"Додж" от различен "Калибър"
В масовото съзнание при споменаването на марката "Додж" автоматично изскача образът на някой огромен пикап като "Рам" или спортен автомобил от рода на "Вайпър". От около година обаче на пазара се предлага и един модел с нетипична за "Додж" визия, размери двигатели и цени, адресиран основно към клиентите в Европа, но изненадал дори самия производител с огромното търсене в родната му Америка, където заявките превишават трикратно производствените възможности.
Що е то?
Става въпрос за "Калибър" - странен хибрид между компактен SUV, комби и хечбек, който където и да се появи бива забелязан. Агресивната и атрактивна визия на този "Додж" ви превръща в звезда на пътя, засенчвайки собствениците на много по-луксозни, скъпи, престижни, но и масови модели, убедих се по време на тридневния тест-драйв на модела. "Калибър" беше увековечен с много мобилни телефони и фотоапарати, караше хората да забравят за какво си говорят, докато го зяпат, и впечатли дори персонала на няколко бензиностанции, едно наистина впечатляващо постижение.
Каква е тайната?
Най-краткият отговор може би е различността. Наистина, по пътищата рядко може да се види автомобил с такова едновременно брутално, но и приятелско излъчване. От една страна, радиаторната решетка, арките на калниците и ръбестото купе вдъхват страхопочитание, но от друга, човешките размери придават на колата приятелско излъчване. Чувството е като да видиш дете, което се прави на страшно, навлякло рицарски доспехи например.
С дължината си от 4415 мм "Калибър" се намества между колите от С и D сегмента, като предлага достатъчно място за четирима възрастни пътници и достатъчно количество багаж. Автомобилът е качен на 17-цолови колела и обут с гуми 215/60, което заедно с клиренса от 18 см му придава излъчването на малък SUV. В интерес на истината компактният "Додж" не се бои от разбита настилка, върви уверено и по черен път, дори има защитна кора под двигателя, но е само с предно предаване, което е знак за внимание към всеки решил да кара извън гладкия асфалт.
Окачването, макар и солидно, също не е разчетено за офроуд приключения, но пък точно заради този факт "Калибър" вози изключително комфортно на пътя, като няма типичната за много от високопроходимите автомобили нестабилност при висока скорост и в завой.
Вътрешната красота
Изчистен и функционален, тези две думи са достатъчни, за да се опише интериорът около водача във вътрешността на "Додж Калибър". Контролните уреди са с класическа кръгла форма, лесно четими, с дигитални екранчета за показанията на борд компютъра и интересно разположени в километража предупредителни лампички. Осветлението на арматурното табло е в бледозелената гама, изключително приятно за окото и с възможност за прецизно регулиране.
Автомобилът разполага с една огромна централна жабка, втора по-малка над нея, дълбок подлакътник с поставка за мобилен телефон или МР3 плеър, голяма ниша под радиото и две ефектно осветени поставки за чаши между предните седалки.
Скоростният лост е поставен нетипично високо, но благодарение на прецизната регулация на волана и шофьорската седалка боравенето с него е удобно и приятно.
Изненадата
Както вече споменах, освен с компактните размери "Калибър" изненадва приятно и с гамата от предлагани двигатели. Изборът е между 1.8-литров бензинов двигател с мощност 148 к.с. и двулитрови бензин (158 к.с.) и дизел. И в трите случая от "Додж" залагат на сигурно, като бензиновите мотори са рожба на джойнт венчър между "Даймлер Крайслер", "Мицубиши" и "Хюндай" (обединени в Global Engine Manufacturing Alliance), а дизелът и предлаганата с него шестстепенна механична скоростна кутия са на "Фолксваген".
Тестваният "Калибър" беше точно с германския ТDI двигател и смело мога да кажа, че те са просто създадени един за друг. 140-те конски сили на мотора и въртящият момент от 310 Нм са напълно достатъчни, за да превърнат компактния "Додж" в динамичен и икономичен автомобил, който в рамките на теста даде отличния разход от 7.5 на сто в смесен цикъл на движение. С дизеловия мотор ускорението от 0 до 100 км/ч отнема само 9.3 секунди (постижение, по-добро от това на двата бензинови агрегата), а максималната скорост е 196 км/ч. Освен всичко друго при високи обороти дизелът генерира и изключително приятен за ухото звук, който наред с ускорението превръща изпреварването в любимо упражнение.
Екстрите
Вероятно ще се съгласите, че съвременните автомобили предлагат малко или много едни и същи екстри на водача и пасажерите, но има модели, които печелят, защото дават и нещо повече. Е, "Додж Калибър" има няколко силни коза. На първо място това са предлаганите като опция два говорителя на капака на багажника, който могат да се използват за озвучаване на парти сред природата. При отворен багажник те лесно се спускат, за да насочат звука точно към мястото за купона.
Като стана дума за озвучаването, заслужава и отбелязване фактът, че за "Калибър" майсторите на звука от "Бостън акустик" са разработили и специална аудиосистема с девет говорителя, събуфер и CD чейнджър за шест диска, която превръща колата в концертна зала. Изключително хитро хрумване е и лампата, осветяваща багажника, да може да се сваля и да се използва като фенерче. Наличието на електронен компас сред показанията на борд компютъра също е екстра, предлагана от малко автомобили.
Недоглежданията
За съжаление наред с предлаганите глезотии в повече от конкурентите са допуснати някои недоглеждания, който малко дразнят. Така например огледалата в сенниците и жабката не са осветени. Не особено удачно е и решението показанията на бордния компютър да се променят от бутон на арматурното табло. Странно е и положението на ръчната спирачка - доста вдясно, почти до седалката на пътника. Пътниците от втория ред също имаха оплаквания - липсваха джобове във вратите, закопчалките на коланите не са достатъчно скрити и при определени условия ръбят, а и обзорът напред от задните седалки е направо катастрофален. Между двамата пасажери би могло да се постави и подлакътник, което пък би дало възможност да се направи и тунел за превоз на по-дълги предмети, като ски например.
Конкурентите
Независимо от немалкото забележки към "Калибър" той си остава един отличен автомобил, при това започващ от изумителните 30 000 лв. с ДДС за доста богато оборудван базов модел (ABS, климатик, две въздушни възглавници, ел. пакет, централно заключване, аларма, регулиране на фаровете по височина и т.н.). Заради уникалността на този автомобил е трудно да се посочи кои са неговите конкуренти, но производителя визира всички представители в С-сегмента. Според мен обаче заради своята офроуд визия той би си съперничил по-скоро с версиите само с предно предаване на "Шевролет Каптива" (от 42 891 лв. с ДДС) и "Хюндай Тусон" (от 39 000 лв.). Както се вижда, в ценово отношение те са доста по-скъпи от "Калибър", който определено няма да се появи масово по улиците, но ще намери немалко купувачи.