Пазарът на мотоциклети порасна двойно
Пазарът на мотоциклети в България през първите пет месеца на годината е пораснал двойно, като от януари до май са били продадени 206 двуколесни моторни превозни средства. Това обаче са само данните от членуващите в Съюза на вносителите на автомобили в България (СВАБ) търговци на тези машини, а публична тайна е, че повечето сделки се правят от фирми, които не се отчитат в браншовата организация. Според статистиката пазарен лидер е "Пиаджо" с 87 продажби, което е 42.23% от всички сделки, отчетени в СВАБ. От вносителя на марката "Ауто юнион" отчитат, че от януари до май са продали повече мотоциклети, отколкото за цялата минала година.
През първите пет месеца на миналата година продажбите на мотопеди и мотоциклети са били едва 101, като тогава най-много са се търсели продуктите на "Пежо" и "Ямаха". Най-търсените мотори у нас са с работен обем на двигателя до 100 кубика, на които се падат 53.9% от пазара. Това е логично предвид факта, че мотопедите и скутерите до 50 кубика могат да се карат без специална категория от всички, които имат шофьорска книжка.
Факторите за бума в продажбите на двуколесните моторни превозни средства са няколко, смятат представители на фирмите в бранша. Най-основната е кошмарният трафик в София и големите градове. Освен бързото придвижване моторът се и паркира лесно - предимство, което също привлича немалко купувачи. Изгодните условия за закупуване на лизинг и предлаганите от застрахователите полици пълно каско за двуколесните също играят своята роля за повишеното търсене. Най-непретенциозните модели може да се купят на изплащане до три години, като месечната вноска е почти символичните 70 лв. - сума, която може да се избие дори само от спестеното гориво.
Логично повишеното търсене изкара на пазара и нови марки мотоциклети. Една разходка из софийския автосалон е достатъчна, за да се види, че част от тях са престижни и с традиция в производството на двуколесни моторни превозни средства, а другата част са на неизвестни, предимно китайски производители. Тези от втората група са значително по-евтини, но имат къс живот и лоши експлоатационни характеристики, а намирането на резервни части за тях е истинско приключение.
Интерес представлява обаче щандът на "Скуут" (Scoot), тъй като марката предлага сглобени в Китай с части на "Сузуки" мотопеди и мотоциклети с 6000 км гаранция и с изключително изгодни цени.
Ако говорим за новите марките с традиции, заслужава отбелязване фактът, че на изложението присъствието си в България афишират "Аугиста", "Хускварна", "Каджива", "Мото Гуци", "Априля" и "Гарели". Първите четири от тях се продават у нас от бившия официален вносител на БМВ в България "Дару кар", а последната - от фирма, в която съдружник е Човека-паяк Иван Кристоф.
Естествено на софийското автоизложение впечатляващи щандове имат и "обичайните заподозрени" - "Ямаха", "Хонда", "Сузуки", "Веспа", Джилера" и "Пиаджо".
Високопроходимите четириколесни хибриди между мотор и джип, популярни като АТВ-та, също присъстват на автосалона. Те могат да се видят на щанда на "Ямаха", "Хонда" и някои от китайските производители.
Американската марка "Рейзър" пък предлага офроуд бъгита. Те имат европейски сертификат и това позволява регистрация в КАТ, както и свободно движение по улиците на населените места. Бъгитата се управляват със свидетелство за правоуправление категория В, а на специалните трасета без книжка - от младежи под 18 години. Най-евтиният модел е с цена 5850 лева с ДДС, а най-скъпият струва близо 13 000 лв.