Рим получи три оферти за "Алиталия"
Италия получи три необвързващи оферти за покупката на контролен пакет акции от националния авиопревозвач "Алиталия", пише в. "Уолстрийт джърнъл". Това са консорциум от италианската банка "Уникредит" и руската "Аерофлот", консорциум с американската компания за дялово инвестиране TPG Capital LLP заедно с тази за управление на активи - "Матлин Патерсън" (Matlin Patterson) и италианската Медиобанка, както и италианския AP Holding начело с президента на "Еър уан" (Air One) Карло Тото и банката "Интеза Санпаоло".
Италия притежава 49.9% от "Алиталия", но планира да намали този дял до под 10%. В следващите няколко дни правителството ще отсее кандидатите, които ще могат да подадат окончателни оферти за компанията. Бъдещият собственик на "Алиталия" трябва да предостави петгодишен бизнес план, както и ще се задължи запази дела си в компанията поне в следващите три години.
От италианския кабинет не разкриха финансовите параметри на офертите. Според публикации в местната преса предложенията оценяват италианския авиопревозвач на не повече от 700 млн. Евро, или 50 евроцента за акция. Това доведе до понижение на книжата на "Алиталия" с 5.5% до 94.5 цента. Подобна оферта просто подценява марката, коментира пред "Блумбърг" Патрицио Пазаглиа от Bank Insinger de Beaufort. Миналата седмица от италианското министерство на транспорта заявиха, че кандидатите ще трябва да изразходват над 3 млрд. Евро, за да купят и преструктурират "Алиталия".
Акциите на "Алиталия" загубиха значително от стойността си от 21 февруари, когато кабинетът на Романо Проди се разпадна, което предизвика съмнения, че продажбата на авиопревозвача ще бъде отложена. Администрацията на Проди беше запланувала да приключи с приватизацията на "Алиталия" преди юли. За целта през февруари бяха допуснати общо пет кандидата.
За продажба на "Алиталия" се заговори още в края на 2006 г. Решението на кабинета дойде в момент на засилени спекулации, че компанията води преговори с "Ер Франс - KLM". Международните купувачи обаче не одобряват прекалено голямото присъствие на правителството в операциите на "Алиталия". Допълнителна пречка е враждебното настроение на профсъюзите към чуждестранен инвеститор.
Така Рим се надява да намали разходите в непечелившото дружество, което дневно реализира загуби средно за над 1 млн. евро. Петият по големина авиопревозвач в Европа не е излизал на печалба от 1998 г. въпреки многократните опити за преструктуриране. През последните десет години Рим неведнъж е подкрепял "Алиталия". Според правилата на ЕС за държавните помощи обаче Италия има право само на една субсидия в рамките на десет години. Това накара Рим да отпусне помощ за цялата авиоиндустрия, от която да се възползва губещото дружество. Високите цени на петрола, особено през последните две години, направиха още по-тежка ситуацията за "Алиталия".