Автопаркът се обновява с бавни темпове

Автопаркът се обновява с бавни темпове

Въпреки, че ролята на автосалоните като пазари на коли все повече намалява, мнозина българи купуват избрания модел именно тогава
Надежда Чипева
Въпреки, че ролята на автосалоните като пазари на коли все повече намалява, мнозина българи купуват избрания модел именно тогава Надежда Чипева
Продажбите на нови моторни превозни средства в България през първите седем месеца на годината продължават да бележат ръст, но обновяването на автопарка върви изключително бавно заради скочилия почти с 50% внос на коли втора ръка, сочат данните на Съюза на вносителите на автомобили в България и КАТ. От януари до юли включително у нас са били купени 27 781 леки и лекотоварни превозни средства, 1508 камиона, 92 автобуса и 346 мотоциклета.
В същото време за първото полугодие са внесени 148 000 употребявани коли. Средно на ден в София се регистрират около 700 - 800 нововнесени превозни средства, което е 30 на сто от целия внос. По отношение на ръста в продажбите внесените употребяваните коли са с около 50 на сто повече от същия период на минала година, докато купените нови превозни средства са с една трета повече.
В сравнение с миналата година през първите седем месеца на тази най-сериозен е ръстът в продажбите на нови товарни автомобили, като тук пазарът е пораснал с малко на 70% от 885 на 1508 превозни средства. При мотоциклетите сделките са с 50 на сто повече, но това число се формира от едва 230 сделки. Леките автомобили са намерили с 24 на сто повече клиенти спрямо същия период на миналата година. На тях се пада и най-големия дял от сделките 27 781 от общо 29 381 продажби.
При фирмите вносителки има размествания спрямо същия период на миналата година. Лидер е "ТМ ауто" с "Тойота" с 3164 продажби и пазарен дял от 11.39%. Среброто е за "Мото-Пфое" и "Форд" (2768 сделки), а бронзът за "София Франс ауто" и "Пежо" (2372 нови регистрации). Година по-рано у нас най-много се търсеха пежо, следвани от тойотите и фордовете. Успехът на "ТМ ауто" е доста значителен предвид факта, че "Тойота" почти няма модели в лекотоварната гама, сегмент, в който конкурентите имат доста силни позиции.
Най-много нови леки коли се продават в В-сегмента (компактните градски автомобили), на което се пада почти една четвърт от всички сделки. Логично в този клас е и най-продавания нов автомобил у нас - "Дачия Логан седан", с 1502 реализации.
Ако говорим за автобусите и камионите, пазарен лидер с 540 продажби и 33.75% пазарен дял е "Балкан стар" с "Мерцедес", следван от четирите дилъра на "Ивеко" (406) и "Волво" (294). Тук продължава тенденцията да се увеличава търсенето на използваните в строителството и за международни превози товарни автомобили с общо тегло 18 - 44 тона, на които се падат 72.1% от всички сделки при 50.1% през същия период на миналата година.
При мотоциклетите най-търсени са марките "Пиаджо" ("Милано моторс") със 121 сделки и "Пежо" ("София Франс ауто") - 94 регистрации. Най-предпочитани от купувачите са мотопедите с работен обем до 100 кубика, на които се падат 60% от пазара.
Съотношението на продажбите между новите и старите коли е обяснимо заради разликата в цените им. Поради липсата на каквито и да било екоизисквания към колите втора ръка и отпадането на плащането на ДДС при внос от страните от ЕС в Западна Европа могат да се намерят превозни средства на преклонна възраст с цена под 500 евро.
Дори с транспортните разходи и всички други такси те излизат на новите си собственици под 2000 лв. В същото време новите автомобили трябва да отговарят на еконормата Евро-4, за да бъдат регистрирани, а най-евтините модели струват поне 15 хил. лв. Въпреки настояванията на СВАБ за въвеждане на изискването нововнесените коли да отговарят поне на Евро-3, която се покрива от превозните средства, произведени след 1999 г., към момента не се предвиждат законови промени в тази посока.
Не се прие и искането на СВАБ всички фирмени автомобили да се освобождават от ДДС, тъй като са средства за производство.
Наблюденията на търговците на употребявани леки автомобили сочат, че близо 80% от колите са внесени от частни лица, а схемата за регистрацията на инвалид вече не е актуална. Появили са се обаче нови хитрини. Най-често използваният подход за поевтиняване на колата е представяне на фиктивен документ за продажба, в който е отбелязана сериозно занижена цена. Така се спестяват данъците и таксите, които трябва да постъпват в бюджета, коментират представители на този бизнес.
Прилагането на тази схема е станало масово след влизането на България в ЕС и падането на изискването за преминаваме през митница и след това през пунктовете на КАТ. Така на практика фирмите вносители нямат почти никаква изгода да доставят коли по легалния начин, тъй като при него цената на автомобила е по-висока в сравнение с предлаганата от физически лица.