Центърът чист от билбордове

Билбордове ще могат да се поставят само на входящите и изходящи магистрали на София, а по централните улици ще има само по-малки рекламни съоръжения, подобно на т.нар "ракети" по бул. "Витоша" - това предвижда проектът за Наредба за преместваемите обекти и рекламните елементи и за рекламната дейност в София, внесен от кмета Бойко Борисов. Общинските комисии по градоустройство и местно самоуправление обсъждаха предложението днес и поискаха проектът да бъде разделен на две. Единият нормативен акт трябва да регламентира правилата за строеж и разположение на рекламните съоръжения и преместваемите обекти - сергии, будки, пейки. Втората наредба ще се отнася само за рекламната дейност на територията на общината и за таксите и начините за отдаване на правото на ползване на рекламните съоръжения. Общинарите дадоха срок на кмета да раздели наредбата до 12 април.
В началото на март 2007 г. Върховният административен съд отмени наредбата за рекламните и преместваеми обекти на територията на София. Съдът бе сезиран от Българската асоциация по външна реклама (БАВР) и фирма "Интерфорум Ко". В мотивите си ВАС посочи, че наредбата противоречи на Закона за устройство на територията и трябва да има отделни нормативни актове за рекламните съоръжения и за преместваемите обекти.
След отмяната на наредбата възникна още един проблем - договорите между рекламните агенции и общината изтичат, но след като няма наредба за рекламната дейност, не може да се проведат никакви процедури по повторното им отдаване. Затова още по време на обжалванията пред съда, общината удължи сроковете за използване на рекламните съоръжения до края на март 2007 г. Този срок обаче се оказа нереален и общинската комисия по градоустройство реши днес договорите да се удължат до 1 юни. В това време новите наредби трябва да са готови и да влязат в сила.
"Едно от новите неща в предложението за наредба е, че искаме да въведем наем за разполагане на рекламни елементи", каза секретаря на общината Росен Желязков. Това означава, че жилищните кооперации, поставили на фасадите си реклами, трябва всеки месец да плащат такса от около 400 лв. "Искаме рекламите да бъдат характерни за административните сгради и не толкова за жилищните", уточни Желязков. Жилищните кооперации също ще могат да поставят рекламни табла, но на приземните етажи или на терасите, при това само ако не пречат на прозорци и не излизат с повече от метър и половина от фасадата на сградата.
В наредбата се предвижда ново зониране на територията на Столична община, според това доколко мястото е атрактивно за разполагане на рекламни съоръжения. Според Желязков най-атрактивните и скъпи зони ще са централните булеварди, докато по-евтините ще са улиците във вътрещността на кварталите. До този момент зонирането беше радиално - най-скъпо в центъра и най-евтино в периферията. Тази система обаче не била добра, защото рекламодателите се интересуват от улиците в центъра - "Васил Левски", "Граф Игнатив" и не толкова от останалите пространства в тази част на града, което влияе и на цените.
Заедно с приемането на наредбите общинският съвет ще решава и дали рекламните елементи ще се отдават на концесия.