Промоциите в реалните магазини спират стремителния ръст на онлайн продажбите

Може и да изглежда очевидно, че онлайн търговията завзема все по-голям дял, но данните показват друго. Дори поколението Z (родените след края на 90-те години - бел. ред.) обича да посещава физически магазини. За потребителите все по-важно е качеството на стоките и цялостното изживяване при пазаруването, независимо че са отишли в магазина с предварително приготвен списък. До такива изводи са стигнали специалисти, занимаващи се с търговия на дребно, които участваха в поредното издание на конференцията Retail in detail, организирана от списание "Регал".
Потребление, но не чак толкова
В Европа икономическият растеж е умерен, същото е и с пазаруването. Все още много хора се въздържат от големи покупки и това няма да се промени в обозримо бъдеще, показват данни, цитирани от Кристиан Вершюрен, генерален директор на EuroCommerce. Данните на организацията показва,т че в периода 2013-2018 г. онлайн пазаруването отбелязва двуцифрен растеж в стойност от 56% до 602 млрд. евро годишно.
По данни на Euromonitor International през 2017 г. интернет пазаруването в Източна Европа бележи годишен ръст от от 28% в стойност като става все по-важен канал за продажби и на него вече се дължат 5% от всички продажби на дребно.
Според последното глобално изследване за навиците при пазаруване на потребителите (Global consumer Trends Survey 2017) пет са водещите причини да се пазарува онлайн. Най-много са потребителите, които го правят заради възможността да направят най-изгодната покупка (45%), 44% пестят време, 40% харесват възможността за безплатна доставка, 37% залагат на това, че може по всяко време от всяка точка да се пазарува, 34% посочват, че има избор от много брандове.
Според същото изследване смартфоните често се използват за дейности, свързани с пазаруването - сравняване на цени, докато потребителят е в магазина (35%), четене на отзиви (31%), плащане през телефона (25%).
Прогнозата на Euromonitor International е, че в периода 2018-2023 г. интернет пазаруването ще нарасне с 29% в България, коментира Мария Милашевич, консултант в компанията.
Търговията ще стане vireal
Електронната търговия расте, но с големи вариации между отделните страни и региони на света, коментира Робърт Кешкес, директор в GfK. Той показа данни на организацията, според които най-големите ръстове в електронната търговия са съсредоточени в Азия - Тайван, Китай, Япония, в Европа най-големи ръстове има във Франция и Великобритания, докато в Северна и Южна Америка са много ниски. Данните на организацията сочат още, че в периода 2015-2017 г. най-голям ръст има при онлайн продажбите на продукти, свързани със здраве и красота - от 6.9% на 10.5%.
Все повече хора пазаруват онлайн, но харчат по-малки суми, коментира Кешкес. Допълни, че колкото повече спадат цените в реалните магазини толкова повече намалява динамиката при онлайн продажбите, тъй като много потребители очакват тъкмо онлайн да намерят най-добрите цени.
Това е една от причините търговците в близко бъдеще да търсят комбинация между реално и виртуално при търговията на дребно, което той нарича vireal - от virtual и real. Причината за това е, че все още много хора, при това от новите поколения, за които погрешно се смята, че потребяват всичко онлайн, предпочита да отидат във физически магазин, където да премерят, пипнат, огледат стоката и после може да я купят онлайн.
Донеси ми храната вкъщи
Малко по-различно изглежда ситуацията за Иван Александров, основател и управител на ebag.bg. Компанията от няколко години предлага онлайн пазаруване на храни доскоро в сътрудничество с "Фантастико", а в момента самостоятелно. Според него онлайн продажбите растат по-бързо от инвестициите в сектора.
Той посочва като доказателство данните на компанията, според които продажбите през 2016 г. са за 1.8 млн. лв., а през 2017 г. вече са 4.5 млн. лв. като растежът е осуетен от логистични затруднения. Посочва, че в момента средната стойност на поръчаните през платформата стоки е над 90 лв. като хората купуват все повече неща и във все по-големи количества. Най-продавани са плодовете и зеленчуците, следвани от млечните продукти и месните.
Триумфът на промоциите
Пазаруването на все повече българи на храни и напитки се диктува от промоциите, показват данните на GfK, цитирани от Весела Калчишкова. Според тях делът на промоциите при пазаруването през 2013 г. е бил 9.2%, а през 2018 г. вече е 27.2%. Очаквано най-голям дял имат промоциите на стои в хипермаркетите - 60%.
Калчишкова коментира, че за разлика от повечето страни в Централна Европа в България потребителите залагат на покупка на утвърдени брандове - 91% от продажбите на дребно се падат на такива продукти и едва9% на собствени брандове, които развиват магазините. Едно от обясненията за това е и, че в другите страни в региона има много повече вериги и съответно делът на собствените брандове е по-голям.