Новите медии - нов свят за комуникации
Компаниите, чийто бизнес е насочен към бизнеса на други компании, или така наречените b-2-b, започват все повече да използват нови тактики от социалните медии, търсейки по-голямо разнообразие в комуникацията с различни аудитории, се посочва в материал на PR Week. Използването на социалните медии е част от PR стратегиите на компаниите. Най-често това са блоговете, подкаст секциите, а напоследък доста атрактивен е нашумелият "Втори живот" (Second life) в интернет. Тези виртуални общества дават на компаниите обратна връзка, повече прозрачност, както и карат клиентите да се чувстват съпричастни към техния бизнес. Пример за тази тенденция са две технологични компании - "Сиско" и SAP.
През декември миналата година "Сиско" влезе във "Втори живот". Тогава "Сиско" зае два острова във виртуалния свят, а сега вече се разпростира на четири. В тази интернет общност компанията вече има 800 аватара (картинката, която един потребител слага на профила си) и са регистрирани над 27 хиляди уникални посещения на островите.
Жанет Гибсън, директор на нови медии и операции в отдела за корпоративна комуникация на "Сиско", казва, че компанията използва "Втори живот" за обучения, брифинги на продуктите, демонстрации и др. Също така "Сиско" провежда събития, които са огледални на тези в реалния живот. Такова беше изложението "Интероп" (Interop) за корпоративни клиенти. Организират се и събития, които са уникални за общността на "Втори живот".
В действителност b-2-b компаниите действат по-бавно по отношение на използването на нови медии в сравнение с b-2-c (тези, които са ориентирани към потребителите). Използването на тази нова тактика дава много предимства на b-2-b компаниите. Новата медия е двупосочен разговор с потребителите, партньорите, акционерите и служителите. Тя е начин да се спечели нова аудитория, както и да се завладее още повече старата, но по нов начин. Включването на нова медия също така показва на компаниите, че техните желания се чуват.
Една нова медия е неизменна част от цялостната комуникация в стратегията на PR-а, добавя Тери Андерсън, старши директор в PR отдела на "Сиско". По думите й като технологична компания това е уникален начин да интегрираме нашата технология във вътрешните комуникации, както и тя да стигне до външни източници.
Освен присъствие във "Втори живот" инициативите на "Сиско" включват и подкаст секция. Компанията също така използва блоговете за комуникация по теми, които са важни за нея и за нейната аудитория. Прозрачността на блоговете прави този вид комуникация доста успешна. Да бъдеш отворен, да приемаш коментарите, да се ангажираш и да отговаряш. Хората може да не се съгласят с нас, но оценяват това, че имаш блог, смятат в компанията. Заради представата, че компаниите не блогват, а само хората, корпоративната информация се възприема за нещо повече от едно прессъобщение. А това е огромен комплимент за традиционните комуникации, отбелязват още от "Сиско". Като b-2-b компания няма много възможности за комуникация чрез традиционни медии. А виртуалният свят предлага страхотни възможности - получаваш обратна връзка, както и караш хората да се чувстват съпричастни, посочва Аарон Урмахер, консултант в "Сиско".
Германският производител на софтуер SAP пък поддържа две големи онлайн комуни - Sap developers network (SDN) и Business Process Community (BPX). SDN предлага литература, блогове с експертни мнения, каталози за разработчици, wiki сайтове (в които обикновени хора сами градят съдържанието на медията) и др. BPX, който беше пуснат преди по-малко от година и предоставя информация за бизнес процесите, методологиите и най-добрите практики, вече има 100 хиляди членове.
Въпреки многото положителни страни на използването на новите медии особено за b-2-b компаниите съществуват и някои рискове. Такъв е бързото разпространение на негативна информация. Възможностите, които предоставят виртуалните общества, прави от всеки служител потенциален говорител. Ето защо компаниите трябва да обучат своите кадри, което макар и да не изисква много средства, е доста ангажиращо. Новите медии карат компаниите да мислят различно и те приемат промените. Вече всеки може да влияе върху корпоративната репутация, допълва Гибсън. На компаниите не им остава нищо друго, освен да приемат реалността.
----------------
Социални медии са всички онлайн средства, благодарение на които хората не само четат, гледат, слушат (както е при телевизията, вестниците и радиото), но и коментират, дискутират, оценяват, споделят опит, обогатяват се взаимно. Формите на социалните медии са разнообразни - блогове, форуми, wiki сайтове (в които обикновени хора сами градят съдържанието на медията), сайтове за подкастове, видео и др. Най-новият хит сред интернет маниаците в последната година е "Втори живот" (Second life). Потребителите на "Втори живот" се въплъщават във виртуални субекти, които се движат в компютърно създадения свят, говорят помежду си, купуват земя, строят домове и правят бизнес. Виртуалните хора си имат своя валута, която се доближава до американския долар. Много реални бизнес единици са основали свои магазини във виртуалното пространство.
В България засега са популярни част от социалните медии, най-вече блоговете и форумите.