Москва - скъпи хотели, малко стаи

Москва - скъпи хотели, малко стаи

Москва - скъпи хотели, малко стаи
Преди седмица в самото сърце на Москва с блясък отвори врати хотел от луксозната верига "Риц-Карлтън" (Ritz-Carlton). Най-евтината стая тук за летния сезон е 1036 долара. Въпреки че руската столица е залята от чуждестранни предприемачи, инвеститори и туристи, не са много онези, които могат да си позволят подобна цена, съобщава агенция "Блумбърг". "Тъй като не мога да похарча повече от 200 долара на нощ, за да си намеря хотел, съм принуден да пътувам до края на една от южните линии на метрото, след което още 15 минути с автобус", казва току-що пристигналият от Сеул Питър Бек, експерт от влиятелния анализаторски тръст "Международна кризисна група". "Когато един руснак видя адреса на хотела, ми препоръча да не излизам вечер сам", допълва той. Подобно е мнението и на други посетители на Москва, в която се усеща все по-остър
недостиг на достъпни и удобни хотели
В близко бъдеще обаче няма изгледи ситуацията да се промени към по-добро. Броят на чужденците, посетили или живеещи в руската столица днес е по-голям от всякога - миналата година той достигна рекордното ниво от 3.8 млн. Това е почти 13 пъти повече от онези 300 хил. от 1991 г. В същото време в центъра на града са били съборени четири хотела от съветски времена, с което броят хотелски стаи в най-многолюдния град на Европа стана с 5 хил. по-малко. Днес те са общо 70 хиляди, което е почти толкова, колкото е бил броят им по време на управлението на руския император Николай ІІ в края на ХІХ в., казва заместник-кметът на Москва Йосиф Орджоникидзе.
В опит да се преборят с проблема градските власти са започнали да разглеждат различни проекти, целящи да увеличат броя на свободни хотелски стаи до 180 хил. до 2010 г., когато Москва очаква да приеме прага от 5 млн. посетители. Сред плановете е изграждането в непосредствена близост до Кремъл на хотел от веригата "Фор сийзънс" (Four Seasons), който да разполага с 210 стаи и да е на обща стойност 700 млн. долара. Други предложения за хотели идват от не по-малко известни хотелски вериги като "Хотел Интерконтинентал груп" (InterContinental Group Plc), както и "Новотел" (Novotel) и "Софител" (Sofitel), които са част от хотелския гигант "Акор" (Accor SA). "Ще отваряме по нов хотел на всеки три дни", заяви Орджоникидзе, като посочи, че най-много хотели - цели 190 - ще бъдат построени през 2009 г. "Туристите не могат да отсядат в стаи на стойност 500 долара", допълни той.
Редица анализатори обаче са скептично настроени към подобни оптимистични планове. През 2003 г. градските власти обещаха да удвоят числото на хотелски стаи до 130 хил. до 2005 г. Вместо това хотелската експанзия едвам смогваше да поддържа паритет с вълната от съборени по една или друга причина сгради през периода. Самият "Риц-Карлтън" отвори врати с три месеца закъснение. "Ако сравните обещаното с постигнатото до момента, ще видите очевидно несъответствие", смята Стефан Мейрат, зам.-директор в консултантската компания "Колиърс интернешънъл" (Colliers International). "Истината обаче е, че се изисква прекалено много време, пари и усилия, за да се съберат всички необходими подписи", допълва той.
Някои международни хотелски вериги все пак успяват да се преборят с
неизбежната бюрокрация
свързана с осъществяването на подобни проекти в Русия. Наскоро бяха завършени три хотела от веригата "Холидей ин" (Holiday Inn), с което свободните хотелски стаи в града станаха с 1138 повече. На 20 минути пеша на север от Кремъл през август ще отвори врати хотелът "Ма мезон Покровка" (MaMaison Pokrovka Suite Hotel), който ще разполага с 84 апартамента. Най-евтиният от тях ще бъде 794 долара - основно заради доброто му разположение. "Наблизо няма други хотели, а търсенето е голямо", казва маркетинговият директор Юлия Лупанова. През есента пък се очаква да отвори врати и първият "Хилтън" хотел в Русия. "Хилтън Москва Ленинградская" ще има 275 стаи и ще се разполага в една от седемте т.нар. Сталински кули, построени още през 50-те години на миналия век.
Друг проблем е и изчезването на по-достъпните хотели от лицето на града. Хотелът "Росия" (Rossiya Hotel), някога смятан за най-големия в Европа, предлагаше стаи на цена от 60 долара за нощ. Хотелът обаче беше съборен преди две години, за да може на негово място да бъде построен гигантски комплекс, побиращ четири хотела с по 1 200 стаи и възлизащ на обща стойност от 1 млрд. долара.
Засега чуждестранните посетители на Москва са принудени да планират пътуванията си отрано, да ограничават максимално престоя в града и да отсядат в хотели, които се намират на значително разстояние от центъра. Ако обаче искат да виждат Кремъл от прозореца си, трябва да са готови да платят
баснословни цени
"Стаите струват от 700 до 800 долара на нощ, към което се прибавят и редица екстри - 35 долара на ден за безжичен интернет например или 40 до 50 долара, за да ви доставят сандвич в стаята", разкри адвокатът от Лос Анджелис Ейбрахам Уогнър след престоя си в хотел "Савой" в центъра на Москва.
Напълно обновения наскоро хотел разполага с 67 стаи, най-евтините от които са на цена 755 долара. Цената пада до 682 през летния сезон, който продължава от 29 юни до 19 август. Според управата доставката на сандвич в стаята струва само 22 долара. За сравнение, в хотел "Савой" в Лондон, който има други собственици, най-евтините стаи започват от 339 долара. Достъпът до безжичен интернет е безплатен във фоайето, а доставката на сандвич в стаята струва 37 долара.
Високите цени на хотелски стаи отразяват и общата икономическа ситуация в Русия. Директните чуждестранни инвестиции достигнаха 9.8 млрд. долара за първото тримесечие на годината, което е със 150% повече в сравнение с 2006 г., съгласно Държавното статистическо бюро. Икономиката на Русия днес се оценява на около 1 трилион долара, което нарежда държавата на десето място в света между Испания и Бразилия.
ДОТУК В ПОРЕДИЦАТА
Когато инвестиционният фонд "Блекстоун" съобщи, че купува "Хилтън" за близо 26 млрд. долара, бе надмината цялата сума от 70 млрд. долара от сделки в хотелиерския бизнес за 2006 г. Смяната на собствеността в най-голямата хотелиерска верига в света е събитие, достойно за повече внимание. Но тази седмица "Дневник" ще разкаже и нещо повече от този сектор - какъв е ефектът от тази новина, защо в Москва броят на местата в хотелите е като преди 100 години и докъде стигнаха в развитието си "дизайнерските" хотели. В първата част разказахме как се е стигнало до купуването на "Хилтън" и кой е човекът, ръководещ групата. После описахме силния интерес към недвижимата собственост на хотелиерските вериги и представихме най-важния мениджър в "Блекстоун".