България е от лошите примери в международен доклад за авторските възнаграждения

България е от лошите примери в международен доклад за авторските възнаграждения

България е от лошите примери в международен доклад за авторските възнаграждения
България е сред негативните примери в годишния световен доклад на Международната конфедерация на общностите на автори и композитори (CISAC) за събраните авторски възнаграждения през 2018 г. заради неефективното прилагане на частното копиране, посочва "Мюзикаутор".
"Частното копиране е важен сегмент от компенсациите за авторите, но растежът му е ограничен от липсата на правно прилагане дори в страни от ЕС като България и Словения", се казва в доклада на CISAC, публикуван днес. Поради това има вероятност на страната да бъдат наложени санкции за неприлагане на европейското законодателство, посочват от българската организация.
От "Музикаутор" припомнят още, че България е от малкото държави от ЕС, която, въпреки че формално е разписала световната практика за частното копиране, не го прилага изобщо. "Държавата доброволно губи свежи пари, с които да се подпомогне развитието на културата у нас", допълва организацията. Миналата седмица тя внесе предложения за промени в Закона за авторското право, с които това може да се промени.
Извън това докладът показва положителни тенденции. В световен мащаб приходите от частно копиране са скочили с 28,4% на годишна база и вече достигат 342 млн. евро през 2017 г. Събираемостта от частни копия е нараснала със 151% от 2013 г. насам, сочи докладът.
Компенсациите от дигитални права са се увеличили почти три пъти - с близо 166% за последните 5 години. Тенденция, която се подсилва от бума и нарастващото потребление на видеострийминг услуги. Въпреки това приходите са далеч под реалното използване, констатира докладът, защото едва 13% от авторските възнаграждения на творците идват от дигитално използване.
Телевизията и радиото остават най-сериозните ползватели на музика с 40,8% дял от събраните авторски възнаграждения. И тук се отчита ръст с 3,2% въпреки натиска върху тарифите от телевизионните оператори, отбелязва още документът.
Европа е с най-високи приходи от авторски възнаграждения – с 4,349 млн. евро, или 52% от световните приходи. На второ място идват САЩ и Канада със скок от 7,2%, или 2 123 млн. евро.