Без регулация социалните мрежи се заплаха за демокрацията, обявиха британски депутати

Без регулация социалните мрежи се заплаха за демокрацията, обявиха британски депутати

Без регулация социалните мрежи се заплаха за демокрацията, обявиха британски депутати
Reuters
Компании, стоящи зад социални мрежи като "Фейсбук", трябва да носят съдебна отговорност за разпространяването на "вредни и подвеждащи" материали, разпространявани на техните платформи. Дейността им трябва да се облага с данък или да подлежи на регулация, защото това, което се случва почти без никакъв контрол в момента, е заплаха за демокрацията и опасна злоупотреба с лични данни.
Това се казва в предварителните заключения на британска парламентарна комисия, разследващата злоупотребата с данните на 87 милиона потребители на "Фейсбук" от страна на компанията "Кеймбридж аналитика". Текстът ще бъде разпространен в неделя, но един от известните привърженици на Брекзит вече разпространи съдържанието му в своя блог.
В него се казва, че Великобритания е изправена пред "криза на демокрацията", защото избирателите са атакувани с "пагубни възгледи", манипулиране на данни и намеса в избори. Докладът, разпространен от Доминик Къмингс, е на Комисията за дигитални процеси, култура, медии и спорт, която го извика да отговори на обвиненията срещу предвожданата от него лобистка група Vote Leave. Той отказа да се яви, а сега нарича текста "фалшива новина".
Комисията подчертава, че потребителите на социални мрежи са обект на "непрестанно целенасочено заливане с хиперпристрастни политически възгледи, възпозващи се от опасенията и предразсъдъците на хората с цел да повлияят на това за кого биха гласували".
"Фейсбук" възпрепятства усилията ни да получим информация за компанията във връзка с това разследване. Те сякаш смятат, че проблемът ще изчезне сам, ако не споделят информация за него, и реагират само под натиск", се казва в доклада. Авторите му отново призоваха ръководителят на компанията Марк Зукърбърг да се яви пред комисията и да отговори на въпросите ѝ, защото досега е изпратила свой служител, "който няма желание или не може да даде изчерпателни отговори".
В текста се говори още за "тревожни доказателства" за хакерски операции, дезинформация и обезсърчаване на избиратели да не гласуват по време на избори във Великобритания през последните седем години. Затова се призовава властите да извършат подробни разследвания на тези случаи.
Какво препоръчват депутатите:
- компаниите за социални мрежи да носят отговорност за "нанасящо щети" съдържание на сайтовете им, макар че "Фейсбук" или YouTube непрекъснато настояват, че са само посредник, а не "издател" и не отговарят за съдържанието, което потребителите им качват на страниците си; комисията казва, че фирмите не могат повече да се крият за оправданието, че са само "платформа";
- трябва да се създаде "нова категория технологични компании", които "не е нужно да са платформа или издател", а нещо средно; така фирмите ще носят съдебна отговорност и ще са правно задължени да действат срещу вредоносно или незаконно съдържание на платформите си;
- правилата за политически кампании трябва да се адаптират към дигиталната епоха и изборните закони "да се обновят, за да отразят промените в техниките, използвани за агитация";
- създаване на публичен регистър за политическите реклами, така че всеки да може да види какви послания се разпространяват онлайн от партиите;
- политическата онлайн реклама трябва да посочва кой я разпространява, както се изисква сега да е отпечатано на листовки или реклами;
- сайтовете на социалните мрежи трябва да носят отговорност за намеса в изборите от фактори, които целят предизвикване на хаос и объркване;
- глобите за измами по време на избори трябва да се увеличат от паксималните 20 000 паунда сега на процент от годишния оборт на организациите нарушители;
- защитата на социалните мрежи от хакери трябва да бъде обект на външна проверка и оценка от независима структура;
- механизмите за сигурност и алгоритмите, използвани от социалните мрежи, трябва да се подлагат на одит от правителствен регулатор, за да се гарантира, че те "действат отговорно".
Докладът казва още, че в мрежи като "Фейсбук" или "Туитър" има фалшиви страници, които не само вредят на потребителите, но и мамят рекламодателите, които може да се окаже, че плащат за достъп до реални хора, а се оказва, че това са ботове.
Комисията ще предложи още облагане на технологични компании с данък, а със средствата ще се финансират разширените отговорности на регулаторите и кампании за образование и информиране на населението как да различават дезинформацията и фалшивите новини. Стандартите за социалните мрежи може за използват като основа тези на регулатора Ofcom за телевизия и радио.
Според Том Болдуин, автор на книга за връзките между политици и медии, препоръките на депутатите са недостатъчни. "Рекламите в социалните медии, които използваха Доналд Тръмп и привържениците на Брекзит, са най-смъртоносното политическо оръжие, създавано някога, казва той пред Би Би Си.
Уил Мой от неправителствената организация Full Fact за проверка на твърдения, допълва, че дебатът се води по цял свят и реакцията на някои правителства е "доста плашеща". Според него комисията трябва да изтъкне също така, че депутатите застават зад отвореното общество и ценят свободата на словото.
След като няколко медии публикуваха основни моменти от доклада, който иначе е поставен под ембарго до неделя, председателят на комисията Деймиън Колинс направи изявление. "Компании като "Фейсбук" направиха лесно за събирачите на данни да ги използват за камапнии без знанието и съгласието на засегнатите хора. Те трябва да отговарят, включително и пред съда, за начина, по който нанасящо щети и подвеждащо съдържание се споделя на сайтовете им", каза той, цитиран от "Ройтерс".
"Изправени сме пред истинска криза на нашата демокрация - основана на системно манипулиране на данни, с цел непрестанно атакуване на гражданите от кампании за дезинформация и раздухване на омраза."
Окончателният вариант на доклада трябва да бъде представен през есента.