Сенегалският президент обещава още по-светло бъдеще на изборите
В зрелищен предизборен видеоклип, с много фойерверки и ярки светлини, сенегалският президент Маки Сал е сниман на фона на високоскоростен влак, магистрала, небостъргач със стъклена фасада и накрая спортен стадион.
Видеото, представящо Сал като иноватор, визионер и предприемач, фокусира вниманието на избирателя върху скъпите строителни проекти от програмата за развитие на стойност 16.5 млрд. долара, на която той разчита да му спечели гласове на президентските избори в неделя. "Този влак ни отвежда с голяма скорост в модерната епоха", каза Сал на церемонията за откриването на високоскоростната жп линия TER, която набързо бе организирана миналия месец, макар че експресните влакове няма да се движат поне до средата на 2019 г.. "Избрахме да направим технологичен скок, който ни изстрелва директно в челните редици на прогреса", заяви той.
Много сенегалци споделят тази мечта, но не всички са убедени, че плановете на Сал ще облагодетелстват повечето от тях.
Очаква се 57-годишният Сал да бъде преизбран. Откакто бе избран за президент през 2012 г., икономически ръст на Сенегал се повиши до повече от 6 процента - един от най-бързите в Африка, а хиляди села в бедните райони бяха електрифицирани. Но крайбрежната западноафриканска сгтрана с 15-милионно население, има среден доход на месец под 200 долара, изнасяйки основно цимент, риба и фосфати. Конски каруци се борят с автомобилите за място по пълните с боклук улици на столицата Дакар.
Много от знаковите проекти на Сал, включително Дямнядио - футуристичен град, който се строи от нулата върху полупустинен район по протежение на полуострова, където се намира Дакар (Кабо Верде) - са завършени едва наполовина - арматурата още стърчи от бетона.
За да плати за проектите, Сенегал взе заеми на световните пазари - последно 2.2 млрд. долара в еврооблигации през март м.г., и от Китай. Западните страни, Световната банка и други кредитори обещаха около 14 млрд. долара заемив Париж през декември, за да финансират Спешния план за Сенегал на Сал. МВФ поддържа рейтинг с "нисък риск" за сенегалския дълг, но призова Дакар да го държи в разумни граници. През януари фондът заяви, че усилието да се ускори изпълнението на проектите преди изборите е натоварило държавния бюджет.

Запитана от "Ройтерс" дали Сенегал е надвишил разходите, директорът за Сенегал в Световната банка Луиз Корд отговори: "Такива решения се вземат трудно. Най-голямото решение, което всяко правителство взема, е как да разпределя ресурсите си", но и че "също толкова важно е страната да има визия къде иска да стигне". Много сенегалци обаче се съмняват, че строителни проекти като лъскав нов конгресен център ще бъде полезен за средния гражданин толкова, колкото ще облагодетелства малкия сенегалски елит. "Приоритетите на Сал са напълно погрешни. Той си мисли, че приоритет за толкова бедна страна като Сенегал е да построи небостъргачи в Дямнядио и влак с надута цена ", заяви на митинг през декември опозиционният кандидат за президент Усман Сонко, популярен сред хронично безработната сенегалска младеж.
Прокарването на 36-километровата жп линия между Дакар и Дямнядио струваше 1,1 милиарда долара и изселването на хиляди жители. Мнозина твърдят, че още не са получили обещаната компенсация.
Шейх Уане, 34-годишен собственик на железарски магазин, който бил сринат от булдозерите, казва, че стотици хора от неговия квартал Мбао чакат да получат парите си още от 2017 г. "Заради този проект загубихме работата си. Много младежи останаха на улицата. Те са против проекта", казва Уане, докато върви по релсите на мястото, където някога е бил неговят бизнес.
Дямнядио има за цел да освободи от задръстванията пътищата на Дакар, като измести нервния център на столицата с над 3 милиона жители на 30 км на югозапад. Някои правителствени сгради вече са предислоцирани. Други ще ги последват.
Правителството твърди, че градът, построен "по поръчка", ще спомогне Сенегал да стане конкурентен бизнес хъб и прогнозира, че индустриалният му парк ще създаде около 50 000 работни места. Индустриалният парк на Дямнядио се откри през декември с шест чуждестранни компании и една сенегалска фирма. Въодушевена от перспективата, Софи Зинга, 32-годишна модна дизайнерка, кандидатствала за изграждането на фабрика за облекло и шивашко училище в парка. Получила отказ. "Това е проект, предназначен само за определен елит или за компании с много пари. Не е нещо, до което имат достъп сенегалски младежи или малки и средни бизнеси", казва тя.
Други местни жители говорят по-ентусиазирано за плана на Сал. "Това, което ми харесва най-много в проекта, е канализацията", казва Ибрахима Диуф, 55-годишен охранител в Дямнядио и сочи към изкоп с току-що положени тръби. "В предградията е пълен кошмар. Тук, в този нов град, все едно ни казват: "Добре дошли!", добавя той. /БТА