Арне Мусбах: В големите компании натискът за извършване на промени е много по-голям

Арне Мусбах е консултант и бизнескоуч с повече от 20-годишен опит. Той е работил за компании като Daimler Chrusler, Volkswagen, Deutche Telecom, Lufthansa Group, Detche Bank и др. В началото на май Арне Мусбах беше у нас, за да сложи началото на съвместната си консултантска дейност с българската компания "Релакса".
Как могат да бъдат формулирани най-кратко евростандартите в бизнес консултирането?
- Това не е толкова лесно, тъй като съществуват няколко различни философии за това какво всъщност представлява консултирането. В Европа има голяма група тясно специализирани консултанти. Втора група оформят големите консултантски компании, които се занимават с обучение на персонала и тим билдинг. Има и трета група компании, които обединяват компетенциите на първите две. Това са тези консултанти, които гледат на предприятията като на цялостен организъм. Независимо от това обаче към консултанта, който влиза в една компания, има принципни очаквания. Това са пълната дискретност, честност и почтеност, съсредоточаване на работата му точно върху проблемите, които имат нужда от решение, и накрая точен отчет за постигнатия резултат. И още нещо много важно – общо правило в нашата дейност е, че в рамките на една година разходите по консултирането трябва да бъдат изплатени.
Приложими ли са тези принципи в страни с толкова кратка бизнес биография, каквато е България?
- Да, напълно! И това е така, тъй като проблемите, с които се сблъскват компаниите и предприемачите тук, са подобни, твърде сходни с тези в Западна и Централна Европа. Както там, така и тук на първо място стои непосредствената полза, която трябва да се постигне. Както навсякъде, така и тук е важно да има доверие и честност в отношенията между предприемача и консултанта. Така че не виждам разлика.
Не е ли България твърде малък пазар за толкова високо стойностен продукт като бизнес консултирането?
- Не. Въпросът не е в големината на страната или пазара. Всяка страна има предприятия, които не произвеждат само за националния, но и за световния пазар. По тази причина те също се сблъскват с проблеми на световната икономика, които ги застигат. Именно това е нашата целева група. Искам да подчертая също, че наши клиенти са общините, неправителствени организации, медии, структури от публичния сектор... На всички тези места на дневен ред е справянето с предизвикателствата на промените, които се извършват в България.
Докъде се простират възможностите на бизнес консултанта? Какво може той и какво – не?
- Консултантът не може да замени управляващия предприятието. Той може да му бъде много полезен в разработване на алтернативни идеи, да му покаже стратегии за постигане на определени цели, да му посочи и начина за постигането им. Твърде често консултантът е този, който помага за осъзнаването на неприятните истини за състоянието на една компания, без от това да пострада управляващият.
Няма ли противоречие в опита за европеизация на правилата, по които трябва да работи бизнесът в България, и опитите да бъдат запазени по всякакъв начин позициите на руския бизнес у нас?
- Аз смятам, че това по-скоро е шанс. Защото с промяната на правилата на играта за бизнеса в България възникват възможности да упражнява на нови пазари компетентностите, които му предстои да усвои.
Вие сте консултирал компании като "Даймлер Крайслер", "Дойче телеком". В такъв случай как ще коментирате популярния българския мит, че успешният, големият бизнес няма нужда от консултации?
- Това наистина е един мит! Действително не всяка компания има нужда от консултиране. Но във всяко предприятие работят хора, които невинаги са наясно с нещата, които предстои да им се случат, и промените, които имат нужда от подкрепа. Всъщност в големите компании натискът за извършване на промени е много по-голям. Това е така, защото именно те са във фокуса на също така големите си конкуренти, които искат да придобиват все нови и нови компании и пазари. И това винаги касае най-добрите в сектора, най-добре развиващите се, които именно поради това са и най-застрашени.
Една от ироничните черти на прехода в България беше разминаването между личните бизнес умения на бизнесмените от периода на първоначалното натрупване и успехите на компаниите им. Хора без особени умения и познания реализираха добър бизнес. Как гледа един бизнес консултант на това противоречие?
- От една страна, пазарът явно толерира такова положение на нещата. Въпросът е колко дълго. Аз като консултант бих казал, че щом бизнесът върви добре, точно сега е моментът да се влезе в компанията, да се компенсира това, което е липсвало в началото. Решаващото обаче в този случай е дали съответният собственик на компанията го иска, дали е осъзнал необходимостта от намесата на консултант? Пак повтарям, консултирането е невъзможно, ако липсва импулс от страна на предприемача. Успешното консултиране никога не е натрапено, не е наложено.
По ваша оценка 16 години след старта на прехода към пазарна икономика докъде стигна бизнесът в България?
- Аз виждам напредък. Според статистиката, която съществува, през последните години България е разширила контактите си в посока Украйна и Русия. Въпреки това обаче различието между старите страни - членки на ЕС, и България е много голямо. Аз като консултант винаги съм оптимист и виждам в това шансове за разширяване на обема на нашата работа тук.
Кого мислите, че ще ви се наложи да консултирате по-често – чуждестранни компании, които искат да стъпят на пазара у нас, или експортно ориентираните български компании?
- Пак ще отговоря, че това зависи от желанието на компаниите. И двата варианта са еднакво възможни. Западноевропейските инвеститори, които идват тук, имат значителен опит в консултирането и по тази причина очаквам те по-бързо да го поискат. Обратно, тъй като българските компании не са добре информирани за възможностите на консултирането, вероятно ще имат и по-елементарно формулирани необходимости. Това пък от своя страна дава друга положителна възможност – не толкова мащабно консултиране, но пък с много по-бърз резултат.
Това означава ли, че тук се открива и още едно поле за действие - обучение по това как се формулира необходимостта от консултация?
- Според информацията, с която аз разполагам, у вас все още няма формирана култура за търсене на консултантски услуги извън фирмата. По тази причина предприемачите тук все още нямат и познанията в кои ситуации точно може да бъде поискано консултирането и докъде се простират границите на възможностите му. Абсолютно сигурно е обаче, че Европейският съюз с новите си правила на играта, които ще трябва да приемете, ще окаже огромен натиск в тази посока. В този познавателен и нека го наречем учебен процес консултантите могат много да помогнат.
Къде виждане най-вероятните рискове от препъване на българския бизнес при излизането му на пазара на Европейския съюз?
- Първият от възможните рискове се крие в сблъсъка на българските компании с мултинационалните корпорации, които без особени проблеми инвестират много пари в овладяването на нов пазар. За една затворена в националните граници компания винаги е трудно да преживее такава ситуация. Второто, което виждам като проблем, е нивото на компетентност и квалификация на служителите в компаниите в България. Струва ми се, че необходимостта от наваксване в тази посока е огромна на всички равнища, дори и ако става дума за простото осъзнаване на начина, по който оттук нататък ще се работи в Европейския съюз.