Защо най-важната река в Европа пресъхва

На живо
На живо: Протестът на "Боец" пред МВР

Защо най-важната река в Европа пресъхва

Трафикът по най-важната река в Европа обикновено е интензивен и всеки ферибот би се надпреварвал за пространство с търговски кораби с доставки до германските фабрики на юг или стоки до пристанищата на север.
Сега е малко по-различно - в най-плиткия участък на Рейн придвижването замря за близо месец в края на миналата година заради лятната суша, разказва "Блумбърг". Реката е ключова за Германия и цяла Европа - тя е и връзката по вода с швейцарската индустрия и най-голямото европейско пристанище Ротердам.
За кратко нивото на водата в този участък от ключовата транспортна артерия забави германската икономика, отразявайки се и на растежа ѝ в третото и четвъртото тримесечие. "Това бе последният знак, че дори развити индустриални икономики се борят ефекта на глобалното затопляне", отбелязва агенцията.
"Можете да видите, че нивото на водата е по-ниско с всяка година", казва Кевин Килпс, който управлява пътнически ферибот по Рейн. В момента, когато реката е най-плитка, му се налага да ползва специално оборудване, за да може 150-тонният плавателен съд да премине. Дългата над 1287 км река обаче е важна и за други - производители като "Даймлер", "Бош" и "Байер". Поръчки за "Фолксваген" от стоманодобивния гигант "ТисенКруп" например се забавят - суровината няма да как да бъде превозена за преработка до Дуисбург. Съдове с по над 18 хил. барела дизел не се движеха запълнени до края на декември заради проблеми с нивата на Рейн, които според "Ривърлейк барджинг", посредник в Ротердам, продължават да са фактор и този месец.
Защо най-важната река в Европа пресъхва
Associated Press
За компания като BASF щетите са около 250 млн. евро и се налага да бъдат търсени други възможности. Изпълнителният ѝ директор призова в интервю за "Тагесшпигел" за инфраструктурни инвестиции, които ще гарантират, че търговските пътища ще останат отворени. Междувременно в някои бензиностанции в Баден-Вюртемберг, които се захранват от Рейн, горивото свърши по същата причина и се наложи да се използват резерви запаси в Швейцария и Германия.
"Вече видяхме ефектите върху националния икономически ръст, казва Оливер Ракау от "Оксфорд економист". Проблемът е свързан с глобалното затопляне и може да се случи отново."
Изследвания на швейцарското правителство сочат, че ледените маси на Алпите са намалели с 28% между 1973 и 2010 г., а ако се добавят последните няколко години, е възможно да става дума за 35 на сто, казва Вилфрид Хаг, експерт от Мюнхенския университет.
Защо най-важната река в Европа пресъхва
Associated Press
Пътищата на Германия не решават проблема - баржите могат да носят до пет пъти собственото си тегло и са значително по-евтин транспорт. Доставките от Ротердам до Базел по вода са с 40% по-евтини, отколкото е железопътният транспорт по данни на Германския федерален институт за хидрология. Властите търсят мерки като разхлабване на ограниченията за камиони в неделя в провинциите, през които минава Рейн, намаляване на максималния допустим капацитет на баржите или подобряване на връзките в товарната жп инфраструктура.
"Мисля, че много по-редовно ще имаме проблеми", казва Килпс, който плава по Рейн от 15 години.