Превозвачи насрочиха протест срещу оттеглянето на проекта за автомобилната камара

Представители на превозвачите обявиха голям протест в цялата страна, ако бъде оттеглен законопроектът, с който се предлага създаването на автомобилна камара. Те обявиха, че участниците в днешния протест, които бяха приети и от премиера Бойко Борисов, представляват 0.05% от бранша. Освен това в началото подкрепяли създаването на камарата, а после се обявили против, защото не искали да работят по правилата. Позицията бе изразена на пресконференция от председателите на Съюза на международните превозвачи, Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт и Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България. Организациите напомниха, че са заявили протест, ако проектът бъде оттеглен, още миналата седмица на заседание на транспортната комисия в Народното събрание.
Кой протестира
Изпълнителният директор на КРИБ Евгений Иванов обясни, че спорният законопроект се готви от 2 г., в последната една от които, обсъждания се правят с домакинството на конфедерацията като са участвали представители на всички браншови организации и всички те са обявили подкрепата си. Имало само забележка да има отделна камара за автобусния транспорт като по-специфичен от товарния. Според него днешните протестиращи са най-големите нарушители - и като превозвачи, и като длъжници на хазната. Стотина-двеста автобуса налагат смазващ рекет върху останалите 13-14 хил.
Илиян Филипов, председател на БАСАТ, обясни, че общо 1446 фирми имат лиценз за автобусен превоз, като само 128 от тях членуват в сдружения, а в протеста са представени едва 6 фирми. От страна на 12 500 товарни превозвачи с лиценз с 65 хил. автомобила в протеста били представени 8 товарни автомобила от 2 фирми.
На пресконференцията поименно бяха назовани като организиращи и участващи в протеста "Юнион Ивкони", "Етап" и "Витоша експрес".
Според него истинската цел на протеста е участниците в него да се легитимират от името на бранша. Обясни нужда от автомобилна камара заради факта, че в момента равен глас имали сдружения с 5 членове и такива с по 1400. Допълни, че в началото всички подкрепяли камарата, а сега са против, защото явно се страхуват от записаното в проекта.
Бивш депутат дирижирал протеста
Участниците в пресконференцията единодушно назоваха бившия депутат от ГЕРБ Ивайло Константинов като човекът, който подклажда протеста и манипулира другите фирми, като обяснява, че идва от обяд с Цветан Цветанов или друг високопоставен политик. В момента Константинов ръководи бизнеса на "Юнион Ивкони". Това беше и мотивът да напусне депутатското място през декември 2017 г.
Галя Топалова (председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАПБ) и президент на компаниите за автобусни превози "Етап-Адрес" и "Груп плюс") и Ивайло Константинов, който участвал в дискусиите по проекта в КРИБ, лично взеха решение да има такава камара, а сега са първите против. Бизнесът в България е в такава ситуация благодарение на такива хора. Това са паразитите в обществото на транспорта, обяви Васил Пиронков, представляващ Национално сдружение на автобусните превозвачи.
Една уникална манипулация
Христо Христов, председател на Комитета по транспорт и логистика към КРИБ обяви протеста като уникална манипулация и безпрецедентен рекет, организиран от 4 инициатори и 4 техни сподвижници, които представлявали. 0.05% от всички компании и 0.01% са превозните средства. Изказа предположение, че премиерът ще поиска да се запознае и с тези аргументи, тъй като за срещата при него участниците в днешната пресконференция разбрали от медиите.
В емоционално изказване Васил Пиронков от националното сдружение на автобусните превозвачи разказа, че е единственият легитимен негов председател, след като при негово пътуване в чужбина от поста са се възползвали трима души с фалшиви пълномощни. Той посочи, че ако протестиращите твърдят, че проектът е лобистки, то това са хората, които с лобизъм се добирали до маршрутите, които обслужват. Според него двигателите на протеста са взели на много хора бизнеса и сега се опасяват, че с така изготвения проект няма да бъдат избрани в управата на бъдещата камара, нито ще могат да диктуват политиката в сектора.
Миролюб Столарски, член на Управителния съвет на Асоциацията на сдруженията в автомобилния транспорт, допълни, че автобусни превозвачи печелили търгове за маршрути, като предлагали двойно по-ниска цена от тази, на която в крайна сметка продавали билетите, като втората част от цената формулирали като такса. На въпрос защо браншът не е сезирал прокуратурата, той посочи, че го направил, но заключението било, че въпросът е в компетентността на съответния зам.-кмет по транспорта.