Ален КАПАРОС: Ценовата война между веригите ражда само губещи

На живо
На живо: Протестът на "Боец" пред МВР

Ален КАПАРОС: Ценовата война между веригите ражда само губещи

Ален КАПАРОС: Ценовата война между веригите ражда само губещи
Французинът Ален Капарос е начело на германския търговски концерн РЕВЕ (REWE) от миналата есен. Той започва кариерата си в германския клон на "Ив Роше" (Yves Rocher), след това работи за търговската верига "Алди" (Aldi) и швейцарския концерн "Бон апети" (Bon Appetit), който по-късно е продаден на РЕВЕ.
Основан през 1927 г. като кооперативно обединение на самостоятелни търговци, днес РЕВЕ е вторият по големина след "Метро" (Metro) търговски концерн в Германия с оборот 41.7 млрд. евро. Негова собственост са супермаркетите "Пени" (Penny), Ей Ел (HL), "Туум" (Toom), "Щюсген" (Stuessgen), "Промаркт" (Promarkt), "Eл Те У туристик" (LTU Touristik), както и австрийската верига "Била" (Billa). В България концернът е представен с "Била", а предстои стъпването на пазара и на "Пени".
Г-н Капарос, възможен ли е все още растеж въобще във вашия бизнес?
- Растежът възниква чрез нарастваща покупателна способност. В момента печелим основно със супермаркетите РЕВЕ и с магазините "Пени". Другояче изглежда при "Туум", които са магазини на самообслужване. Изправени сме пред бруталните проблеми с големите площи.
Всички големи търговци, с изключение на "Кауфланд" (Kaufland), в миналото загубиха оборот и обществено доверие. Тази слабост принуди "Уол-Март" (Wal-Mart) миналата година да действа и да продаде магазините си в Германия на "Метро".
Защо магазините на самообслужване западат толкова много?
- Тези магазини са формат с много висок процент нехранителни стоки. И ние, и конкурентите загубихме много в този сегмент, най-вече при специализираните евтини магазини, като "Кик" (Kik), "Такко" (Takko) или "Медиа-маркт" (Media-Markt). Отдалечеността също се превърна в проблем. Всеки магазин на самообслужване се строи на зелено, извън населени места, и по правило е достижим само с автомобил.
При сегашните цени на бензина местоположението става все по-важно. Освен това в Германия например имаме все повече домакинства от един до двама души, тъй че пазаруването на едро спада. Не е ясен и въпросът с позиционирането на пазара в крайна сметка това магазин за хранителни стоки ли е или супермаркет?
Вашето решение може да е просто да продадете "Туум".
- Няма да продадем нито "Туум", нито друго звено.
Сключихте партньорство с търговската верига "Доле" (Dohle), собственик на ХИТ (HIT), която е специализирана в по-големите площи. Те нямат ли интерес?
- Със своите хипермаркети ХИТ "Доле" наистина се развива успешно. За "Туум" ние имаме конкретни планове. В момента обаче не мога да говоря за тях.
Но положението се утежни и за другите магазини, които продават с намаления?
- Така е. Но за щастие тенденцията не важи само за нашите "Пени". Доколкото чувам от бранша, и другите в момента изпитват проблеми. С "Пени" отчитаме растеж 4.9%. В цялата група РЕВЕ има достатъчно предизвикателства, с които да се справим.
Когато гигант като "Алди норд"(Aldi Hord) е подложен на натиск, не се ли страхувате от опита отново да спечелите терен чрез безпощадна ценова борба?
- Във всеки случай ще бъде много интересно. Решаващата фаза предстои. Дъщерната фирма на "Алди" в Австрия "Хофер" (Hofer), вече работи с над 6 на сто печалба от оборота. Ако значително свалят цените, те все пак ще имат печалба от 3%, която другите не постигат. Ценова война, подета от магазините с намаления, би създала само губещи.
Говорите за предизвикателства. Кои са те?
