Търсенето на концесионер за летище София официално започна

Търсенето на концесионер за летище София официално започна

Търсенето на концесионер за летище София официално започна
В официалния вестник на Европейския съюз вече е оповестен конкурсът за търсене на концесионер на летище София. От обявата се разбира, че прогнозната оценка на концесията е близо 4 млрд. евро. без ДДС. Това е сумата, която за периода на концесията избраният оператор ще генерира от таксите, които събира и приходите от търговска дейност.
Към кандидатите, както вече е известно, е заложено изискване, освен да се предоставят съответните услуги на летището, да изградят и трети терминал. За това е определен срок - до десетата година от началото на концесията. Целият й срок е 420 месеца, или 35 години.
Държавата очаква да получи 2.2 млрд. лева.
Това е поредният опит за концесиониране на летището, като целта на управляващите е да поискат по-голямата част от очакваното концесионно възнаграждение в аванс и с него да покрият дълговете на БДЖ, които междувременно се изплащат с възмездни трансфери от бюджета - за последния такъв четете тук.
Сред поставените пред кандидатите изисквания е да оперират поне едно международно летище, което обслужва над 10 млн. пътници годишно, активите им за последните три години да са поне на стойност 200 млн. евро и да имат опит при финансиране на голям инфраструктурен обект - за над 400 млн. евро.
Оферти се приемат до 22 октомври. Буквално минути след публикуването на обявата от БСП излязоха с позиция, че концесията е нагласена и се готви спечелването й от съседна на България държава.
През 2017 г. броят на пътниците се е увеличил с 30.3%, като точната им бройка е 6 490 096 души. Ръстът е очакван, след като на летище София започна работа нискотарифната авиокомпания "Райънер", а конкурентът й "Уизер" продължи да разширява летателната си програма.
Тези именно ръстове и случаите на изпуснали полетите си хора заради малкия капацитет на летището при проверка на пътниците налага нуждата от нов терминал.
Разпределението на пътниците през 2017 г. по терминали е 64% в полза на терминал 2 и 36%, преминали през стария терминал на аерогарата. Голяма роля за това съотношение има Ryanair, която ползва новия терминал.