ePay.bg предлага отложено плащане при онлайн търговия

ePay.bg предлага отложено плащане при онлайн търговия

Системата за електронни разплащания ePay.bg е разработила процедура за отложено плащане на стоки и услуги в интернет, без да се нарушава законът, съобщиха от компанията. Идеята е да се избегне проблемният чл. 53 от Закона за защита на потребителите, който забранява на търговците да приемат авансово плащане от клиентите си. В електронната система ePay.bg са регистрирани близо 300 онлайн магазина, на които компанията ще предложи да използват новия начин за плащане.
Засега един от тях - електронният магазин на ИТ компанията CNSys, вече е внедрил модула за отложено плащане. С него всеки регистриран в ePay.bg търговец на електронен магазин може да събира пари за стоки и услуги чрез отложено плащане, като посочи дали плащането да се извърши веднага, или да бъде забавено. Ако избере вариант отложено, той посочва датата, на която е доставена стоката, от която се отброяват седем работни дни. Сумата на плащането се блокира по микросметката на клиента и не се превежда на търговеца до изтичане на законовия срок. За това време парите остават собственост на клиента, а търговецът знае, че той разполага със сума за покупката. Когато клиентът анулира отложеното плащане, системата известява и двете страни за отказа чрез имейл.
"Предложението на ePay.bg леко закъсня", беше коментарът на Надежда Митова от Българската асоциация за електронна търговия. Според нея в Министерството на икономиката вече е сформирана работната група за промяна на чл. 53 и има негласно споразумение да не се пречи на работата на електронните магазини. "Вече работим спокойно и аз лично като търговец няма да се възползвам от предложението на ePay.bg", каза още Митова, която има онлайн магазин.
Асоциацията има двама представители в работната група и е внесла свои предложения за корекция на текста за авансовото плащане. Очаква се текстът да отпадне изцяло или да се промени. Засега работната група е имала само една среща.
През януари от Сдружението за електронни комуникации (СЕК) алармираха, че Законът за защита на потребителите ограничава онлайн търговията, като забранява авансовото плащане при поръчка на стоки по интернет. Според текста доставчикът няма право да изисква или да приема плащане, "преди да изтекат седем работни дни от получаването на стоката от клиента или от сключването на договора". По данни на СЕК Комисията за защита на потребителите е започнала проверки за неспазване на закона и е наложила трийсетина глоби на търговци, които приемат авансово плащане. През февруари собствениците на интернет магазини в създадоха Българска асоциация за електронна търговия (БАЕТ), която да брани интересите им.