Новият терминал на софийското летище отеснява
Шест месеца след като беше открит, новият терминал на летище София се оказа, че достига капацитета си и транспортното министерство трябва да обмисли възможността за разширението му. Авиокомпаниите планират да увеличат броя на полетите си до София още до края на тази година. Предварителните намерения бяха до 2009 г. терминалът да обслужва 2.6 млн. пътници годишно. За миналата година през софийския аеропорт са преминали 2.2 млн. пътници. Само за май е отбелязан ръст от 21% спрямо същия период на миналата година. Трябва да започнем да търсим възможности за разширението на терминала и предстои да се проведе експертна среща по въпроса, коментира транспортният министър Петър Мутафчиев.
Той обаче беше опроверган от изпълнителния директор на летището Пламен Станчев, който увери, че няма опасност капацитетът така бързо да бъде запълнен. Неотдавна Станчев прогнозира, че още до края на 2007 г. пътниците, които ще обслужи летището, ще достигнат 2.6 млн. Прогнозите на ЕБВР, която финансира разширението на аеропорта, са, че този капацитет ще бъде достигнат до 2011 г. Представители на нискобюджетните компании коментираха, че е възможно и редовните превозвачи да ползват стария терминал, които в момента се използва от тях и за чартърни полети. До три-четири месеца очаквам да се увеличат нискобюджетните превозвачи, които ще летят до България, прогнозира търговският директор на "Скай Юръп" Красимир Танев.
Пред новия терминал няма да има езерца и парк за отдих, каквато беше първоначалната идея на министерството. Процедурата за избор на изпълнител беше прекратена, защото беше подадена една само оферта. Според Мутафчиев разточителство е да се похарчат 8 млн. лв. в озеленяване, изграждане на парк и езера и затова проектът ще бъде преразгледан.
Транспортното министерство продължава преговорите с австрийската компания "Щрабаг" за неустойките за забавяне и исканията им за увеличение на цената, съобщи още Мутафчиев. Той обаче отказа да коментира хода на преговорите. Неотдавна представител на австрийската компания заяви, че тя възнамерява да търси извънсъдебно споразумение по въпроса.
Вече е готов идейният проект за изграждане на нови терминали на Варна и Бургас, който предполага, че двете летища ще се развиват като летища за нискоразходни превозвачи, съобщи Тихомир Трифонов, изпълнителен директор на "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт". Проектът е разработен от консорциум "Блекси еърпорт дизайн" и предвижда през терминала в Бургас например да преминават по 2000 пътника на час. В петък на летище Бургас беше открит нов временен терминал. "Фрапорт" инвестира 7 млн. лв. С него се увеличава с 40% капацитетът на заминаващите пътници. До края на годината се очаква увеличение на пътниците с 10% спрямо миналата година, прогнозира изпълнителният директор на летището Калин Барзов.