Милиардер проправя път за Ф1 към Индия

Милиардер проправя път за Ф1 към Индия

Отборът на "Спайкър" се оказа апетитна хапка за индийския милиардер Виджей Малая, който не крие своите амбиции да се обвърже трайно с инвестиции във Формула 1
Отборът на "Спайкър" се оказа апетитна хапка за индийския милиардер Виджей Малая, който не крие своите амбиции да се обвърже трайно с инвестиции във Формула 1
Ексцентричният милиардер Виджей Малая е човекът, който е на път да свърже в дълготраен съюз елитарния моторен шампионат Формула 1 с перспективите на пазара в Индия. Бизнесменът, който спонсорира отбора на "Тойота" в първенството с 20 млн. евро годишно чрез своята компания "Кингфишер еърлайнс" и участва в проекта за домакинството на старт от Формула 1 в своята страна, рискува и с покупката на нерентабилния отбор на "Спайкър".
Малая вече притежава холандския тим, за който е платил 90 млн. евро според данни на вестник "Таймс". Той е сключил сделката със собственика на едноименния холандски производител на луксозни спортни автомобили, който издържаше изцяло тима, и ще го преименува на "Индия Ф1". Вероятно за официален пилот ще бъде ангажиран индийският автомобилен състезател Нараин Картакеян, който има опит във Формула 1.
Бюджетът на "Спайкър" за този сезон надхвърля 110 млн. евро, което е минимален разход в сравнение с възможностите на "Тойота" (350 млн.), "Макларън" (325 млн.) или "Рено" (240 млн.). След изминалите дванадесет кръга от календара отборът все още не е взел нито една точка и стои на дъното на класирането при конструкторите. По данни в холандската преса загубите на компанията "Спайкър" за първата половина на 2007 г. възлизат на 29 млн. евро, от които 13 млн. са следствие от инвестициите във Формула 1. Автомобилният производител влезе в световния шампионат с покупката на отбора на "Мидлънд" от руския бизнесмен Алекс Шнайдер през 2006 г. за около 78 млн. евро, който от своя страна наследи ексцентричния Еди Джордън.
"Отдавна мечтая да притежавам отбор във Формула 1, с нескрита радост отбеляза Малая, който е известен със своята страст към бързите коли, расовите коне и лъскавите купони. Отдавна се оглеждах за удобна възможност и мисля, че дойде правилното време да направя тази крачка."
Покупката на "Спайкър" от директора на отбора Мишиел Мол предоставя сериозни възможности за маркетинг на различните брандове, които контролира Малая, отбеляза агенция "Блумбърг". На първо място бизнесменът ще може да рекламира своята авиокомпания "Кингфишер еърлайнс", която придоби сериозна популярност чрез спонсорството на отбора на японския автомобилопроизводител "Тойота". Освен това Виджей Малая ще популяризира и един от ключовите проекти, в които участва, а именно домакинството на Индия на кръг от световния шампионат. Известно е, че страната иска да приеме кръг от първенството след 2009 г., като за целта ще бъде изградено трасе най-вероятно в околностите на столицата Делхи. Очаква се именно "Кингфишер еърлайнс" да бъде основен спонсор на състезанието.
Милиардерът обясни наскоро в интервю за английското радио Би Би Си, че Индия залага много на бъдещо домакинство на Формула 1. "Голяма част от бизнесмените в страната очакваме дивиденти от провеждането на старт от първенството, обяснява шефът на "Кингфишер еърлайнс". Подобно на организаторите на старта в Бахрейн, които само за три години успяха да генерират приходи от половин милиард евро, бихме могли да имаме сериозни финансови успехи."
Интерес към състезание от Формула 1 в Индия проявява и местният концерн "Тата", който е зает в стамонодобивната индустрия и производството на коли. Именно подразделението за автомобили "Тата мотърс" би имало най-голям интерес от провеждането на моторно състезание в страната, което би подпомогнало рекламата на неговите продукти в Европа, САЩ, Япония и Близкия изток. По предварителни изчисления кръг от Формула 1 би осигурил на Индия приходи в рамките на 115 млн. евро годишно. Проектът за изграждането на необходимата инфраструктура, хотели и трасе за Формула 1 би струвал между 60 и 75 млн. евро.
Независимо от факта, че селското стопанство е в основата на местната икономика и че покупателните възможности на хората са изключително ниски, големите автомобилни компании не крият своя интерес към участие на този пазар. Не е тайна, че корпорациите - участници във Формула 1, между които БМВ, "Даймлер-Крайслер", ФИАТ, "Тойота", "Хонда" и "Рено", отдавна искат да се установят трайно в Индия със собствени заводи. Причините за това тяхно желание са различни. На първо място Индия е най-голямата страна в Южна Азия и втора по население след Китай (112 849 000 през 2006 г.), което представлява интересна перспектива за бъдещото развитие на този пазар. Друга причина за това е фактът, че работната ръка е изключително евтина, като това превръща страната в доста желан партньор по отношение различни производствени процеси.
-----------------
Ралф Шумахер, на когото от екипа на "Тойота" най-вероятно няма да предложат нов договор за следващата 2008 г., е един от основните варианти за официален пилот на новосформирания отбор на Виджей Малая. Според данни, публикувани в германската преса, индийският бизнесмен има за цел да ангажира малкия брат на Михаел Шумахер, седемкратен световен шампион във Формула 1, за състезател и инвеститор в своя тим "Индия". Петдесет и една годишният Малая и Ралф Шумахер, които поддържат отлични взаимоотношения, вече са обсъждали темата през март на среща в Индия. След това е имало и втори разговор на яхтата на индийския милиардер в Монако по време на състезателния уикенд в княжеството.