Автопаркът се обновява с бавни темпове

Продажбите на нови моторни превозни средства в България през първите седем месеца на годината продължават да бележат ръст, но обновяването на автопарка върви изключително бавно заради скочилия почти с 50% внос на коли втора ръка, сочат данните на Съюза на вносителите на автомобили в България и КАТ. От януари до юли включително у нас са били купени 27 781 леки и лекотоварни превозни средства, 1508 камиона, 92 автобуса и 346 мотоциклета.
В същото време за първото полугодие са внесени 148 000 употребявани коли. Средно на ден в София се регистрират около 700 - 800 нововнесени превозни средства, което е 30 на сто от целия внос. По отношение на ръста в продажбите внесените употребяваните коли са с около 50 на сто повече от същия период на минала година, докато купените нови превозни средства са с една трета повече.
В сравнение с миналата година през първите седем месеца на тази най-сериозен е ръстът в продажбите на нови товарни автомобили, като тук пазарът е пораснал с малко на 70% от 885 на 1508 превозни средства. При мотоциклетите сделките са с 50 на сто повече, но това число се формира от едва 230 сделки. Леките автомобили са намерили с 24 на сто повече клиенти спрямо същия период на миналата година. На тях се пада и най-големия дял от сделките 27 781 от общо 29 381 продажби.
При фирмите вносителки има размествания спрямо същия период на миналата година. Лидер е "ТМ ауто" с "Тойота" с 3164 продажби и пазарен дял от 11.39%. Среброто е за "Мото-Пфое" и "Форд" (2768 сделки), а бронзът за "София Франс ауто" и "Пежо" (2372 нови регистрации). Година по-рано у нас най-много се търсеха пежо, следвани от тойотите и фордовете. Успехът на "ТМ ауто" е доста значителен предвид факта, че "Тойота" почти няма модели в лекотоварната гама, сегмент, в който конкурентите имат доста силни позиции.
Най-много нови леки коли се продават в В-сегмента (компактните градски автомобили), на което се пада почти една четвърт от всички сделки. Логично в този клас е и най-продавания нов автомобил у нас - "Дачия Логан седан", с 1502 реализации.
Ако говорим за автобусите и камионите, пазарен лидер с 540 продажби и 33.75% пазарен дял е "Балкан стар" с "Мерцедес", следван от четирите дилъра на "Ивеко" (406) и "Волво" (294). Тук продължава тенденцията да се увеличава търсенето на използваните в строителството и за международни превози товарни автомобили с общо тегло 18 - 44 тона, на които се падат 72.1% от всички сделки при 50.1% през същия период на миналата година.
При мотоциклетите най-търсени са марките "Пиаджо" ("Милано моторс") със 121 сделки и "Пежо" ("София Франс ауто") - 94 регистрации. Най-предпочитани от купувачите са мотопедите с работен обем до 100 кубика, на които се падат 60% от пазара.
Съотношението на продажбите между новите и старите коли е обяснимо заради разликата в цените им. Поради липсата на каквито и да било екоизисквания към колите втора ръка и отпадането на плащането на ДДС при внос от страните от ЕС в Западна Европа могат да се намерят превозни средства на преклонна възраст с цена под 500 евро.
Дори с транспортните разходи и всички други такси те излизат на новите си собственици под 2000 лв. В същото време новите автомобили трябва да отговарят на еконормата Евро-4, за да бъдат регистрирани, а най-евтините модели струват поне 15 хил. лв. Въпреки настояванията на СВАБ за въвеждане на изискването нововнесените коли да отговарят поне на Евро-3, която се покрива от превозните средства, произведени след 1999 г., към момента не се предвиждат законови промени в тази посока.
Не се прие и искането на СВАБ всички фирмени автомобили да се освобождават от ДДС, тъй като са средства за производство.
Наблюденията на търговците на употребявани леки автомобили сочат, че близо 80% от колите са внесени от частни лица, а схемата за регистрацията на инвалид вече не е актуална. Появили са се обаче нови хитрини. Най-често използваният подход за поевтиняване на колата е представяне на фиктивен документ за продажба, в който е отбелязана сериозно занижена цена. Така се спестяват данъците и таксите, които трябва да постъпват в бюджета, коментират представители на този бизнес.
Прилагането на тази схема е станало масово след влизането на България в ЕС и падането на изискването за преминаваме през митница и след това през пунктовете на КАТ. Така на практика фирмите вносители нямат почти никаква изгода да доставят коли по легалния начин, тъй като при него цената на автомобила е по-висока в сравнение с предлаганата от физически лица.