Клиентите търсят по-евтини конзоли и готини игри
Кое е по-важно - добрата конзола или добрата игра? На пръв поглед този въпрос е като този кое е първо - яйцето или кокошката. В света на геймърите обаче отговорът изглежда очевиден - винаги по-важна е готината игра, конзолата само може да я направи по-впечатляваща и бърза.
Новите заглавия на игри може да се окажат
по-важни от продажбите на хардуер
когато производителите на конзоли се опитват да увеличат продажбите си в отпускарския сезон. Това е мнението на Питър Мур, изпълнителен директор на поделението на "Майкрософт" за забавления. Пред агенция "Блумбърг" той допълва, че неговата компания, както и "Сони" и "Нитнендо", със сигурност ще продължават да заливат пазара с "Плейстейшън", Уий" и "Ексбокс" и затова решаваща роля ще има това, което ще се играе на конзолите. Мур, който отговаря и за развитието на "Ексбокс", казва още: "При безпроблемни доставки на трите конзоли ще става все по-интересно да видим какво ще се случи. Който има стока, ще спечели, а под "стока" аз имам предвид игри."
Засега Xbox 360 и PlayStation 3 изостават по продажби от Wii, която "Нинтендо" изкара на пазара през ноември. В продължение на няколко месеца "Сони" се бори с логистични проблеми около доставките на вече поръчаните плейстейшъни и започна да губи част от закоравелите геймъри. Смята се, че те са се пренасочили към конзолата на "Майкрософт". "Очевидно е, че ние спечелихме от всичко това", признава и Питър Мур.
"Решихме проблема си и наваксахме с PlayStation 3 точно преди сезона на отпуските", твърди Джак Трентън, главен изпълнителен директор на американското поделение за игри на базираната в Токио "Сони". Японците дори свалиха цените. От 9 юли насам в САЩ PS3 се продава не за 600, а за 500 долара. През август ще се появи на пазара нова версия с 80-гигабайтов хард диск. Засега PS3 остава едва с 20 долара по-скъпа от най-скъпия Xbox със 120-гигабайтов диск.
Промяната беше неизбежна, защото "Сони" си докараха освирквания от геймърите, когато посочиха цената от 600 долара миналата година, независимо че зад нея се крие много бърз процесор, 60-гигабайтов диск и блурей ди ви ди плеър за висока резолюция. "Сони" извършиха
най-бързата корекция на цена в историята
и дадоха като обяснение, че са заложили прекалено много на детайли, които се е оказало, че не впечатляват публиката достатъчно. "Логично е да бяха изчакали началото на Е3, за да обявим новината, но разбрахме ,че това няма кой знае какъв смисъл, и го направихме седмица по-рано. Причината е, че смятаме, че не бива да отвличаме вниманието с поевтиняването и да бъдем забелязани в Санта Моника, там, където се говори за игри, а не за конзоли и цени", казва Джак Трентън.
"Сони" беше номер едно при предишното поколение конзоли, но този път започна да изостава за сметка на "Майкрософт". Но и конкурентът има проблем - до края на юни компанията на Бил Гейтс е продала по света 11.6 милиона конзоли, което е изоставане от плановете за 12 милиона бройки.
"Нинтендо" също увеличи производството на Wii, заяви Реги Филс-Ейм, ръководител на американското представителство на корпорацията от Киото. "Нинтендо" се опитва да избегне проблеми с навременността на доставките, основно предназначени за пазара на Северна Америка и Япония. Въпреки това има притеснения, че към края на годината този пазарен хит ще е в недостиг по някои части на света.
На изложението за електронни и видеоигри в Санта Моника, щата Калифорния, известно като Е3, "Майкрософт" изреди над 50 заглавия, което планира да започне да продава в следващите месеци. Сред тях е и Halo 3 - нова версия на екшъна, в който биологично моделиран войник се изправя срещу извънземна цивилизация, опитваща се да унищожи човечеството. Официалната премиера на играта ще е на 25 септември. От предишните й версии бяха продадени над 14.8 милиона бройки.
Halo 3' е част от стратегията на "Майкрософт" да задържи най-запалените геймъри - предимно момчета и мъже на възраст между 16 и 34 години, които са фенове на Xbox. Смята се, че в рамките на времето, за което се използва една конзола, клиентите харчат между 1200 и 1400 долара за нея и периферията като игри и аксесоари, обяснява Питър Мур.
За да привлече групата, която обикновено отделя по-малко средства, компанията от щата Вашингтон предлага заглавието Rock Band'. Играта позволява включване на участници онлайн и съвместно свирене и пеене на рок, използвайки контролери във формата на китари и ударни инструменти. Разработчик са две от най-големите имена в бизнеса. Става дума за ЕА (Electronic Arts Inc.) и "Хармоникс студио (Harmonix studio) на гиганта "Вайъком, който притежава и музикалния канал Ем Ти Ви.
Агенция Ройтерс също потвърждава ,че дългогодишната битка между "Сони" и "Майкрософт" е преминала от полето на конзолите в това на игрите за тях.
"Може би за пръв път имаме сезон, в който ще е толкова важно зареждането с поредица нови заглавия", казва Питър Мур. Той допълва, че създателите на игри усилено работят за нови и нови продукти, за да може да се превърне конзолата за тях в нещо, което клиентът трябва задължително да притежава. Разбира се, всичко това е много скъпо начинание. Разработването на нова игра за конзолите от сегашното поколение струва до 20 милиона долара. Специалистите обаче обясняват, че
големият пробив ще дойде с поевтиняването на конзолите
а не от свалянето на цените на игрите. Те сочат магическия праг от 200 долара. Когато машините паднат до и под него, продажбите би трябвало експлозивно да навлязат и на масовия пазар, т.е. сред не толкова запалените геймъри. "Моментът, в който конзолите ще станат интересни, е когато цената им падне до 199 долара или още по-ниско. Масовият клиент просто няма да се заинтересува преди това", обяснява Майкъл Пачтър, анализатор за "Уедбуш Морган".
Питър Мур каза преди време за Ройтерс, че сегашните конзоли имат най-дългия за всички времена жизнен цикъл, а поевтиняванията докарват нови и нови клиенти. Той дори си позволява да подметне конкретна цифра - 149 долара, която ще се постигне някъде в бъдещето. С нея към гейминг пазара би трябвало да се стекат милиони нови потребители, допълва той.
ДОТУК В ПОРЕДИЦАТА
Най-голямото в света изложение за компютърни игри в Санта Моника, щата Калифорния, стана скучно. По-точно е да се каже, че се изпари забавният елемент и фокусът се измести към правенето на бизнес. Геймърите също усещат, че нещо не е наред, след като водещи автори признават, че изпитват досада пред екрана.
Тази седмица "Дневник" разказва за тенденциите в този бизнес за милиарди и накъде ще поеме компютърното забавление след смъртта на PC-то и възхода на мобилните устройства и конзолите. В първата част накратко описахме мненията на посетители на Е3 и кои заглавия са направили впечатление. После представихме недоволството на големите шефове от липсата на иновации и прекаляването със серийните игри. Вчерашната ни история бе за опита да се разчупи клишето за типичния геймър.