Сушата засегна и пристанище Варна

Сушата засегна и пристанище Варна

През първата половина на годината пристанище Варна e превозило 500 хил. тона товари по-малко от същия период на предходната година. Това съобщи изпълнителният директор на порта Данаил Папазов. Според него спадът се дължи на това, че досега не е натоварен нито един кораб със зърно за износ. Папазов уточни, че при останалите товари традиционно обработваните количества са запазени при отчитане дори на известно повишение.
Причината за това, че от страната не се изнася зърно и че цените тук и на външния пазар са изравнени и експортът не би бил рентабилен, обясни Емил Райков, председател на надзорния съвет на "Кристера" АД. Дружеството е един от основните производители на хлебна пшеница в Североизточна България. "В момента цената на тон хлебно зърно на международните пазари е около 170 евро. Приблизително същата е цената и на вътрешния пазар. В началото на тазгодишната жътвена кампания цената на зърното при производителите беше около 300 - 320 лв. за тон. Когато към нея се прибавят транспортните разходи и печалбата на търговеца, цените у нас и в чужбина се изравняват", допълни Райков.
По предварителни данни от Kонсултативния съвет по зърното към Министерството на земеделието и горите (МЗГ) тази година в национален мащаб реколтата няма да надхвърли 2.5 млн. тона. Това количество е достатъчно, за да подсигури зърнения баланс на страната, уверяват от МЗГ. Според Емил Райков обаче сериозният дисбаланс в цените е предизвикан от нестабилния пазар на зърнени култури в района на черноморския басейн. "От месец и половина Украйна, която е сериозен участник на пазара в региона, е забранила износа на пшеница. Това е сериозна причина за поскъпване на хлебното зърно", смята Райков.
Преди дни "Пристанище Варна" ЕАД и "Леспорт" ЕАД информираха в специално писмо Комисията за защита на конкуренцията, че планират да осъществят концентрация на стопанските си дейности. Това ще стане чрез вливане на "Леспорт" в "Пристанище Варна" ЕАД. Двете компании искат КЗК да извърши оценка на концентрацията и да се произнесе с решение, тъй като планираното сливане може да засегне пазара на пристанищни услуги у нас. "Леспорт" е пристанище за обществен транспорт с национално значение за обработка на генерални, насипни и ро-ро товари. Концесията за стопанисване и експлоатация на пристанищния терминал "Леспорт-Варна" в продължение на 35 години беше спечелена от дружеството "БМ порт", контролирано от "Химимпорт".