- В края на миналата година трябваше да дръпнем аварийната спирачка. Ако всичко бе продължило така, както смяташе моят предшественик, в скоро време щяхме да стоим в магазини без стоки. Отново обърнахме назад централизацията на закупките и продажбите. Бизнес направленията супермаркети и евтини магазини продължават да работят самостоятелно. Окончателно се разделихме с централната закупна база, което беше културен шок за нашите служители.
А по-силната интернационализация не отваря ли път за вдигане на атрактивността на РЕВЕ?
- През тази година ще инвестираме близо 1.2 млрд. евро от печалбата си, половината от тях в Германия, другата половина в чужбина. За да можем да действаме в страни, в които има добри изгледи за бъдещето, трябва да повишим печалбата си. "Теско" (Tesco) инвестира близо 4 млрд. евро, "Карфур" (Carrefour) - над 3 млрд. евро. Не трябва да пропускаме никой шанс. Има определени "времеви прозорци", които се затварят, както например в Русия. Ние също трябва да правим компромиси.
Нашите акционери са нашите търговци. Трябва да покажем силен профил срещу "Едека" (Edeka), иначе нямаме никакви аргументи, за да убедим надзорния съвет или нашите търговци защо искаме да се разрастваме към Русия, Молдова или Турция. Искам да станем и много по-силни в Германия, а паралелно трябва да се интернационализираме. Това е шпагат. Но все още не сме на едно ниво с големите международни играчи като "Метро", "Теско" или "Карфур". Във всеки случай не е възможно, ако останем сами.
Но трябва ли?
- Разбира се, че не. Но трябва да останем скромни и да знаем границите си с печалбите, които имаме. Никак не е лошо, ако тя варира около 2 на сто от оборота. Това се получава, когато извадим извънредните разходи, иначе е около 3%. "Метро" реализира 3.3%, "Теско" близо 6%. В нашата европейска мрежа за единно снабдяване "Кооперник" (Coopernic) има и една компания "Колруйт" (Colruyt), която постига дори 8 на сто.
Кой членува в "Кооперник"?
- Белгийската "Колруйт", френската "Льоклер" (Leclerc), "Конад" (Conad) от Италия и "Кооп" (Coop) от Швейцария. "Кооперник" е сливане на европейски търговци, които оперират в 17 държави и осъществяват оборот от близо 95 млрд. евро. Всички ние сме длъжни да растем. Целта е не само да подобрим условията за закупки, но и да използваме взаимно ноу-хау. Защо да не стъпваме заедно на чуждите пазари?
Да, но все още не се е случило.
- В момента още не. Но аз ще се боря за това. По-рано РЕВЕ никога не е била особено склонна към сътрудничество. Винаги сме гледали само към себе си. Това ще се промени.
Към кои държави проявявате интерес?
- Нашите задгранични центрове са Италия и Австрия. Трябва да се сгъстяваме, където можем. И ние не искаме да изпуснем влака за Москва. Но трябва да вземем много пари със себе си, за да достигнем там критичната маса.
Вместо обаче да инвестирате в чужбина, преди седмица купихте от основния си конкурент "Едека" изпадналата за затруднения верига "направи си сам" "Маркткауф" (Marktkauf).
- След като "Практикер" придоби "Макс Бар", във висококонцентрирания бранш със стоки за дома останаха много малко шансове да нарастваш по-бързо от конкуренцията. С придобиването на "Маркткауф" извършихме могъща стъпка напред. И ние разполагаме с мениджърите, които рентабилно да управляват тези обекти.
Защо въобще държите на магазините "направи си сам"?
- За да можем да ги продадем по-добре! Не, шегата настрана. Със 133 магазина "Маркткауф" и общо 385 обекта в момента сме на трето място в този бранш след "Оби" (Obi) и "Практикер". И това е критичният мащаб, който ни е нужен. Иначе няма никакви дискусии за портфолиото на РЕВЕ.
РЕВЕ въвежда нова собствена марка, която се казва РЕВЕ. Какво имате предвид?
- Започнахме тъкмо през тази седмица. Стартираме с млечни продукти, кафе, конфитюри и мармалади. Ще има една луксозна марка и друга в изгодния ценови клас. Всички други ценови марки като "Салто" и "Ерленхоф" постепенно ще изчезнат.