Михаил Чоролеев, изпълнителен директор на компанията за захарни изделия "Победа": Бургас е един от трите двигателя на българската икономика

Как се развива компанията ви в момента?
- Още от миналата година компанията започна да се подготвя да отговори на европейските изисквания за бранша и да посрещне засилената конкуренция. А конкуренция наистина има - през последните месеци на пазара на захарни изделия у нас се появиха много нови вносни стоки. Сега се подготвяме за новите предизвикателства - да разширим присъствието си извън страната и извън традиционните пазари, на които работим. Има интерес към нашата продукция от някои страни - Румъния, Централна Европа, бивша Югославия.
Как оценявате икономическото развитие на Бургас?
- Оценката трябва да се направи през призмата на общата икономическа обстановка. Повече от осем години страната постига растеж и финансова стабилност. Три водещи района осъществяват този растеж - София, Варна и Бургас. Развитието на Бургас започна с бум в туризма през 2000 г., премина през строителството на комплекси и стигна до ръст на пазара на недвижими имоти. Индустрията също не е за подценяване. Тук са съсредоточени структуроопределящи предприятия за страната - "Лукойл Нефтохим", кабелният завод "Елкабел", някои предприятия в тежката индустрия. В града действително се забелязва подем. Това е един от най-динамичните райони в страната.
Къде виждате проблемите на града?
- Един от тях е автомобилният трафик, който се засилва все повече. През зимата това не се забелязва толкова, но лятото проблемът наистина е сериозен. Образуват се задръствания, липсват места за паркиране и автомобилите спират по тротоарите. Това са типичните проблеми за развиващ се град, препоръчително е да се вземат мерки още отрано. Има специализирани системи и методи за контрол на трафика, светофарите може да се регулират. Когато се дават разрешителните за строеж на нови сгради, трябва да се помисли дали има достатъчно места за паркиране. В града има хотели, пред които колите не могат да спират.
Друг проблем, който е свързан с растежа на града, е липсата на работна ръка. Особено в летния сезон положението е сериозно. Рано или късно повечето индустриални предприятия ще се изправят пред този проблем. Затова ние обмисляме модернизацията на производството, която да ни освободи от силната зависимост от работна ръка.
Какви други препоръки имате към местната администрация?
- С тях нямаме директни бизнес отношения - не участваме в обществените поръчки, нито пък правим ремонти на общинската собственост. Компанията ни има обществена ангажираност - провежда някои инициативи за подпомагане на детските заведения, правим и мероприятия за деца. При организацията на тези мероприятия ни се е налагало да се обръщаме към местната администрация и сме срещали разбиране от тяхна страна.
Как гледате на проекта "Бургас - Александруполис"?
- По него няма никаква информация. Нас конкретно проектът няма да ни засегне по никакъв начин. Ако има разлив в залива, проблемите ще засегнат други отрасли, а не конкретно хранително-вкусовата промишленост. В по-глобален план обаче този проект не е изолиран. Изграждането на терминала би имало отрицателни последици върху цените на недвижимите имоти, туризма и свързаните с туризма дейности. За себе си нямам ясен отговор на въпроса кое е по-добре - дали терминалът да е в България или на друго място. Ако тръбата минава през Румъния, тогава един разлив пак би ни навредил.