Данета Желева, изпълнителен директор на "Индустриален холдинг България": Имаме интерес към концесиите на пристанищата по Дунав
"Индустриален холдинг България" е сред най-големите бивши приватизационни фондове и една от най-ликвидните компании на борсата. Чрез дъщерната си компания "Булярд" дружеството контролира корабостроенето в България. Силни позиции има и в машиностроенето чрез подхолдинга си "ЗММ България холдинг".
На какво се дължи спадът в печалбата на "Индустриален холдинг България" през 2006 г.?
- За изминалите 3-4 години "Индустриален холдинг България" реализира повишение на основните си показатели от порядъка на 8-10%, което напълно отговаря на отраслите, в които инвестира дружеството. Първо бих искала да обясня на какво се дължи високия ръст в печалбата през 2005 г. Той се дължи основно на сделката с акции на "КРЗ Одесос", като ние продадохме дела си в това дружество. Излязохме и от сектора недвижими имоти, като продадохме два големи проекта - единият в Шкорпиловци, другият в местността Боджака край Созопол. Това обяснява значителния ръст на печалбата през 2005 г., а печалбата за 2006 г. просто е съотносима с общата тенденция на растеж.
Не загубихте ли, че продадохте тези активи през 2005 г., а не през 2006 г.?
- Анализирайки сходни проекти, мисля, че направихме добра сделка и с двата имота. Относно "КРЗ Одесос" желанието ни тогава беше да се съсредоточим в инвестицията си в "Булярд корабостроителна индустрия".
Какви са финансовите показатели на "Булярд" за 2006 г.?
- За 2006 г. дружеството е на печалба, естествено, далеч под нашето желание.
Според вашето желание или според вашите планове?
- И според двете. Печалбата е под 1 млн. лв.
А какви бяха плановете ви?
- Нашите планове бяха за печалба от порядъка на 2 млн. до 3 млн. лв. за 2006 г. Очакванията ни не се оправдаха по няколко причини. На практика се оказа, че заради дългото спиране на завода, за повече от 7 години, срещнахме сериозни трудности. Те бяха по отношение на технологичното ниво, готовността за строеж на нови кораби, квалифицираната работна ръка и инженерен персонал, мениджърски потенциал. На това се дължат резултатите. Има нужда от сериозни инвестиции както в оборудване, така и в човешки ресурси.
Какви инвестиции са нужни, за да заработи заводът съгласно вашите планове?
- На първо място, заводът се нуждае от благоприятна пазарна среда. В момента тя е такава, защото пазарът за строителство на кораби е добър. На второ място, има нужда от инвестиции в техника, оборудване и модернизация. По наша преценка порядъкът е 5 - 10 млн. евро. На трето място, заводът се нуждае от сериозна инвестиция в човешките ресурси и в привличане на квалифицирана работна ръка. За съжаление по това направление без държавна подкрепа трудно бихме могли да се справим. Ние сме едно от малкото дружества, които получиха разрешение за внос на работна ръка от Украйна. При нас вече работят и чуждестранни работници. Предвид дългата и тежка процедура все още не можем да привлечем хора на ръководни постове.
Какви са очакванията и плановете ви за 2007 г. за "Индустриален холдинг България" и за големите дъщерни дружества?
- Това, което очакваме и предвиждаме за 2007 г., е ръст в приходите от продажби на консолидирана база около 20%. Същото очакваме и по отношение на печалбата. Това означава печалба за "Индустриален холдинг България" от порядъка на около 12 млн. лв. За момента не предвиждаме някое от дружествата от групата на машиностроенето да завърши на загуба. Резултатите на "Булярд" ще зависят основно от приключването на поръчките за Параходство БМФ, тъй като тази година трябва да бъдат сдадени два техни кораба. Предвид особеностите на осчетоводяването на сделките, те ще бъдат определящи за резултатите на корабостроителницата.
В последните няколко години холдингът е насочил вниманието си най-вече в корабостроенето и машиностроенето. Смятате ли да се насочите и в други области?
- Да, определено. Ето дейността на "Дунав турс" е речен транспорт. Ангажиментът, който имаме към туристите, е да им осигурим сигурност при превоза от едно място на друго и да осигурим едно перфектно обслужване на кораба. Но ние самите не набираме туристи. Договорите ни са дългосрочни, повечето от тях са за над 5 години, така че нещата са сложени на една малко по-различна основа от тази на принципа на работа на хотелите. Разликата между чисто туристическата услуга и услугата, която предлага "Дунав турс" е, че за нас не стои въпросът ще има ли туристи или не. Това е така, защото ние имаме фиксирани договори, няма значение дали има само един турист на кораба, нашата цена е фиксирана за дълъг период от време.
Смятаме да се насочим и към пристанищната дейност. В началото на тази година приехме предпроектните проучвания за разширение и модернизация на пристанището ни в Бургас. Като план то е заложено и в Националната програма за развитие на българските пристанища и е с регионално значение. Смятаме от тази година да започнем проект за разширение и модернизиране.
В такъв случай имате ли интерес към концесии на пристанища?
- Имаме, дори сме участвали в конкурса за пристанище Видин. Имаме интерес към концесиите на пътническите пристанища по река Дунав предвид бизнеса на "Дунав турс". За пристанището във Видин държавата прецени, че в този вид, в който беше пусната концесията, за момента не е интересна. Иначе ние бяхме единственият кандидат. Към морските пристанища за момента нямаме интерес. Имаме в групата си две пристанища с регионално значение, където мислим, че можем да съсредоточим усилията си. Едното е в Бургас, другото е във Варна.
Кои от дружествата ви най-много допринасят за положителните резултати на холдинга в последните години?
- На първо място, това е "ЗММ България холдинг", както и асоциираното дружество "Дунав турс".
Какви са печалбите за 2006 г. при тях?
- За групата на "ЗММ България холдинг" печалбата е над 3 млн. лв. След данъчно облагане за групата на "Дунав турс" - над 2 млн. лв.
Ще има ли дивиденти за 2006 г.?
- Предложението на мениджмънта е за неразпределяне на печалбата и използването й за инвестиции. Ние се стараем с добрите финансови резултати, с откритата политика, която водим, и с добрата ликвидност на акциите на дружеството да успяваме да отговорим на очакванията на акционерите с цена.
Имате ли планове да увеличавате капитала на "Индустриален холдинг България"?
- Според мен смисълът на едно дружество да стои публично е възможността да събира свеж ресурс от борсата - под формата на акции, облигации или други подобни инструменти. Когато мине общото събрание за конвертируемите облигации, уставният капитал ще стане около 26 млн. лв. Бихме търсили финансиране на самия "Индустриален холдинг България" за проектите на дъщерните дружества.
А не изпуснахте ли момента за увеличение на капитала?
- На първо място, в плановете ни е приключването на облигационната емисия. Ще мислим по-късно за увеличение на капитала при благоприятна пазарна среда и атрактивни проекти.
Кое е в момента най-изгодно за вас като финансиране?
- В момента може би увеличението на капитала. След това са банковите кредити.
Пълния текст четете на pazari.dnevnik.bg