Защо #10yearchallenge не е безобидна мода в социалните мрежи

На живо
На живо: Протестът на "Боец" пред МВР

Защо #10yearchallenge не е безобидна мода в социалните мрежи

Защо #10yearchallenge не е безобидна мода в социалните мрежи
Associated Press
Вероятно няма потребител на социални мрежи, който да не е забелязал "десетгодишното предизвикателство" от последните дни. Заради него хората публикуват свои снимки отпреди десет години и сега – а освен да е забавно, това е и чудесен начин изкуствен интелект да бъде обучен по-добре да разпознава как остаряват хората.
Това коментира Кейт О’Нийл в наполовина ироничен туит, който после разшири в цяла статия в списание Wired. О’Нийл е специалист в дигиталните трансформации с фокус върху човека и автор на книгите Tech Humanist and Pixels and Place: Connecting Human Experience Across Physical and Digital Spaces.
"Най-честият аргумент против идеята ми беше, че социалните мрежи вече имат всички тези снимки", пише О’Нийл. "Това е така – профилните снимки ги има, знае се кога са качени, много хора имат много снимки и в голямата си част те са публично достъпни."
Но ако се налага една програма за лицево разпознаване да бъде обучена да "вижда" характеристики, свързани с напредването на възрастта, ще се наложи да бъде събрана голяма база данни и да се знае, че между тях има точно определен срок – да речем, 10 години. Ръчното събиране на тази информация е възможно, но е далеч по-лесно да се използва подобно предизвикателство, на което обикновено хората откликват искрено, сочи тя.
Тази употреба на снимките не е задължително нещо лошо, продължава О’Нийл. Такива алгоритми може да се използват за откриване на изчезнали преди години деца, чиито лица неминуемо са се изменили с възрастта. Миналата година полицията в Ню Делхи е открила близо 3000 деца в рамките на 4 дни с такава технология.
Лицевото разпознаване може да се използва и за таргетирана реклама и това вероятно ще се случи много скоро. Но разпространението на тези данни, смесването им със следенето на локациите, с потребителското поведение, както и с други сигнали, може да доведе до зловещи взаимодействия. А оценката на изменението на лицата на хората може да засегне и продажбата на здравни застраховки – например, ако лицето на човек показват, че той старее по-бързо от обичайното, застрахователните компании могат да вдигнат вноската му или да откажат да сключат договор с него.
В края на 2016 г. "Амазон" създаде програма за лицево разпознаване в реално време и полицията в Орегон използва пробно продукта им. Но това повдигна въпроси за личната неприкосновеност – едно е полицията да проследява заподозрени за престъпления, а съвсем друго – да може да следи протестиращи или неприятни за нея лица.
"Поуката, като изключим спецификата на всеки мийм или социална платформа, е, че хората са най-големият източник на данни за голямата част от появяващите се технологии. Трябва да знаем това и да действаме с необходимото внимание", завършва О’Нийл.