Миянма излиза на световния винен пазар
На световния пазар на вино, който и бездруго е доста претоварен, се появи нов играч – Миянма (бивша Бирма). Макар и все още капацитетът й да е скромен, качеството на пуснатите напитки е високо, което обещава нови главоболия за традиционните винопроизводители, посочва в. "Гардиън". Развоят на нещата е твърде неочакван, тъй като зад мианмарското вино стои пенсиониран германски минен инженер без познания във винопроизводството, а самата страна от много години вече е управлявана от репресивен военен режим. Първата местна винарна, изградена в провинция Шан, обаче жъне само похвали за произведените червени, бели и особено розе вина, а продажбите й постоянно растат.
"Миянма вайнярд" пуска първите бутилки на пазара през 2004 г. Пет години по-рано Берт Морзбах решава да рискува 100 000 долара от спестяванията си и след като проучва региона, внася и засажда няколко класически сорта европейско винено грозде. Впоследствие инвестициите нарастват до 1.5 млн. долара. Първата реколта е много добра, а през тази година винарната планира да продаде над 100 000 бутилки, както и да разшири производствената си гама с пенливо вино.
Посетителите на винарната, разположена в Източна Бирма в района на прочутите Сини планини, веднага забелязват очевидните прилики с Тоскана, пишат АП и "Гардиън". Варовитата почва с надморска височина от 1300 м, гарантирани 150 дни слънце и умерените температури създава условия, напомнящи на тези в Южна Франция и Италия. Резултатите вече надминават и най-смелите мечти на Морзбах. Според енолози Франция трябва сериозно да се обезпокои от изключителния вкус на отгледания в района совиньон блан. Най-добре обаче засега се приема розето, произведено от италиански мускат, което охладено идеално пасва на пикантната мианмарска храна. А опитването на местно вино е и допълнителна атракция за туристите, които през последните години постепенно се връщат в страната, коментира "Гардиън".
Винарната на Морзбах вече продава почти навсякъде по света освен в Европа, където по неговите думи "вече има твърде много вино". Голямата му цел обаче е да успее да пробие на перспективния китайски пазар. Фермерите в района на винарната вече са получили наставления да увеличат площите, за да задоволят нарасналите й нужди. "Консумацията на вино в Китай се увеличава експлозивно. Това е огромен и все още растящ пазар, който трябва да бъде "бутилиран", заключава инженерът винар.