Презастрояването намали средната заетост в хотелите по морето
Прекомерното изграждане на нови хотели по българското Черноморие не е в синхрон с посещенията на чуждите туристи и е причина за спад на средната заетост. В разгара на пиковия сезон хотели на втора и трета линия не могат да запълнят легловата си база, а някои дори са пълни едва наполовина, обясни председателят на Държавната агенция по туризъм Анелия Крушкова, а твърдението й подкрепиха представители на големите туроператори у нас.
По данни на туроператорите в момента средната заетост по морето в различните хотели е между 75 и 90 на сто, което е с 10 на сто по-малко от същия период на миналата година. Според тях "дупките" в хотелите за пръв път са толкова големи. Въпреки това инвеститорите продължават да строят нови хотели. Само по Черноморието в момента работят над 200 нови обекта, които чакат да бъдат категоризирани, обявиха от агенцията по туризъм. Друга част от новите хотели вече са получили звездите си.
В същото време официалната статистика и данните на туроператорите отчитат сериозен спад на основните пазари - британски и германски. "Химера е, ако си мислим, че легловата база по морето може да бъде запълнена на 100%", коментира в сряда председателят на агенцията.
Подобна средна запълняемост на хотелите е ниска за активния летен сезон, смята управителят на "Сън турс" и представител на големия британски туроператор "Майтравел" Венцислав Танчев. На пазара има прекалено голямо предлагане и това оказва влияние на цените, каза и Калин Сутев, който е представител на германския туроператор ИТС за България. Танчев обясни още, че някои хотели са имали по-висока средна заетост в края на юни в сравнение със сега. Обяснението за спада е ръстът в цените, който хотелиерите въведоха за активния сезон.
Според данните на Агенцията по туризъм от началото на годината до края на май общият брой на чуждите туристи в страната е намалял с близо 4 на сто в сравнение със същия период на миналата година. Посещенията от страните от ЕС бележат над 30 на сто ръст. Намаление има на пазарите в Македония и Сърбия, за които от началото на година действа визов режим. Руският пазар за този период бележи ръст около 15 на сто.
Очакванията на туроператорите са през тази година германските туристи да намалеят с 5-10 на сто в сравнение с миналата година. На британския туристически пазар спадът ще е между 15 и 20 на сто, а на ирландския - 20-30 на сто, посочи Венцислав Танчев. Това са чужденците, които идват организирано в България и броят им се различава от тези, които вече са си купили втори дом у нас и не използват услугите на туроператорите, уточни той. По мнението на Калин Сутев румънският пазар, който тази година въодушеви българското Черноморие, също има своите пикове и спадове и не може да се посочи постоянна тенденция на него.
През тази година увеличение на посещенията отбелязва скандинавският пазар, казват туроператорите. По мнение на Танчев обаче вече се появява първите сигнали на насищане - туроператорите не изпълняват резервираните си контингенти, посочи той. Увеличение се очаква от Полша, Франция и Холандия, но те не могат по никакъв начин на компенсират спада на основите записвания, коментират от бранша.
Слабата запълняемост кара някои хотелиери да свалят цените си, каза Крушкова. "Ако някой хотелиер свалите цените с 45% тази година, не може да очаква, че догодина ще може да ги качи със същия процент. Но хотелиерите трябва да са наясно с тази зависимост", коментира Крушкова. По информация на туроператорите пък хотелиерите се стараят да запълнят празните си легла с предлагането на last minute пакети, които са до 20% по-евтини от подписаните договори.