Музикаутор" в понеделник изтича и срокът, в който община Благоевград трябва да представи пред сдружението отчета си като организатор на
музикалните фестивали "Франкофоли".
Тазгодишното му, последно издание се състоя на 22 и 23 юни.
"От 2015 г. общината не е платила нито веднъж за авторските права на този фестивал, въпреки че има сключен рамков договор с "Музикаутор", казва Иван Димитров.
Според документи, изпратени до сдружението от община Благоевград, организатор на "Франкофоли" е не тя, а едноименно търговско дружество. В същото време във всички рекламни материали за събитието като негов организатор е посочена именно местната администрация. През март т.г. пак тя обяви търг за възлагане на обществена поръчка на стойност 460 хил. лв. за организацията на тазгодишното издание на фестивала. Същата сума местният бюджет е отпуснал и през 2015 г., и 2017 г.
Според "Музикаутор" всичко това недвусмислено показва, че именно общината е ангажирана като организатор със заплащането на авторските права за музиката, звучала на "Франкофоли". По тази причина сдружението е завело през есента на м.г. съдебен иск към администрацията на кмета Николай Камбитов на стойност над 33 хил. лв. Решението на първоинстанционния съд по него все още не е обявено.
Провал са претърпели и опитите на "Музикаутор" за извънсъдебно уреждане на авторските права за
концерта на групата "Юрая Хийп" в Ямбол на 2 юни т.г.
До общинската администрация там са изпратени няколко писма с настояване за уреждане на финансовите задължения, но след получения категоричен отказ решение най-вероятно ще бъде търсено отново в съда, съобщиха за "Дневник" от пресслужбата на сдружението.
Сред малкото положителни примери по управление на авторските права в отношенията си с местните администрации от "Музикаутор" припомнят случая, при който в началото на лятото община Русе отмени концерта на Ал ди Меола именно заради липса на музикален лиценз от страна на организатора му.
За да илюстрират
обема на разходите,
които общините в страната спестяват, нарушавайки авторски права, от компаниите, работещи по защитата им, дават следния пример:
Съгласно тарифата за концертни и други събития с музика, утвърдена от министъра на културата, авторските възнаграждения се изчисляват на 8.73% от бюджета на събитието, когато то е без вход, или от неговия приход, когато достъпът е платен. Така за едночасов концерт от класическа музика например, в който половината от репертоара е на автори, починали преди повече от 70 години, и с приходи от 2 хил. лв. без ДДС, дължимото авторско възнаграждение е малко над 87 лв. без ДДС.
Още през 2016 г. от "Профон" също са предприели опити за контакт със всички общини в България, но данните на дружеството показват, че до момента
едва четири са лицензирали музиката,
заложена в дейности като концерти, озвучаване на пеещи фонтани, събития в музеи и др.
"Поради големия брой на общините осъществяването на всеобхватен и навременен контрол в публичното изпълнение на защитен репертоар е практически невъзможно, заявиха от пресцентъра на компанията. Правомощията по спазване на Закона за защита на авторското право и сродните права са възложени на Министерството на културата, което разполага с ограничен ресурс от инспектори. Те не могат да покрият територията на цялата страна".
Така липсата на адекватен контрол отново изплува като предпоставка дори и след приемането на законовите промени през март т.г. общините да не спазват задълженията си за лицензиране на музиката, която ползват.