Превозвачи насрочиха протест срещу оттеглянето на проекта за автомобилната камара

Превозвачи насрочиха протест срещу оттеглянето на проекта за автомобилната камара

Кадър от днешния протест.
Кадър от днешния протест.
Представители на превозвачите обявиха голям протест в цялата страна, ако бъде оттеглен законопроектът, с който се предлага създаването на автомобилна камара. Те обявиха, че участниците в днешния протест, които бяха приети и от премиера Бойко Борисов, представляват 0.05% от бранша. Освен това в началото подкрепяли създаването на камарата, а после се обявили против, защото не искали да работят по правилата. Позицията бе изразена на пресконференция от председателите на Съюза на международните превозвачи, Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт и Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България. Организациите напомниха, че са заявили протест, ако проектът бъде оттеглен, още миналата седмица на заседание на транспортната комисия в Народното събрание.
Кой протестира
Изпълнителният директор на КРИБ Евгений Иванов обясни, че спорният законопроект се готви от 2 г., в последната една от които, обсъждания се правят с домакинството на конфедерацията като са участвали представители на всички браншови организации и всички те са обявили подкрепата си. Имало само забележка да има отделна камара за автобусния транспорт като по-специфичен от товарния. Според него днешните протестиращи са най-големите нарушители - и като превозвачи, и като длъжници на хазната. Стотина-двеста автобуса налагат смазващ рекет върху останалите 13-14 хил.
Илиян Филипов, председател на БАСАТ, обясни, че общо 1446 фирми имат лиценз за автобусен превоз, като само 128 от тях членуват в сдружения, а в протеста са представени едва 6 фирми. От страна на 12 500 товарни превозвачи с лиценз с 65 хил. автомобила в протеста били представени 8 товарни автомобила от 2 фирми.
На пресконференцията поименно бяха назовани като организиращи и участващи в протеста "Юнион Ивкони", "Етап" и "Витоша експрес".
Според него истинската цел на протеста е участниците в него да се легитимират от името на бранша. Обясни нужда от автомобилна камара заради факта, че в момента равен глас имали сдружения с 5 членове и такива с по 1400. Допълни, че в началото всички подкрепяли камарата, а сега са против, защото явно се страхуват от записаното в проекта.
Бивш депутат дирижирал протеста
Участниците в пресконференцията единодушно назоваха бившия депутат от ГЕРБ Ивайло Константинов като човекът, който подклажда протеста и манипулира другите фирми, като обяснява, че идва от обяд с Цветан Цветанов или друг високопоставен политик. В момента Константинов ръководи бизнеса на "Юнион Ивкони". Това беше и мотивът да напусне депутатското място през декември 2017 г.
Галя Топалова (председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАПБ) и президент на компаниите за автобусни превози "Етап-Адрес" и "Груп плюс") и Ивайло Константинов, който участвал в дискусиите по проекта в КРИБ, лично взеха решение да има такава камара, а сега са първите против. Бизнесът в България е в такава ситуация благодарение на такива хора. Това са паразитите в обществото на транспорта, обяви Васил Пиронков, представляващ Национално сдружение на автобусните превозвачи.
Една уникална манипулация
Христо Христов, председател на Комитета по транспорт и логистика към КРИБ обяви протеста като уникална манипулация и безпрецедентен рекет, организиран от 4 инициатори и 4 техни сподвижници, които представлявали. 0.05% от всички компании и 0.01% са превозните средства. Изказа предположение, че премиерът ще поиска да се запознае и с тези аргументи, тъй като за срещата при него участниците в днешната пресконференция разбрали от медиите.
В емоционално изказване Васил Пиронков от националното сдружение на автобусните превозвачи разказа, че е единственият легитимен негов председател, след като при негово пътуване в чужбина от поста са се възползвали трима души с фалшиви пълномощни. Той посочи, че ако протестиращите твърдят, че проектът е лобистки, то това са хората, които с лобизъм се добирали до маршрутите, които обслужват. Според него двигателите на протеста са взели на много хора бизнеса и сега се опасяват, че с така изготвения проект няма да бъдат избрани в управата на бъдещата камара, нито ще могат да диктуват политиката в сектора.
Миролюб Столарски, член на Управителния съвет на Асоциацията на сдруженията в автомобилния транспорт, допълни, че автобусни превозвачи печелили търгове за маршрути, като предлагали двойно по-ниска цена от тази, на която в крайна сметка продавали билетите, като втората част от цената формулирали като такса. На въпрос защо браншът не е сезирал прокуратурата, той посочи, че го направил, но заключението било, че въпросът е в компетентността на съответния зам.-кмет по транспорта.