"Юниливър" закрива завода си за маргарин в Добрич

Холандско-британската компания "Юниливър" ще изнесе производството на маргарин "Калиакра" от България в Румъния, съобщиха от офиса на дъщерната компания "Юниливър България". Това е първият случай, в който традиционна българска марка ще се произвежда в чужбина.
Решението е свързано със стратегията на инвеститорите да съсредоточат производството си в избрани регионални центрове, какъвто е глобалният подход на мултинационалните компании в цял свят. Румъния печели заради по-големия си пазар, както преди години Франция е избрана за производствен център на "Юниливър" пред Белгия, поясниха експерти в бранша.
Преди шест месеца "Юниливър Южна и Централна Европа", под чиято шапка действа българската компания, завърши разширението на фабриката си в румънския град Плоещ. От години там се произвеждат маргарини, сухи супи и други продукти с известните марки "Рама" и "Кнор". След закриването на българската фабрика към тях ще се присъедини и марката "Калиакра". "Тя е част от изключително успешната ни регионална продуктова гама търговски марки маргарини и изнасянето на производството в Румъния по никакъв начин няма да се отрази на плановете ни да инвестираме в този продукт", обясни президентът на "Юниливър" за Централна и Южна Европа Александра Гатеж. Тя увери, че вкусът и качеството няма да се променя, а доставките за България ще бъдат постоянни, за да се запази и пазарният дял. В момента "Калиакра" и "Рама" държат около 70 на сто от вътрешното потребление на маргарин.
Екипът на фабриката в Добрич беше информиран за затварянето на фабриката във вторник, съобщи Георги Апостолов, синдикален лидер на заводската секция на КНСБ. Производството е спряно веднага, а до края на следващата седмица синдикати и собственици се очаква да договорят компенсационните пакети за работещите. Постоянно заетите до момента са 70 души, а 30 са с временни договори. "Не беше лесно да вземем решение за закриването на фабриката, особено заради социалните последствия за региона. Смятаме да изградим програми за съвет и подготовка за алтернативна заетост на служителите", обясни вицепрезидентът по производството на "Юниливър" Марк Енгел. Той обясни, че консултациите ще приключат до края на следващата седмица.
Добричка област е сред общините със средновисока безработица, но новината за затварянето на завода не притесни местната управа. Изтеглянето на фирмата няма да се отрази на общинските приходи, заяви зам.-кметът по финансите Иван Колев. Той допълни, че инвеститорите щели да продължат да плащат данък за сградата.
Експерти от маслодобивната индустрия също не изразиха притеснение от загубата на "Калиакра" като потребител на слънчогледово олио. Според Видьо Видев, председател на Съюза на производителите на растителни масла, фабриката е ползвала годишно не много големи количества слънчогледово семе - около 8 хил. т. Основният доставчик на суровината е добричката рафинерия "Калиакра", чийто собственик е холандската компания "Бунге", но те не бяха намерени за коментар.
-----------------
"Юниливър груп" стъпи в България още през 1999 г., когато навлиза не само с хранителните си продукти, но и с почистващите си препарати и козметика. Компанията е световен лидер на пазара за дезодоранти и перилни препарати. Популярни продукти сред българските потребители са "Рексона", Dove, Dero, Omo, Coccolino, Cif, Domestos, Signal, Knorr. Годишният оборот в страната е около 20 млн. евро, половината от който се реализира от хранителните продукти. Производството на маргарин беше купено от "Юниливър" през 2003 г. и оттогава се поддържа постоянен годишен ръст от 10-14 процента. Капацитетът е около 12 хил. т. До миналата година фабриката работеше основно за вътрешния пазар, защото високите мита правеха износа за съседните държави неизгоден.
Южноевропейският клон на компанията има оборот 175 млн. евро и 800 служители в региона. Ръстът на оперативната печалба на "Юниливър" в Европа е бил 1 процент през последната финансова година. Бизнесът в САЩ има ръст от 3.7 на сто. От групата отчитат, че търсенето в Европа остава относително слабо, и разчитат на други региони за по-значима печалба. Централна и Източна Европа се представят по-активно, но главно поради ефекта на двуцифрения ръст в Русия.