Източването на мазута от "Мопанг" е неоправдано скъпо, твърдят експерти

Източването на мазута от "Мопанг" е неоправдано скъпо, твърдят експерти

Скрийншот от видео на Министерството на транспорта от началото на операцията по източването на горивото от "Мопанг"
Скрийншот от видео на Министерството на транспорта от началото на операцията по източването на горивото от "Мопанг"
Сумата от 2.5 млн. лв., отпуснати за източването на мазута от резервоарите на американския кораб "Мопанг", потънал преди век в залива на Созопол, е десетократно по-висока от необходимата за целта. Това се твърди в писмо до министър–председателя Бойко Борисов, изпратено от "Моряшки професионален съюз" и подкрепено от няколко десетки неправителствени организации и професионалисти в бранша.
Според членовете на съюза прекалено дългият период за подготовка на операцията по източването на резервоарите на потъналия кораб е направила видима липса на готовност за действия при инциденти на море или нефтени разливи.
Контролното изпомпване на мазута от един от шестте резервоара на потъналата преди век "Мопанг" започна в понеделник. Така трябваше да бъде изпробвана технологията, избрана за събирането на мазута. Предполага се, че резервоарите на кораба съдържат около 90 т гориво.
Според текста на писмото, подписано от председателя на Моряшкия професионален съюз Иван Велков, в хода на подготовката на операцията по източването на мазута са допуснати
серия от нарушения
на разпореденото в нормативните документи, което е довело до неоправдано високите разходи по операцията.
Така например парите за ликвидиране на опасността от нефтен разлив в залива на Созопол са отпуснати от Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет, без да е известно кога е било проведено заседанието й по случая и с какви аргументи е определена сумата от 2.5 млн. лв.
Скрийншот от видео на Министерството на транспорта за началото на операцията
Скрийншот от видео на Министерството на транспорта за началото на операцията
"Нашите специалисти считат, че трябва първо да се установи какъв е химическият състав на веществото от разлива, пише в писмото на Моряшкия професионален съюз до премиера. През 20-те години на миналия век, когато "Мопанг" е потънал, мазутът е рядко използван и досега би се втвърдил. По-вероятно е това да са тежки смазочни масла от други източници, което би наложило промяна и опростяване на технологията за неговата ликвидация. Сведение за подобна оценка и действие обаче няма", твърдят от съюза.
Според експерти по морска транспортна безопасност, които са негови членове, Изпълнителна агенция "Морска администрация" не е създала адекватна
система за независим контрол и отчетност
на извършваните подводно технически и водолазни работи при обследването на потъналия "Мопанг". Това поражда сериозни съмнения в наложителността на някои от извършваните в момента дейности и точността на изготвените платежни документи за тях.
Източването на горивото от "Мопанг"
Източването на горивото от "Мопанг"
"Смятаме, че операцията трябва да се възложи на Министерството на отбраната респективно на Военноморските сили, които са посочени в Националния авариен план за борба с нефтените разливи (...), пише в писмото на Моряшкия професионален съюз. При тяхно участие във всички случаи финансовите разходи щяха да са в хиляди, но много далече под сумата от 2.5 млн. лв.".
"При добра организация и ясни разчети разходите по подобна операция едва ли биха надхвърлили 100 хил. лв.", каза за "Дневник" капитан далечно плаване Никифор Герчев, който е член на моряшкия съюз. Според него в този бюджет могат да се вместят разходите за техническо обезпечаване на операцията, за необходимото оборудването, но и за хората, ангажирани с осъществяването й.
Герчев е бивш началник на ликвидирания преди години морски Аварийно спасителен отряд, пръв капитан на спасителния му катер "Перун" и зам. генерален директор на някогашното държавно дружество "Воден транспорт".
Според членовете на съюза и подкрепилите ги неправителствени организации от момента на публичното оповестяване за изтичането на нефтопродукти от "Мопанг" е изминал цял месец, което е било
недопустимо дълъг период от време
"Корабът е бил обследван подробно от многократни посещения още преди 10 години години, от водолазна група ръководена от Михаил Заимов, пише в писмото. Говори се, че изтичане на гориво е имало и преди. Нима Изпълнителна агенция "Морска администрация" сега научават за това?"
Тревогата на членовете на Моряшкия професионален съюз е предизвикана от факта, че бавният ход на операцията за ликвидиране на опасността от нефтен разлив край Созопол, която тече в момента, би трябвало да е предупреждение за
пълната липса на готовност
за действия в случай на голям инцидент или разлив на нефтопродукти в морето. Това би нанесло непредвидимо големи щети на природата, но и на туристическата индустрия, твърдят от съюза.
Неговите членове припомнят също, че съгласно Националния авариен план за борба с нефтени разливи е необходимо да има разработени областни, общински и други планове за борба с нефтени разливи. В момента обаче не е ясно кой от тях е задействан за справяне с теча на мазут от потъналия "Мопанг".
"Националният авариен план за борба с нефтени разливи се задейства
със заповед на министър председателя
а такава заповед в сайта на Министерския съвет не може да бъде открита, пише в писмото, изпратено до Борисов. Ако е задействан областният авариен план, би следвало да има заповед на областния управител на Бургаска област, но и в сайта на администрацията му такава заповед няма.
Видео за началото на операцията, предоставено от Министерството на транспорта
Видео за началото на операцията, предоставено от Министерството на транспорта
От Моряшкия професионален съюз твърдят, че действия, предприети до момента от отговорните институции по случая, не отговарят нито на заложеното в Националния авариен план за борба с нефтени разливи, нито в Правилника за организацията и дейността на Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет.
Всичко това касае състоянието на националната ни морска безопасност, свързана с коректно изпълнение на международните ангажименти на България, пише още в писмото до министър-председателя. А това е свързано и с отговорностите, които Българя ще трябва да понесе в случай на евентуални неблагоприятни последици от нарушаването на международноправните норми и задължения.