Анна Ташкова: Българските вина са все повече конкурентни

Анна Ташкова: Българските вина са все повече конкурентни

Анна Ташкова
Анна Ташкова
Анна Ташкова е родена през 1964 г. в Пловдив. Завършва икономика във Варна. От 17 години се занимава с частен бизнес, разработвайки различни идеи и проекти. Във винарството я вкарва случайността и креативността на група инвеститори, на които е повярвала и твърди, че не съжалява. От средата на 2000 г. е партньор във "Вила Хисар" и "Вила Любимец". На "Винария 2007" избата получи златен медал за шардоне 2006.
Г-жо Ташкова, какви нови продукти предлагате на пазара?
 - Голямата новина е пино гри първа реколта, за чиито 1670 бутилки вече имаме сключен договор с веригата "Капитан Кук". Друга новост е представянето на новите малки бутилки от 187 г вино – бяло, от сорта червен мискет и червено купажно вино - каберне-совиньон и мерло. Съвсем скоро ще предложим и розе по каберне. Засега всяка серия е от по 5000 бутилки, но имаме готовност за още производство.
Идеята за малката бутилка, известна още под името сплит или пиколо, беше наложена от факта, че често в ресторант човек иска да изпие чаша вино, а виното от отворена бутилка не запазва качеството си. А тук качеството е гарантирано, съчетано с практичност и естетическа наслада. Серията е предназначена предимно за минибаровете в хотелите и за ресторантските вериги.
Хит на сезона ще е сирата, която  стана много добра. Тя е специфична по вкус и аромат.
Първата сира произведохме през 2004 г. и това е виното, което винаги първо свършва. На "Винария" представихме и сира резерва, партида от 2640 бутилки, и розе сира – за първи път в България, което също е лимитирана серия от 3500 бутилки.
Марките, с които вече ни знаят на българския пазар, са  "Метафора" и "Фемела", имаме и постоянни клиенти и любители на едносортовите вина каберне и мерло.
Как се оценява вашата продукция в чужбина?
- Миналата година от 14 000 проби на изложението в Лондон взехме три отличия. Имаме сребърен медал  за сира  2005 на изложението в Лондон 2006, бронзов медал  за  Т & Т 2005 и почетен диплом за  "Метафора 2005", участваме във всички по-големи изложения, например в Дюселдорф. Изнасяме за  Англия, Швеция, Швейцария, но държим основно на българския пазар. Така например "Метафора" като купажно вино много се харесва по света. От него изнасяме в Швейцария, имаме поръчки и за Канада.
Има ли българинът консуматорска култура?
- Например младото вино, което наложихме с "Фемела", се прие с огромен интерес и то свършва до края на март. Така нетърпеливите да опитат новата реколта имат един нов продукт, докато останалото вино стане по традиционния начин. Купажните вина вече се знаят и харесват от клиентите, а това е тенденция по света – да се пият леки, свежи вина. Ние сме привърженици на тази тенденция, не случайно технолозите ни са практикували в най-добрите изби в Нова Зеландия и Калифорния – така сме в крак с модните тенденции. Опитваме се да наложим розето у нас. То се прави от червени сортове, винифицирани като за бели вина. Вярвам, че с развитието на винената култура на българина, то ще намира все повече място на трапезата.
Хубаво е, че познаваемостта на марката се е увеличила значително. На изложението "Винария" хората търсеха специално щанда ни, не го намираха случайно, питаха за "Метафора" и идваха да опитат сира – това  ни кара да оценим това изложение като изключително успешно за нас.
Вие сте от първите български изби, които стартираха със собствен масив – ще го разширявате ли още?
- На този етап имаме към 3000 дка собствени лозя, засадени  със селектирани  червени сортове грозде като класическите френски мерло, каберне совиньон, сира и типичния български сорт мавруд. Тази година ще засадим още 1000 дка, но сортовете засега оставяме в тайна, само ще добавя, че ще са изненада за България. Лозята са в района на Любимец, там расте и новото пино гри, което изненадва с разноцветния си грозд и факта, че всеки път цветът на виното е различен.
Важно е да отбележим, че добре се грижим за лозята си. Брането извършваме ръчно едва при достигане необходимата зрялост и максимално натрупване на ароматни вещества, характерни за съответния сорт, правим зелена беритба, за да получат останалите гроздове максимално хранителни вещества  от лозата. За винификацията се използват предварително изпитани подбрани щамове дрожди, а след алкохолната ферментация във всички червени вина  протича малолактична ферментация.
Всъщност ние тръгнахме по правилния начин – първо засадихме лозята. Започваме инвестиции в собствен завод по два спечелени проекта по програма САПАРД - за изграждане, където инвестицията ще е над 4 млн. лв. и отделно за оборудване - за над 3 млн. лв., с които ще постигнем затворен цикъл на производство. Иначе бутилираме във "Вини - Сливен". Предприятието е сертифицирано в съответствие с изискванията на системите за управление на качеството HAССP и ISO 9001:2000 и разполага със съвременно оборудвани технологични линии.
Ще мислим и за следващия етап - разработване на винен туризъм, но това ще бъде заключителна стъпка. В момента можем да предложим еднодневна винена екскурзия.
Къде са трудностите пред една млада изба?
- Има и трудности, ето например влизането в големите ресторанти се оказа проблем. Клиентът, който всъщност би трябвало последен да има думата, не може да избира, защото нашето вино не е допуснато там. По негласна практика, която трудно можем да докажем, има "входни такси" за заведение. И така не можем да присъстваме в листите, трудно е да се пробие и в големите вериги магазини по същата причина.
Трудности много, но най-важни са желанието и оптимизмът. Трябва още време, за да се развие винената култура на българина, да определи собствен вкус и стил и наистина да оцени качествените български вина. Все още са малко хората, които наистина съзнават това, но ние вярваме, че в най-скоро време това ще се промени и добрите вина ще намерят своето място.
Как приемате златния медал на "Винария"?
- Човек винаги се стреми към повече и към по-добро. Радваме се за златния медал, защото това е първото злато, което взимаме на "Винария" и, разбира се, догодина ще очакваме повече. Участвахме с 13 проби и се радваме, че златото е за шардонето, което расте покрай Хисар. Годината беше топла и гроздето стана добро.То е балансирано вино – комплексно и завършено. Целта ни беше да не го претоварваме с дъб, а да създадем комбинация, която да запази и леко да подсили плодовия вкус, като се акцентира върху свежестта.
Смятам, че тази "Винария" е изключително силна, защото качеството на вината все повече расте и нивото се вдига. Колегите се стремят да работят в по-модерен стил и да правят добри вина, с които да са конкурентни на външните пазари.
В какво ще акцентирате оттук нататък?
- Продължаваме да влагаме усилия в основната си цел - директна промоция на продуктите в заведенията с обучение на ресторантьори и сервитьори. Обучаваме и търговския си екип. Изпратихме ги една седмица на гроздобер и една седмица във винарната, за да видят откъде тръгва гроздето и да могат да продават виното с цялата си душа и сърце. Виното само по себе си носи емоция и е важно с какво настроение ще бъде продавано.