Източването на мазута от "Мопанг" е неоправдано скъпо, твърдят експерти

Сумата от 2.5 млн. лв., отпуснати за източването на мазута от резервоарите на американския кораб "Мопанг", потънал преди век в залива на Созопол, е десетократно по-висока от необходимата за целта. Това се твърди в писмо до министър–председателя Бойко Борисов, изпратено от "Моряшки професионален съюз" и подкрепено от няколко десетки неправителствени организации и професионалисти в бранша.
Според членовете на съюза прекалено дългият период за подготовка на операцията по източването на резервоарите на потъналия кораб е направила видима липса на готовност за действия при инциденти на море или нефтени разливи.
Контролното изпомпване на мазута от един от шестте резервоара на потъналата преди век "Мопанг" започна в понеделник. Така трябваше да бъде изпробвана технологията, избрана за събирането на мазута. Предполага се, че резервоарите на кораба съдържат около 90 т гориво.
Според текста на писмото, подписано от председателя на Моряшкия професионален съюз Иван Велков, в хода на подготовката на операцията по източването на мазута са допуснати
серия от нарушения
на разпореденото в нормативните документи, което е довело до неоправдано високите разходи по операцията.
Така например парите за ликвидиране на опасността от нефтен разлив в залива на Созопол са отпуснати от Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет, без да е известно кога е било проведено заседанието й по случая и с какви аргументи е определена сумата от 2.5 млн. лв.

"Нашите специалисти считат, че трябва първо да се установи какъв е химическият състав на веществото от разлива, пише в писмото на Моряшкия професионален съюз до премиера. През 20-те години на миналия век, когато "Мопанг" е потънал, мазутът е рядко използван и досега би се втвърдил. По-вероятно е това да са тежки смазочни масла от други източници, което би наложило промяна и опростяване на технологията за неговата ликвидация. Сведение за подобна оценка и действие обаче няма", твърдят от съюза.
Според експерти по морска транспортна безопасност, които са негови членове, Изпълнителна агенция "Морска администрация" не е създала адекватна
система за независим контрол и отчетност
на извършваните подводно технически и водолазни работи при обследването на потъналия "Мопанг". Това поражда сериозни съмнения в наложителността на някои от извършваните в момента дейности и точността на изготвените платежни документи за тях.

"Смятаме, че операцията трябва да се възложи на Министерството на отбраната респективно на Военноморските сили, които са посочени в Националния авариен план за борба с нефтените разливи (...), пише в писмото на Моряшкия професионален съюз. При тяхно участие във всички случаи финансовите разходи щяха да са в хиляди, но много далече под сумата от 2.5 млн. лв.".
"При добра организация и ясни разчети разходите по подобна операция едва ли биха надхвърлили 100 хил. лв.", каза за "Дневник" капитан далечно плаване Никифор Герчев, който е член на моряшкия съюз. Според него в този бюджет могат да се вместят разходите за техническо обезпечаване на операцията, за необходимото оборудването, но и за хората, ангажирани с осъществяването й.
Герчев е бивш началник на ликвидирания преди години морски Аварийно спасителен отряд, пръв капитан на спасителния му катер "Перун" и зам. генерален директор на някогашното държавно дружество "Воден транспорт".
Според членовете на съюза и подкрепилите ги неправителствени организации от момента на публичното оповестяване за изтичането на нефтопродукти от "Мопанг" е изминал цял месец, което е било
недопустимо дълъг период от време
"Корабът е бил обследван подробно от многократни посещения още преди 10 години години, от водолазна група ръководена от Михаил Заимов, пише в писмото. Говори се, че изтичане на гориво е имало и преди. Нима Изпълнителна агенция "Морска администрация" сега научават за това?"
Тревогата на членовете на Моряшкия професионален съюз е предизвикана от факта, че бавният ход на операцията за ликвидиране на опасността от нефтен разлив край Созопол, която тече в момента, би трябвало да е предупреждение за
пълната липса на готовност
за действия в случай на голям инцидент или разлив на нефтопродукти в морето. Това би нанесло непредвидимо големи щети на природата, но и на туристическата индустрия, твърдят от съюза.
Неговите членове припомнят също, че съгласно Националния авариен план за борба с нефтени разливи е необходимо да има разработени областни, общински и други планове за борба с нефтени разливи. В момента обаче не е ясно кой от тях е задействан за справяне с теча на мазут от потъналия "Мопанг".
"Националният авариен план за борба с нефтени разливи се задейства
със заповед на министър председателя
а такава заповед в сайта на Министерския съвет не може да бъде открита, пише в писмото, изпратено до Борисов. Ако е задействан областният авариен план, би следвало да има заповед на областния управител на Бургаска област, но и в сайта на администрацията му такава заповед няма.

От Моряшкия професионален съюз твърдят, че действия, предприети до момента от отговорните институции по случая, не отговарят нито на заложеното в Националния авариен план за борба с нефтени разливи, нито в Правилника за организацията и дейността на Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет.
Всичко това касае състоянието на националната ни морска безопасност, свързана с коректно изпълнение на международните ангажименти на България, пише още в писмото до министър-председателя. А това е свързано и с отговорностите, които Българя ще трябва да понесе в случай на евентуални неблагоприятни последици от нарушаването на международноправните норми и задължения.