"Даймлер Крайслер" - изкривена концепция или брилянтна идея
"Даймлер Крайслер" смело окачи табелата "за продан" на американското си подразделение "Крайслер". Ръководството на петия по големина автопроизводител в света е толкова отчаяно от представянето на "Крайслер" в последните години, че търси начин да се освободи от марката, вместо да се опита да я съживи. Поведението на "Даймлер Крайслер" можеше да се предвиди още преди девет години. Сделката, която трябваше да сложи началото на нова ера транснационалистически индустриализъм, в крайна сметка се оказа поредното провалено мегасливане, посочва в. "Уолстрийт джърнъл".
Дали бракът между "Даймлер Бенц" и "Крайслер" беше дефектна идея, базирана на илюзюрна синергия, или пък беше една брилянтна концепция, която мениджмънтът провали, предстои да бъде обсъждано години. И двата варианта изглеждат доста вероятни - синергиите бяха надценени, а междукултурните различия се оказаха доста трудни за преодоляване. Една година след сливането през 1998 г. няколко души от ръководството на "Крайслер" напуснаха. Германците пък, които бяха инициаторите, не успяха да преодолеят страховете си, че прехвърлянето на прекалено много технология от "Мерцедес" може да опетни марката, превърнала се в национална икона.
Изказването от "Даймлер Крайслер", че ще изследва "всички възможни опции" за "Крайслер", които ще доведат до съкращаването на 13 000 служители и затварянето на американски завод, дадоха повод за доста спекулации за бъдещето на "Крайслер". Като потенциални собственици се посочиха "Дженеръл мотърс", китайски партньор, инвестиционна група.
Само преди седмица милиардерът Кърк Керкориан, който навремето е бил най-големият акционер в "Крайслер", предложи в 4.5 млрд. долара, за да купи изпадналия в затруднение автомобилопроизводител. Това е първата публично разкрита оферта за "Крайслер". През 80-те години 89-годишният Керкориан започва да трупа акции в "Крайслер" и стига до 100 млн. През 1996 г. направи неуспешен опит за враждебно придобиване с оферта за 22.8 млрд. долара. След придобиването на "Крайслер" през 1998 г. Керкориан съди новосъздадената компания, обвинявайки я, че е измамила акционерите, и описва сделката като "сливане на равнопоставени". Впоследствие делото е прекратено.
Според различни източници сред възможните кандидати за '"Крайслер" са още "Сърбъръс кепитъл мениджмънт " (Cerberus Capital Management), "Блекстоун груп" (Blackstone Group), както и канадският производител на авточасти "Магна интернешънъл" (Magna International).
Със сигурност обаче злочестата съдба на "Крайслер" е поредната глава от развитието на "Голямата тройка". Преди девет години "Даймлер" плати над 35 млрд. долара за американския си колега, който тогава притежаваше около 14 на сто от пазара в САЩ и имаше прекалено малко международно присъствие. Иронично днес общата пазарна капитализация на "Дженеръл мотърс" и "Форд", които въпреки трудностите все още имат общ пазарен дял от 40%, е почти същата - 36 млрд. долара.
Как обаче се стигна дотук? "Дженеръл мотърс", "Форд" и "Крайслер" започнаха 2005 г. като печеливши компании. "Крайслер" дори успяваше да компенсира силните спад на продажбите на "Мерцедес Бенц". Тогава компаниите робуваха на големите, жадни за гориво автомобили. През 2005 г. обаче ураганът "Катрина" промени всичко. Цените на петрола скочиха драстично и потребителите се насочиха към по-малки и икономични модели. "Крайслер" не успя да реагира, а дилърите не поръчваха. След това цените на черното злато се стабилизираха но тяхното движение е все още доста деликатна материя. Миналата седмица "Крайслер" обяви загуба за третото тримесечие на миналата година от 200 млн. долара, с което за цялата 2006 г. стигна 1.5 млрд. долара. Очакванията за още по-големи загуби през тази година. Междувременно и "Форд" обяви загуба 12.7 млрд. долара, като отбеляза, че не вижда печалба преди 2009 г.
В момента "Крайслер" има над един милион акционери, повечето от които очакваха сделка по придобиване, след като книжата на компанията поевтиняха значително през последните няколко години и инвеститорите изгубиха доверие в тях. Един от вариантите, които "Даймлер Крайслер" обмисля, е и продажбата на акции на фондовата борса. След като стана ясно, че "Даймлер Крайслер" със сигурност се е отказал от американското си подразделение, акциите на "Крайслер" увеличиха стойността си с над 14 на сто.
Няколко седмици след новината "Крайслер груп" заяви, че ще изтегли от пазара половин милион автомобила поради риск от запалване. В тях са включени и наскоро пуснатият на пазара модел на "Джип Либърти" (Jeep Liberty) и "Додж Дуранго" (Dodge Durango). Гигантското изтегляне на автомобили е второто за "Крайслер" само за две седмици, след като в края на февруари компанията изтегли близо 51 хил. автомобила, за да препрограмира софтуера за отблокиране на спирачката. За да увеличи качеството на своята продукция, "Крайслер" предприе агресивна програма, която според ръководството трябва да даде ефект съвсем скоро.