Игровият пазар за PC се възражда?

Игровият пазар за PC се възражда?

Само преди година, PC геймърите бяха почти привикнали с тенденциозните прогнози за гибелта на компютъра като център за забавления и пълното надмощие на конзолите, и по всичко личеше, че дори най-мрачните очаквания са на път да се сбъднат - с всяка следваща година продажбите бавно, но сигурно се придвижваха надолу. Само през 2004 година продажбите на PC заглавия спадна с цели 14 процента, от 1,1 милиарда до 953 милиона долара. Само за сравнение, конзолният пазар през 2006-та година възлиза на 4,8 милиарда долара, а още 1,7 милиарда са похарчени за портативни конзоли като Nintendo Game Boy и PSP на Sony.
Но вече се вижда светлината в края на тунела. Според изследвания на престижната компания NPD, изнесени в материал на New York Times, през 2006 година продажбите на игри за PC са успели за първи път от няколко години насам да се задържат постоянни и дори нарастнат с един процент, а за първите два месеца на 2007 продажбите са отбелязали скок с над 48 процента, от 136.8 милиона за същия период през 2006 година до обнадеждаващите 203 милиона долара. Това изследване не включва продажбите на игри онлайн, микротрансакциите и месечните такси за MMO игри, един нов и изключително труден за изследване пазар, който според анализаторите надвишава 700 милиона долара годишно.
Както може да се предполага, основна заслуга за високия процент продажби се дължи на MMORPG игрите и в частност флагманът на жанра World of Warcraft. Поставяйки световен рекорд по продажби - 2,4 милиона продадени копия в рамките на първите 24 часа от премиерата си - първото разширение на играта World of Warcraft: The Burning Crusade нажежи до бяло PC пазара в средата на януари и дори в България стотици геймъри прекараха безсънна предпремиерна нощ на специално парти, организирано от вносителя на играта, Пулсар.
Според наблюдатели на пазара, 2007-ма година ще продължи да е благодатна за PC игровия пазар. С излизането на Windows Vista, Microsoft излиза със силна концепция за PC игрите като основна движеща сила зад новата операционна система сред крайните потребители, и първите игри за Vista като Halo 2 поддържат мрежата за онлайн игра Xbox Live, което за пръв път прави възможно играчи с персонален компютър да играят срещу играчи, използващи конзолата на Microsoft Xbox 360. Новата графична библиотека DirectX 10, която ще се превърне в сериозен коз за предстоящите да излязат към края на годината хитови заглавия като дългоочаквания екшън Crysis, ще позволи игрите най-сетне да достигнат перфектна фотореалистичност и невиждани досега ефекти в  областта на графиката и да се възползват от новото поколение от карти, което nVidia и Ati (с малко закъснение) вече са готови да предложат за геймърите с дълбоки портфейли, отскоро последвани и от бюджетни решения за всеки джоб.