Стефан Хаджиниколов: Автосалонът във Варна бележи поредния рекорд

Стефан Хаджиниколов е един от основателите на Съюза на вносителите на автомобили в България (СВАБ) и негов председател от 1998 до 2006 г. През май миналата година след организационните промени в съюза беше избран за изпълнителен директор на СВАБ.
Каква е оценката ви за софийския автосалон? Успешна ли се оказа идеята за редуване на години, в които ще се показват товарни автомобили, и такива, в които акцентът ще е върху леките коли?
- Първо бих искал да отбележа, че изложението в София надмина всичко, което беше правено досега. За пръв път той се проведе на толкова голяма закрита площ, тъй като беше завършена четвъртата зала в "Интер експо център". Посетителите видяха много голям брой новости, имаше три европейски предпремиери, 36 премиери, състезателни автомобили, концепции, включително и две премиери на марки - "Лексус" и "Ролс-Ройс".
Всяка нечетна година автомобилният салон в София е част от календара на Световната организация на автомобилните производители (OICA), което му дава статут, еднакъв с този на изложенията в Женева, Франкфурт, Париж, Детройт и Токио. Това от своя страна е и голям ангажимент, но и възможност фирмите производители да подпомогнат своите дистрибутори в изграждането на по-атрактивни щандове. Тази атрактивност достигна своя връх точно тази година.
Разделението на салоните на такива за товарни автомобили и леки коли се наложи заради липсата на достатъчно място, за да се представят новостите по подходящия начин. С влизането на България в ЕС изискванията на вносителите към техните партньори в страната стават все по-високи, особено към салона с международен статут. Така че не можеше повече на каквато и да е площ, по какъвто и да било начин да бъде представена една марка. Разделението на салоните показа успех още на първото изложение, това за товарни автомобили през 2006 г.
От "грандиозността" на софийския автосалон няма ли да пострада варненският. Миналата година той беше голяма сензация точно заради насочеността към товарните автомобили на столичния. Какво по-интересно ще предложи изложението в морската столица тази година?
- Не бих казал, тъй като варненският автосалон се наложи. Изложенията извън София са дилърски и са с една регионална насоченост. Там пропорцията между възможността да се покажат новостите и пазарния ефект от продажбите е доста по-различна. Миналата година се очакваше варненското изложение да има огромен успех поради спецификата на софийския автосалон, но се оказа, че той, макар и успешен, не показа особени пикове.
Тоест автосалонът отново изпълни своята функция на едно много добро регионално изложение. Тази година обявените експонати до 20 август са над 124 автомобила и десетина мотоциклета. Броят на моделите при леките коли вероятно ще нарасне до 150 броя. Площта на варненския автосалон е по-голяма, независимо че имаше софийско изложение за леки коли. Това, което се експериментира за първи път в София - на външни площи да се изложат и яхти, ще го има и във Варна, защото интересът е голям. Казано накратко, тази година за осми пореден път автосалонът във Варна отново ще е най-големият, правен досега.
За разлика от миналата година обаче няма да има толкова много премиери за България?
- Така е. Българските премиери бяха показани в София. Но все пак ще има две новости - "Нисан Тийда" и "Ягуар XJ". Ще може да се види и една особено интересна предпремиера - "Пежо 4007". Има премиера за марка, като във Варна за първи път ще участва "Брабус". И разбира се, посетителите ще видят всички нови модели, модификации и фейслифти, показани и в София, т.е. огромен брой експонати.
Каква е съдбата на автомобилното изложение в Бургас?
- За съжаление тази година в Бургас няма да има автосалон. Бургас има един основен проблем - градът няма подходящо съоръжение за провеждане на такова изложение. Една от възможностите е, при разбиране от страна на кмета салонът да е разположен по част от асфалтовите алеи в Морската градина. Но не успяхме да постигнем споразумение.
Миналата година експериментално направихме автосалон в района на свободния университет. То беше успешно, но нямаше достатъчно площи за всички марки автомобили. Получихме уверението на кмета, че ще ни окаже съдействие за тази година, но той дори не пожела да се срещнем въпреки многобройните ни опити за такава среща. Така че това стана едно от неизпълнението обещания на кмета.
Иначе автомобилният бизнес в Бургас се разви достатъчно, за да има нужда от такова изложение, което обслужва не само жителите на града, но и една голяма част от Южното Черноморие. Така или иначе за бургазлии остава да посетят варненския автосалон.
Планира ли СВАБ и други регионални автосалони?
- На този етап не. Едно автомобилно изложение коства не само много средства, но и огромни усилия на автомобилните дистрибутори. Програмата на автосалоните и без това е много наситена, тъй като софийското има фиксиран период на провеждане в началото на юни заради неговото място в календара на OICA. След това вече не остава много място, така че основните точки поне за няколко години ще останат Варна, Бургас (като потенциал) и Пловдив в рамките на есенния панаир.
Ако насочим поглед към пазара, като цяло прави впечатление, че най-мрачните прогнози за неговия срив след влизането на страната в ЕС не се оправдаха. С какво си обяснявате този факт?
- Това се дължи на ролята на автомобила в живота на българина. Многократно сме споделяли, че автомобилът е средство за производство. Затова за ръководството на СВАБ и всички от бранша беше необяснимо неразбирането на финансовия министър към нашето предложение данъчен кредит да ползват всички превозни средства, закупени от фирми, регистрирани по закона за ДДС. Като цяло според мен срив не може да се очаква, защото новият автомобил е абсолютно необходим за ефективния бизнес дори и за най-малките фирми.
Управляващите вече демонстрираха желание за данъчни реформи с въвеждането на плоския данък. Имате ли надежди, че ще се вслушат и във вашето искане за разширяването на обхвата на данъчния кредит за фирмените автомобили?
