Свръхтуризмът - възможности и заплахи
Свръхтуризмът не е нов проблем. Тази година обаче думата "свръхтуризъм" бе една от номинираните от Оксфордския речник за дума на 2018 г. Селекцията традиционно включва думи или изрази, които "са привлекли голям интерес през изминалите 12 месеца". Защо напоследък за свръхтуризма се говори толкова много и има ли решение на проблемите, които той създава?
През последното десетилетие пътуването стана по-лесно и достъпно от всякога. Евтините билети и платформите за отдаване под наем на апартаменти намалиха разходите за транспорт и настаняване, социалните мрежи допринесоха за туристическия маркетинг и за търсенето, а бизнес пътуванията са все по-чести.
За резкия скок свидетелстват и данни на Световната организация по туризъм на ООН, според които туристическите посещения са се увеличили със 7% през 2017 г. - значително над наблюдаваните от 2010 г. приблизително 4%.
Какво е "свръхтуризъм"
Списание "Форбс" пише, че свръхтуризъм се наблюдава, когато твърде много туристи заливат дадена дестинация, измествайки баланса от положително изживяване към такова, при което потокът става неудържим.
Сайтът theconversation.com определя свръхтуризма като "прекомерен ръст на посетителите, водещ до пренаселеност в райони, където жителите страдат от последиците от временния и сезонния пик на туризма, довел до постоянни промени в техния начин на живот, достъпа до обществени пространства и цялостното благосъстояние". Смята се, че свръхтуризмът вреди на плажовете, поставя инфраструктурата под огромен натиск и води до повишаване на цените на имотите за местните. Airbnb например е обвинявана, че затруднява достъпа до жилища, като измества местните жители.
Според проучване на Световния съвет за пътуване и туризъм и McKinsey & Company има пет предизвикателства, свързани със свръхтуризма:
- Отчуждени местни жители
- Влошено туристическо изживяване
- Претоварена инфраструктура
- Вреда за природата
- Заплахи за културата и културното наследство.
The conversation отбелязва, че докато много туристи искат да "живеят като местните" и да имат автентично преживяване по време на посещението си, жителите на зависими от туризма дестинации виждат как уникалното усещане за място, характеризирало градовете им, изчезва под вълната магазини за сувенири, тълпите, тур бусовете и шумните барове, а обществените пространства и инфраструктурата са подложени на огромно напрежение.
Нещата се влошават още повече от факта, че ключови дестинации са като цяло неподготвени да се справят с прекомерния наплив на посетители. Според италианския социолог Марко Дерамо през 1950 г. едва 15 дестинации са били посетени от 98% от международните туристи, докато през 2007 г. те са намалели до 57%, което показва бързото разрастване на световния туризъм отвъд установените дестинации.
Забрани, такси, ограничения
Британският вестник "Телеграф" представя някои от мерките, които популярни туристически дестинации взеха през последните две години в опитите си да се справят със свръхтуризма.
Януари 2017 г.
- Барселона представя закон за ограничаване на туризма. Той налага лимити на строежа на хотели и спира издаването на лицензи на нови места за настаняване на туристи.
Май 2017 г.
- Всички туристи, пристигащи в Ботсвана, трябва да плащат 30 долара такса като част от усилията за събиране на пари в подкрепа на опазването на едно от най-популярните места за сафари туризъм.
- Масимилиано ди Мартин, съветник по градското планиране на Венеция, внася план, който да попречи нови места за настаняване да бъдат отваряни в историческия център на града.
- Всеки, решил да посети Мачу Пикчу, ще се нуждае от билет или за сутринта, или за следобед. Който иска да остане за по-дълго, трябва да си купи билет и за двата времеви отрязъка. Освен това посещенията могат да стават само в групи от по 16 души и за ограничено време.
Юли 2017 г.
- Хърватският остров Хвар започва да наказва туристите с лошо поведение. Консумацията на алкохол на улицата носи глоба от 700 евро, а властите поставят знаци, изброяващи нарушенията и съответните наказания. Голите до кръста мъже са глобявани с 500 евро, а жените, разхождащи се с банки костюми по улиците - с 600 евро.
Август 2017 г.
- Дубровник обявява двегодишен план за драстично намаляване на броя посетители в античния център.
