Комуникаторите "излизат" от нишата на бизнеса

В разгара на лятото компаниите - производители на устройства за мобилна комуникация, като че ли се надпреварват да предлагат нови атрактивни модели. Едновременно със засиленото предлагане става все по-трудно да бъдат открити разлики между устройствата, доскоро наричани с различни имена като Smart или умни телефони, PDA или персонални цифрови помощници (Personal Digital Assistant), Pocket PC или джобни компютри.
Всъщност преди половин година около коледните празници агенция "Гартнър" публикува свое изследване, в което предвиждаше раздвижване на пазара на т.нар. умни телефони до рекордните 81 млн. продадени устройства. Като цяло фирмите, които предлагат тези устройства на пазара, имат необходимост предвижданията на "Гартнър" да се случат.
Известно е, че през последните години смарт телефоните се числяха към предназначените изцяло за бизнес елита продукти. Продукти, които със сравнително грубия си дизайн и големи размери не успяваха да се конкурират визуално с модерните малки мобилни апарати. Като се прибавят и високите цени, които със сигурност надхвърляха 1000 лв., става ясно защо очакваното раздвижване на този пазар не се случваше.
Днес обаче за радост и на потребителите, и на производителите, а и на мобилните оператори ситуацията изглежда променена както от гледна точка на дизайна, така и по важния въпрос с цените. Още в началото на годината основните играчи на този пазар анонсираха новите си предложения. Вечните конкуренти Nokia, Samsung, Palm и Motorola почти едновременно представиха последните си творения в сегмента на джобните компютри.
Пазарът през годината се раздвижи от дългоочакваната премиера на iPhone на Apple, от предложенията на RIM (Research In Motion) - BlackBerry 8820, както и на мощните азиатски фирми, които излизат от сянката на производители зад кадър и все по-смело предлагат нови продукти от името на собствената си компания.
И така потребителят е изкушен от новите модели и изправен пред нелеката задача да се ориентира в морето от екстри, възможности, дизайн и ценови предложения. Голямото предлагане като цяло работи за потребителя (по-качествени предложения на по-ниски цени), но води и до по-голямо объркване на потребителите и реална възможност от закупуване на устройство, което не е необходимо на потребителя.
В цитираното вече изследване на "Гартнър" много ясно е казано, че голям брой собственици на смарт телефони никога не използват повече от една десета от възможностите на устройството. Защото, колкото и да се доближават моделите като функционалност и възможности, основната разлика между обикновените мобилни телефони, макар и натоварени с екстри, и умните телефони, е в операционната система (основно Windows Mobile и Symbian), с която са снабдени.
Струва си да се спрем на предложенията на тайванската компания HTC. Доскоро за крайните потребители това име не означаваше нищо. За експертите и изкушените обаче зад търговските марки на HP, Fujitsu Siemens и Palm стои производството от HTC. В средата на юни компанията пусна модел, който като дизайн конкурира LG Pradа, а като функционалност и възможности за комуникация дава всичко и на най-претенциозния потребител.
HTC Touch, достъпен и на нашия пазар, е смартфон с напълно изчистен модерен дизайн - доказателство, че производителите са оценили водещата роля на визията. В допълнение дизайнерите са си свършили работата не само с устройството, но и с аксесоарите, които вървят с комплекта (слушалки, калъф), както и с кутията, в която се продава. Апаратът се предлага в два варианта - мек, елегантен черен цвят (elegant soft black) и очарователен уасаби зелен цвят (alluring wasabi green). От гледна точка на дизайна трябва да добавим и размерите на апарата. Ако е трудно човек да се ориентира от размери 99.9 x 58 x 13.9 мм., сравнението е повече от ясно - Touch е само 2 мм по-широк от фешън телефона Pradа. За капак устройството тежи само 112 грама.
Какво се крие като същност зад този привлекателен външен вид. Самото име на модела загатва и за една от основните екстри - технологията TouchFLO, която дава възможност за работа без стилус - само с докосване с пръсти по екрана. Естествено, апаратът има и стилус и (нали е умен), сам разпознава в какъв режим работи. Иновативният сензорен екран е с диагонал 2.8", а резолюцията му е 240 x 320 пиксела.
Моделът поддържа последната версия на операционната система на Windows Mobile - 6 Professional и позволява работа с текстови документи (Word, Excel, PDF, PowerPoint). Трибандовият апарат поддържа GPRS, EDGE, Wi-Fi и Bluetooth. Вътрешната памет на устройството е 128 MB, но в пакета е включена 1GB microSD карта.
Съвсем наскоро Palm представи нестандартен продукт, който се очаква на пазара през втората половина на август. От компанията позиционират своя Foleo като разширение за мобилни комуникатори. Foleo може да "говори" с PDA и смарт телефони посредством безжичен интерфейс и под операционната система Linux. Така потребителят може да проверява електронната си поща от разстояние и да работи с различни документи. Дисплеят на устройството е 10 инча, достатъчно голям за такъв тип устройство, а клавиатурата е QWERTY, така че потребителят да може сравнително удобно да сърфира в интернет.
Сред очакваните на пазара модели са и още два персонални помощника на компанията Mio. Според наблюдателите дизайнът на устройствата е привлекателен и донякъде напомня външния вид на хитовия iPhone на Apple. И двата модела - P360 и P560, ще поддържат GPS навигация. И тук, подобно на представения модел Touch, сензорният LCD дисплей е проектиран да реагира на допир. Засега е известно, че от компанията са избрали PDA устройствата да работят на базата на операционната система Windows Mobile 6. От гледна точка на комуникационни възможности умните телефони на Mio ще поддържат Wi-Fi и Bluetooth 2.0.
За да "объркаме" още повече потенциалните потребители и без претенции за изчерпателност, трябва да споменем още няколко нови предложения, които буквално от дни са на пазара. Първият модел на RIM, който поддържа Wi-Fi - BlackBerry 8820, през следващите седмици ще се появи в мрежата на американския оператор AT&T и на избрани оператори в целия свят. На пазара са достъпни чисто новите модели на Motorola и закупената от нея Symbol Technologies - MC35, както и забележителният с мултимедийните си характеристики Razr2.
Както се казва, изборът е ваш...