Либия – новият африкански фаворит на Франция
С огромния си газов и петролен потенциал Либия може да се превърне в ключов търговски партньор на Франция. Това прогнозират анализатори в деня, когато френско участие помогна за освобождаването на българските медици и 24 часа преди посещението в сряда на президента Никола Саркози в Триполи.
По време на пресконференцията си от вторник Саркози не прикри амбициите си. "Очевидно, надявам се да подпишем споразумения за сътрудничество с Либия. Не виждам защо Франция да е единствената държава, която не подписва подобен род договорености."
В момента страната е шестият по големина вносител в 6-милионната Либия. Но Париж остава в групата на умерените търговски партньори – либийците поемат нищожните 0.1% от френския износ и дават 0.45% от вноса във Франция.
През 2006г. либийските стоки - изключително петролни продукти - внесени в страната, възлизат на 1.9 млрд. евро, което е увеличение от 19.4% на годишна база. Френският износ обаче се е увеличил с 43% до 443 милиона евро.
Вносът от ЕС е 25.76 млрд. евро, а износът към съюза – близо четири пъти по-малко (3.66 млрд. евро)
Отношенията между Либия и Запада се подобриха драматично след като през 2003г. страната се отхвърли тероризма и се отказа от програмата си за оръжия за масово унищожение. В същата година Триполи пое отговорността за атентата срещу самолета на "ПанАм" над шотландския град Локърби през 1988г, в който загинаха 270 души, и договори изплащане на обезщетения за близките на жертвите. През 2004г. бе направена още една крачка на сближаване – в Париж бе подписано споразумение за обезщетение заради взривяването на френски самолет над Сахара през 1989г.
През 2003г. Муамар Кадафи обърна и страницата на експериментирането със социализъм и започна програма за приватизация на 375 държавни компании, предимно в стратегическия енергиен сектор.
"В контекста на растящата зависимост на Eвропа от Русия, доставки от Алжир и Либия придобиват особена важност", коментира финансист, специализиран по въпросите на Северна Африка.
Либия е третият по големина африкански производител на петрол, но въпреки това буквално седи върху неразработени газови и минни ресурси, привлекли вниманието на западни компании.
Известен брой големи петролни корпорации, които си тръгнаха заради ембаргото, сега се завръщат. Сред тях се откроява "Бритиш петролеум", която през май сключи сделка с Триполи на стойност 900 милиона долара за търсене на природен газ.
В началото на юли властите дадоха началото на търгове за проучване за газ на 41 терена и френският гигант "Тотал", който никога не е напускал страната, възнамерява да кандидатства.
Франция има амбиции и в ядрения сектор. През март миналата година бе подписан договор за мирни ядрени изследвания, откриващ пътя за участие на френски компании.
Френската "Арева" - една от най-големите строители на АЕЦ , съобщи, че е била поканена с идея да вдигне няколко реактора. От компанията обаче уточняват, че преговорите, започнали през 2006г., са на съвсем начален етап
Индустриалната група за тежко машиностроене "Алстом" – производител на високоскоростни влакове, но и на турбини за електроцентрали – подчертава, че всяко затопляне на отношенията между Франция и Либия вероятно ще бъде положителен сигнал за търговското й развитгие.
В банковата сфера френската група Би Ен Пи "Париба" (BNP Paribas) спечели търг за приватизация на "Сахара банк" срещу 145 млн. евро. Това е първата приватизация на банка в Либия.
Аерокосмическият концерн "Дасо Авиасион" (Dassault Aviation) пък има договори за модернизирането на 12 либийски бойни самолета "Мираж"
Либийците проявяват интерес и към изтребителя "Рафал", който все още не е продаван на никого извън Франция
Въпреки това множество конкретни делови разговори са замразени. А на приватизация и инвестиции разчитат и други сектори на либийската икономика – земеделието, химическата индустрия, металургията и телекомуникациите.