Ще навлязат ли роботите на пазар за десетки трилиони долари

Ветерани на "Уолстрийт" работят по деликатна задача: как да се изградят машини, които да обработват търговията на пазари като тези на облигации и валути.
Това разказва "Блумбърг" след интервю с Ашок Кришнан, който оглавява електронната търговия в подразлението на "Банк ъф Америка", отговарящо за световните пазари. И той, и други съмишленици от институции като Ю Би Ес и "Морган Стенли" смятат, че това е възможно.
Дълго предсказваната автоматизация на тази търговия - след като на други пазари се оказа възможно алгоритмите да вършат работа - се бави и заради желанието на участниците в нея да защитят работните си места. Те твърдят и че клиентите предпочитат да обсъдят внимателно сложни транскации, а автоматизацията отслабва междуличностните връзки в търговията.
Същевременно инвеститорите изискват по-усъвършенствани платформи за намялаване на разходите, както и нови инструменти, които да дават по-ясен поглед върху пазарите, пише "Блумбърг". За банките на "Уолстрийт", които се състезават на пазара на американски ценни книжа и корпоративен дълг на стойност 22 трлн. долара и на валутния за 5.1 трлн. дневно, залогът е огромен.
Анди Маак от инвестиционния съветник Vanguard Group, чиято задача е да изгради централизирана платформа за търговия за "Банк ъф Америка", казва, че през последните пет години, в които прави това, "дори търговци на "Уолстрийт" от старата школа, известни, с това, че правят чудеса с телефони и системи за съобщения, започват да приемат компютризирани процеси."
Проблемът е, че електронните платформи могат да изтласкат търговците от бизнеса по поне два начина, тъй като изискват по-малко персонал и нови умения за хората, които остават. Фактът, че 12-те най-големи банки в света са съкратили 11% от фронт офис служителите си (хората, създаващи приходите) от 2013 г. насам, е достатъчно красноречив.
Банките обаче трябва да се адаптират, тъй като други звена по веригата - например инвеститори - възприемат нови технологии и оказват натиск за промяна.