Източна Европа увеличава продажбите на камиони
Производителите на камиони все по-често разчитат на Източна Европа за реализиране на достатъчно високи продажби, предаде в. "Файненшъл таймс". Пазарът предлага все още малък брой конкуренти и сравнително предсказуема база от клиенти в сравнение с пазара на автомобили.
Доброто търсене на камиони в Централна и Източна Европа кара основните производители да изграждат производства в региона и в някои страни от ОНД.
Американската група PACCAR е изложена на източноевропейския пазар чрез дъщерната си компания DAF. Компанията предвижда почти рекорден ръст на продажбите благодарение именно на Източна Европа. Компанията наскоро изгради нов дистрибуционен център в Будапеща, който да обслужва перспективните клиенти. Преди пет години в Централна Европа продажбите на дружеството са били едва 10 хил. броя за тежкотоварни камиони, а в момента се купуват 50 хил. бройки, обявиха от PACCAR. В следващите три до пет години продажбите може да се увеличат до общо 100 хил. броя, очаква американският производител.
Според доклад на "Стандарт енд Пуърс" търсенето на тежкотоварни камиони в региона ще се увеличи двойно през следващите четири години. Рейтинговата агенция смята, че това ще стане поради по-високите инвестиции на новите членки на Европейския съюз в инфраструктура, както и замяната на други видове транспорт с камиони. Източноевропейският пазар за камиони е хит за все повече производители, смята Келвин Бригс, специалист по транспортната индустрия в "Дженерал електрик кепитъл" (GE Capital). "Има почти неутолимо търсене", каза той.
Покупките на изток обаче съвпадат и с активизиране на поръчките от западноевропейските икономики - Великобритания, Франция и Германия. По-строгите изисквания за въглеродни емисии кара бизнеса да започне да заменя машините си.
Продажбите на тежкотоварни коли ще продължат да са силно циклични и да носят непредсказуеми печалби на производителите, коментират експерти. Според тях разликата между нивата на поръчките в пика на индустрията и при стагнация стига до 50 на сто. Поради това западноевропейските поръчки вече дават признак за забавяне.
Един от основните рискове в Източна Европа остава прекалено бързата инвестиция на производителите. Рейтинговата агенция S&P предупреждава, че компаниите могат да изградят големи производствени мощности в желанието си да завладеят пазарен дял и впоследствие да се окажат с излишни фабрики.
Въпреки повишеното търсене в последните години пазарът в Европа е бил балансиран с 318 хил. нови камиона и 312 хил. поръчки. До около 2010 г. при сегашния темп на инвестиции в производства излишъкът може да скочи до 19 хил. машини.
Производителите са принудени и да увеличат цените си, за да се справят с въвеждането на евроизискванията. Оскъпяването е с около 5 хил. до 8 хил. евро за камион.