"Тайни клиенти" провериха чиновниците

"Тайни клиенти" провериха чиновниците

Чиновник от общината в Поморие се е държал грубо с посетител, без да знае, че срещу него стои "таен клиент", изпратен за проверка от Министерството на държавната администрация. Група от 85 студенти, "замаскирани" като потребители на услуги, в продължение на месец са проверявали общините, областните управи и централната власт.
По примера на частния бизнес, който по този метод следи поведението на служителите си и спазването на фирмените стандарти, ведомството на Николай Василев установи, че най-нелюбезни са служителите в Националния статистически институт, Националната агенция по оценяване и акредитация и Комисията за защита на конкуренцията. Най-учтиви се оказаха в Агенцията за държавни вземания и Агенцията за кадастъра.
В една трета от службите времето за чакане за услуга е повече от 20 минути, а в 40% не са създадени и удобства за стоящите на опашка бременни жени и възрастни хора. На половината от гишетата пък изобщо не се оповестява срок за изпълнението на услугата. Масов случай е формулярите да са съставени неясно и с неразбираеми за обикновените граждани абревиатури.
При опит за запитване по телефона близо половината от проверените чиновници не са бързали да вдигнат слушалката, а осем от всеки десет не са се представили с името и длъжността си, сочи изследването. В 17% от администрациите работното време не е посочено или не се спазва, като най-стриктни се оказаха общините. В една пета от службите по работните места цари безредие. В половината от офисите няма информационни табели на български и английски език, самите служители не са снабдени с баджове, в масовия случай входовете на сградите не са пригодени за хора с увреждания.
Тайните пратеници на министерството са установили още, че не всички чиновници бързат да прекратят личните си разговори при появата на клиент, всеки десети се облича неподходящо, а 9% дори си позволяват да запалят цигара въпреки забраната за пушене. Най-много се пуши в централната администрация. В едва 30% от приемните има поставени кутии за мнение и препоръки.
Изследването обхваща 52 населени места и 406 служби. Данните сочат, че девет от десет чиновници отговарят на запитванията на посетителите си и го правят на разбираем език, а в 86% служителите са били любезни и учтиви. Най-усмихнати се оказаха Виолета Никова от общината Благоевград и Трифон Кумчев от местната администрация на Асеновград.
Проектът "Таен клиент" е осъществен от 5 май до 6 юни.