Ковачки, ТИМ и "Мултигруп" в надпреварата за БМФ

На живо
Заседанието на Народното събрание

Ковачки, ТИМ и "Мултигруп" в надпреварата за БМФ

Приватизацията на 70% от Параходство "Български морски флот" предизвика огромен инвеститорски интерес поне в началния си етап. Освен чуждестранни компании за морска логистика сред кандидатите за двустепенния конкурс (виж карето), обявени вчера от Агенцията за приватизация, са варненската икономическа група ТИМ, Христо Ковачки, бившата "Мултигруп". От офиса на Ковачки не пожела да конкретизират с коя компания участват, но потвърдиха, че са заявили интерес към продажбата.
Според експерти все още е рано да се каже кои от кандидатите ще подадат индикативни оферти на 18 октомври, тъй като част от компаниите сега купуват конкурсна документация от любопитство. Тя съдържа само информация за процедурата, но без нея не може да се закупи информационният меморандум, който представя финансовото и правното състояние на морския флот.
Участниците, които искат да продължат в процедурата, трябва да подадат в АП документи до 10 септември, че отговарят на предварителните квалификационни условия. Те са заложени в стратегията за раздържавяване на БМФ, одобрена от парламента. Изискванията към кандидатите са да имат наети кораби за насипни и/или генерални товари по договори тайм-чартър с общ DWT (бруторегистъртон) не по-малък от 1.3 млн. тона за всяка от последните три години, както и писмо за ангажимент за финансиране от банка с кредитен рейтинг най-малко А3 по скалата на Moodys, отпуснала кредити за кораби за не по-малко от 3 млрд. евро. Ако кандидатът е консорциум, той трябва да представлява обединение между стратегически инвеститор и други лица, като стратегическият инвеститор притежава поне 70% от консорциума. Според стратегията този тип инвеститор е обединение между чартьор и корабен мениджър, като контролът се упражнява от чартьора. Те трябва да имат наети кораби за насипни или генерални товари по договори за тайм-чартър с общ DWT не по-малък от 1.3 млн. тона за всяка от последните 3 години, а корабният мениджър да има сключени договори за оперативно управление на кораби и документи по международния кодекс за експлоатацията им.
Кой кой е сред кандидатите
Essar Shipping&Logistics Limited - Индия - от 20 години се занимава с пренос на стоки и суров петрол. Нарежда се сред водещите компании за морска логистика, като обслужва най-вече енергийната индустрия. Компанията разполага с флот от 30 морски съда на обща стойност 415 млн. долара.
Athenian Sea Carriers Ltd. - Гърция - компания за морска логистика. Дружеството започва дейността си като "Кириаку шипинг" още през 1852 г., а през 1979 г. навлиза в бизнеса с пренос на нефт.
Chartworld Shipping Corporation - Гърция - компанията е специализирана в управлението на морски съдове на трети лица. В момента дружеството управлява около 25 товарни морски съда за химически вещества, петрол и хладилни и общи товари.
Sider Navi S.p.A. - Италия - наскоро компанията стана партньор на "Италчементи", след като дружеството за строителни материали реши да разшири дейността си и в транспортния бизнес. Sider Navi е известно име сред превозвачите на по-малки товари между 15 хил. и 35 хил. тона. Компанията е базирана в Генуа и разполага с четири собствени и четири наети съда. За миналата година има печалба от 22 млн. евро.
Cechofracht a.s. - Чехия - една от водещите чешки компании за логистични услуги по суша, море и въздух. Основана е през 1953 г., а от 1959 г. навлиза и в морския транспорт. През 1963 г. тя стана единствената компания от социалистическа страна, която печели членство в Международната федерация на транспортните дружества (FIATA).
CMA-CGM S.A. - Франция - третата по големина международна компания за транспорт на товари в контейнери. Компанията има и луксозни туристически кораби. Основана е през 1867 г., в момента има 49 съда и наема 727 служители по цял свят. Наскоро компанията въведе нови контейнери за транспорт на автомобили. Документацията за нея беше купена от варненската "Интермодал" ООД.
Palmali Shipping S.A- Charlstown, Island of Nevis, West Indies - основана е през 1998 г., като започва с предлагането на агентски услуги за кораби, прекосяващи Босфора, или съдове, посещаващи турски води. Компанията си поставя да задача да заеме добро място сред морските превозвачи в Черно и Каспийско море. В момента дружеството успява да разшири бизнеса си в Балтийско море, вътрешните руски пристанища и Средиземно море.
Gearbulk Holding Limited - Bermuda - международна компания за морски транспорт за различни индустриални отрасли. Компанията има една от най-големите флотилии от кораби, екипирани с кранове специално за пренос на дървесина.
Muller Maritime Holding BV - Холандия, TVA SHIPPING GmbH - Германия, CrudeOil&Derivatives Trading S.A - Швейцария, и Allerio Commercial Limited - Лондон, също са проявили интерес към продажбата на БМФ.
"Би Ти девелопмент сървисиз" ЕАД - София - в ръководството на дружеството влизат хората, които наследиха бизнеса на покойния Илия Павлов - Недялка Сандалска, Бояна Попова, Браян Дженкинс. Собственик на дружеството е "Балкантурист лимитид" - Лихтенщайн.
"Химимпорт" АД - София - сегашните собственици на речния флот също са купили документация за БМФ. Дружеството е от структурата на варненската икономическа група ТИМ.
ЗМЛФ 1 ЕООД - София - компанията е собственост на Валентина Бешевишка и е регистрирана в началото на тази година.
"Тримпекс юнион" ООД - Варна - компанията е собственост на Йоана Щърбакова и Стоян Щърбаков. Те са собственици на още няколко фирми с различен предмет на дейност.
"Нейви консулт" ООД - София и "Глобал меритайм навигейшън" ЕООД - София - за тези кандидати няма информация в електронните регистри.
"Форем консултинг България" ООД, собственост на Марио ал Джебури и Билян Балев, адвокатско дружество "Георгиев, Тодоров и ко", адвокат Явор Илиев, "Булброкърс" и банка "Пиреос България" - тези кандидати най-вероятно са купили документация за свои клиенти.