Октомври, 2017 г.
- Майорка удвоява туристическия данък по време на пиковия сезон.
- Амстердам обявява забрана за нови магазини за туристи, например места за наемане на колелета и продажба на сувенири и туристически билети.
Ноември 2017 г.
- След години спорове между местните и туристическия сектор Венеция обявява, че круизни кораби няма да могат да минават покрай площад "Сан Марко".
Април 2018 г.
- Венеция използва безпрецедентни мерки за контрол на тълпите, които да разделят туристите от местните жители
- Филипинският остров Боракай е затворен за туристи за шест месеца за почистване и ремонти.
Май 2018 г.
- Венеция забранява отварянето на нови вериги за бързо хранене, предлагащи взимане на храна за вкъщи.
Август 2018 г.
Властите в Сардиния предприемат строги мерки срещу туристите, които взимат пясък от плажовете на острова като сувенир, и налагат глоби до 3 хил. евро на нарушителите.
Есента на 2018 г.
- Правителството на Гърция забранява затлъстели туристи да яздят магарета на остров Санторини и обещава да подобри условията на работа за магаретата, включително като ги защити от 12-часови работни дни.
- Някои временни забрани в Рим стават постоянни, например пиенето на алкохол по улиците, обличането като центурион и организираните обиколки по кръчмите, пише изданието The Local. Къпането във фонтани и яденето в определени зони също са включени в новото законодателство. В опит градът да стане по-чист градският съвет ще взима мерки срещу всичко - от мръсотия от кучета до ядене по небрежен начин. С до 400 евро може да бъде глобен някой, който се е облякъл като историческа личност за снимки.
Airbnb - проблем или възможност
"Ню Йорк Таймс" отбелязва, че законодателите в Европа посочват Airbnb като основен двигател на свръхтуризма. В Амстердам властите ще намалят броя на нощите, за които местните могат да отдават под наем домовете си, от 60 на 30. Още няколко града, включително Лондон и Барселона, също установиха по-строги правила за споделяне на жилища.
Само за няколко години компанията се превърна в значителна сила в туристическите икономики на много градове. Според данни на компанията в Амстердам тя отговаря за 12% от всички резервации за нощувки през 2017 г. В Барселона Airbnb има 18% пазарен дял, а в Киото, Япония - 22%.

Airbnb отрича да е причина за свъхтуризма и твърди, че може да бъде решението. В доклад за "здравословния туризъм" тази година компанията представи редица географски и икономически данни, според които услугата й предоставя "по-автентично" туристически преживяване. Airbnb отбелязва, че тъй като предлага настаняване из градовете, а не само в туристическите горещи точки, където обикновено са струпани хотелите, може да разпределя по-равномерно тълпите туристи.
Крис Леън, вицепрезидент за публичните въпроси, казва, че услугата носи на местните общности повече ползи, отколкото хотелите. "Нашите гости остават по-дълго време, отколкото типичен гост на хотел, и разпростират икономическите печалби из една цяла общност по начин, който не се случва в хотелите."
Решението?
Мерките за ограничаване на туризма обаче разочароват не само посетителите, но и властите, които получават данъчни приходи, а също така бизнеса и хората, работещи в туристическия бранш.
"Форбс" предлага няколко прости начина, по които туристите могат да намалят последиците от посещенията си за местните хора и за самата дестинация. На първо място е уважението - да не се хвърля боклук и дори да се събира такъв. Други възможности са да се разберат и спазват възможно най-много местните обичаи, да се научат някои полезни фрази и думи на местния език, да се спазват ограниченията и да не се увреждат исторически забележителности, посещенията да се правят извън сезона, което освен това би могло да спести пари на пътуващия.

Сайтът techcrunch.com отбелязва, че докато много градове са се фокусирали върху реактивни политики, целящи да обуздаят туризма, вместо това трябва да се насочат към водени от технологията решения, които да помогнат за управление на поведението на туристите, да създадат структурни промени в градската туристическа инфраструктура, позволявайки на градовете да продължат да се възползват от значителните приходи, които туризмът носи.
Някои компании и общини в градове като Лондон и Антверпен вече работят по използването на механизъм за проследяване на движението на туристи, за да могат да управляват по-добре тълпите.