Купувачи на търговски вериги обикалят пазара

Купувачи на търговски вериги обикалят пазара

Инвеститорският интерес към търговските вериги в България се увеличава и те стават все по-търсени от големите международни компании за продажба на бързооборотни стоки и от инвестиционни фондове. През последните месеци купувачи масово обикалят пазара и се информират за възможностите, които страната дава, заявяват източници от сектора. Според тях процесът на окрупняване в бранша вече е започнал и до края на годината се очакват няколко придобивания.
Интерес към магазини на свои конкуренти вече имат вериги, които работят в България, но искат да увеличат броя на обектите си в по-малките градове, посочват от бранша. Досега апетит за придобивания имаха финансови инвеститори или чужди играчи, които нямаха бизнес у нас.
Компании, които търсят разширяване на дейността си чрез покупка на конкурент, се насочват предимно към регионални вериги в провинцията. Пример за такъв инвеститор е "Фамилия", която е собственост на инвестиционния фонд "Екуест". От компанията още през миналата година обявиха плановете си за разрастване в провинцията, но засега не дават подробности около конкретните си проекти.
Забелязваме интереса на по-големите компании, които непрекъснато оглеждат магазините ни и се интересуват от нашето развитие, посочи собственикът на русенската верига за бързооборотни стоки "Мила маркет" Георги Александров. Той потвърди, че някои софийски вериги търсят подходящи възможности за купуване на магазини на свои конкуренти, но не конкретизира имената на инвеститорите. Има интерес от една-две по-големи компании към нас, каза и собственикът на варненската "Бурлекс" Николай Буров, която в момента разширява мрежата си и в други градове. Срещал съм се с потенциални купувачи, но за момента няма конкретни резултати от преговорите, добави Буров.
Традиционно активни в търсенето на добри сделки остават чуждите вериги магазини, които все още нямат бизнес в България. В момента няколко подобни компании, сред които френската "Карфур", германските "Лидл", "Плюс" и "Пени маркет", са обявили планове да работят в страната и да изградят обширна мрежа от магазини. "Плюс" например предвижда броят на обектите й да достигне 200. Някои от търговците търсят възможности да изградят структура, купувайки вече съществуващи магазини, посочиха от сектора. Причината за това е, че намирането на подходящи терени на добра цена става все по-трудно, обясниха представители на агенции за недвижими имоти. От по-големите български вериги като "Пикадили" и "Фантастико" потвърдиха, че чуждите компании активно проучват пазара и възможностите за сделки. Това са не само търговски вериги, а и инвестиционни фондове от Гърция, Германия, Израел и др.
Представители на бранша коментират, че интересът на чуждите дружества съвпада с намерението на някои по-малки български компании да привлекат външен инвеститор, на когото да продадат бизнеса си. Това е в резултат на засилващата се конкуренция от непрекъснато растящия брой на търговските вериги. Така например варненската търговска компания "Бурлекс" планира да привлече капитали, като излезе на борсата, обяви Николай Буров. За целта компанията наскоро се преструктурира в акционерно дружество. През следващите години предстои процесът на консолидация да се засили и едва три-четири български вериги ще останат на пазара, коментира неотдавна търговският директор на "Европа" Милен Влашки. Към неговото мнение се присъединяват и някои собственици на по-малките български вериги.
По-голямата част от чуждите вериги, които се подготвят за инвазия на пазара, са от типа "дискаунт" и в тях се продават стоки на ниски цени и предимно собствени марки. В тази група попадат и трите германски компании, които се очакват. Инвестициите на голяма част от тях обаче се забавят заради липсата на подходящи терени. "Пени маркет" например вече две години търси места за магазините си. Очакванията са конкуренцията дори да се засили. От бранша обявиха, че и четвърта германска дискаунт верига проучва търговията на дребно в България и възможностите за навлизане. Активно проучва пазара и се среща с компании в България и сръбската верига "Делта М", която още през миналата година обяви намерението си да отвори магазини у нас. "Делта М" е номер едно в Сърбия, има 25% пазарен дял на вътрешния пазар и ще се цели в 10-15% дял в новите пазари, на които ще навлиза. Проектът в България ще бъде част от инвестиционния план за разрастване на Балканите, който предвижда инвестиции в размер на 388 млн. долара. Стъпването на "Делта М" в България може да е както чрез проекти на зелено, така и чрез придобиването на някои местни играчи, коментираха от компанията при обявяването на инвестиционните си намерения.
Идването на "евтините" магазини следва тенденцията от страните от Централна Европа, в които дискаунтърите стъпиха преди няколко години. Появата им на пазара се очаква да засили натиска върху доставчиците, коментират представители на сектора. Това обаче няма да се отрази на крайните цени, които ще гонят средните европейски нива, обясняват от компаниите.