- Ние ще продължаваме да настояваме за тези промени, но не знам към кого да отправим нашите искания, след като неразбирането беше толкова драстично. Никой не ни даде логично обяснение защо се отхвърли нашето искане. Имахме срещи и с финансовия министър и с неговия заместник Кадиев, но те с дълбоко мълчание подминаха предложението ни.
Това си е тяхно право. Вероятно управляващите както винаги са заети с много по-важни неща, това не им е на дневен ред, но животът си върви. Ръстът в продажбите на нови автомобили продължава да бъде над 25%, като очакваме до края на годината да бъдат купени около 55 000 нови превозни средства.
Засега цените на новите автомобили в България остават едни от най-ниските в страните от ЕС, но все повече прогнози сочат, че това ще се промени и те ще достигнат по-близко до средните нива. Бихте ли посъветвали хората сега да купят кола, за да си спестят по-високи бъдещи разходи?
- Новата кола е предпочитана заради своята ефективност, поради липсата на дълъг престой в сервиза и безаварийността. Цените сигурно ще се повишат, но едва ли ще уеднаквят, защото дори в старите страни от ЕС те не са напълни еднакви. Хората купуват кола, когато му дойде времето, защото българинът е вече практично насочен. Мисля, че на едно от последните места е влиянието на някакви ценови разлики с други европейски страни. Въпреки че цените у нас сега са едни от най-ниските, няма масови покупки на нови автомобили тук, който да потеглят към страни, в който ценовите нива са по-високи.
Вносът на автомобили втора ръка е по-голям от всякога и по всичко личи, че ще се увеличава все повече. Как гледат членовете на СВАБ на тази тенденция?
- Наистина от началото на годината се забелязва тенденция към увеличаване на диспропорцията употребявани/нови автомобили. Според данните за полугодието новорегистрираните употребявани коли са приблизително 148 800, срещу 25 000 нови. Тоест над 85% от новорегистрираните автомобили са употребявани, като огромната част от тях - 93%, са внос от физически лица.
Обяснението е просто - след падането на второто ДДС, което се плащаше при вноса у нас, много българи предпочетоха сами да отидат и да си изберат кола. Това е един очакван и съвсем нормален опит за заобикаляне на каквито и да било плащания. Този факт показа недалновидността на институцията, определяща данъчното облагане. Ако бяха послушали нашата препоръка - данъчният кредит да важи за всички автомобили, нямаше да се стигне до такава диспропорция.
Какви са очакванията ви за пазара на употребявани автомобили
- За съжаление внесените употребявани автомобили ще са поне 310 000, което е един изключителен тъжен рекорд. Повечето от тези коли остават в големите градове и София, в които уличната мрежа не е способна да поеме този трафик, задръстванията са огромни. Естествено средната възраст на парка не намалява, което води до недопустимо високо замърсяване на въздуха в големите градове.
Според мен няма никаква връзка между отделните министерства по темата автомобили. Екологията все още не е философия на данъчното облагане на моторните превозни средства. Обратното, с имуществения данък много повече плащат собствениците на новите, екологично чисто коли и с нищожно малък старите, който са големите замърсители. Въпреки че европейската директива 2053 категорично казва "замърсителят плаща", у нас това не е вярно. Замърсителят е освободен от плащане.
Имате ли наблюдения на каква възраст са внасяните у нас автомобили втора ръка
- Трудно може да се направи такова наблюдение при липсата на каквато и да било статистика. България е член на ЕС, но общодостъпни официални данни за автомобилите няма. Включително информацията, която се съхранява в КАТ за регистрациите, е платена, бих казал, дори скъпо платена. Оттам много могат да се направят каквито и да е анализи.
Съобразиха ли вече автомобилните вносител работата си с разпоредбите на ЕС, регулиращи тази дейност?
- Вносителите - да, защото те се съобразяват с всички изисквания. За съжаление европейското законодателство все още не е транспонирано в българското. Това, от което се боим, е, че ще продължи по един или друг начин регистрирането на автомобили, които не би трябвало да бъдат регистрирани. Формално системата на техния контрол е затегната, но огромен брой автомобили не минават на преглед, а се прекарват само техните документи и талони.
Тема за безопасността на движението е все по-актуална. СВАБ участва ли в някакви инициативи в тази посока?
- СВАБ се включи в европейската харта за безопасност на движението, като правим всичко по силите си в тази насока. България е от години в състояние на война по пътищата, а нещата стават все по-страшни заради анархията, чувството за безнаказаност и още куп причини. Новите автомобили предлагат всички системи за безопасност и сигурност и те срещат добър прием. Много рядко някой си купува нов автомобил без въздушни възглавници и всички останали средства на пасивната и активната безопасност. Дори тези, които се предлагат като опция, се поръчват. Клиентите на нови автомобили имат добро усещане за тази тема, но за съжаление част от тях също са част от пътните произшествия след това.
Безопасността на движението е един комплекс от човек, автомобил, пътища и околна среда. У нас като че ли вниманието е насочено основно към човека и рядко се говори за "вината" на пътищата и автомобила. Много се шуми за алкохола и това до някъде е обективно, но процентът на катастрофите заради алкохол не е чак толкова голям. За мен определението "несъобразена скорост" като причина за катастрофите е просто "гениално". Така не може да се направи истински анализ на причините за катастрофите, тъй като реално всяка скорост може да бъде вкарана под този знаменател. Вероятно масово използване на този термин се налага и заради липсата на достатъчно средства за технически експертизи. Обществото трябва открито да се обърне към всички фактори и държавата да вземе мерки.